Fästingar
Brukar ni få fästingbett?
Var försiktig för de kan ge både borrelia och TBE.
/Maria
Väldigt sällan.
Haft 1 i år, en liten.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Väldigt sällan här med. Jag har haft hela två i år, hoppas det inte blir fler.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Haft 5-6 i hela mitt liv så väldigt sällan. Dessutom vaccinerad mot TBE (fyllde på i år igen faktiskt) så där har jag också minimerat min risk.
Har jag fått en fästing så håller jag alltid koll på bettet i några veckor, för att se att det läker och kunna notera den röda ringen som bör formas kring såret ifall man fått borrelia.
Jag fick borrelia utan att veta att jag fått något fästingbett.
Jag blev jättesjuk i hjärnhinneinflammation.
/Maria
#4: På sommaren kollar jag igenom kroppen varje kväll. Mest för att ja… risken att man har en utan att veta om det och kanske till och med blir sjuk finns.
Jag tror faktiskt jag aldrig haft det vad jag vet om själv däremot har djur som hundarna haft det som fanns när jag växte upp likaså katterna som var utekatter i min uppväxt så där tog jag bort en del.
Är inte vaccinerad och peppar peppar har jag inte drabbats av fästingar fast jag är ute så mycket som jag är men för några år sedan hade något bitit mig på underarmen det blev nån stor upphöjning men inget kryp såg jag och det gick ner efter några timmar borta som om det aldrig vart där så om det var nåt fästingbett har ingen aning men det blev en upphöjd knöl på ett par centimeter som sen bara drog sin kos.
#6: Fästingar sitter vad jag vet kvar i några dagar eller till och med mer än en vecka om man inte plockar bort dem.
Jag har inte fått någon i år.
För några år sedan fick jag neuroborrelia med ansiktsförlamning. Det var inget vidare …
Sedan dess har jag haft borrelia minst en gång till, men då har det gått över med den lättare antibiotikan, som man är tacksam för finns och hjälper.
#4 Usch så hemskt!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
När jag var liten var det sånt.som hunden fick.
Nu är jag en riktig fästingmagnet. Värst är det i svampplockartider.
Jag hat haft borrelia tre gånger, men eftersom jag är uppmärksam har det aldrig blivit allvarligt. Jag gillar inte att behöva ta antibiotika, men med borreliaär det nödvändigt.
I år är det dags för TBE igen, skall göra det just idag.
Min stora skräck är att få alpha-gal, köttallergi. Det ökar alltmer. Vet inte hur jag skulle klara ett liv utan kött och mejeri - min kropp behöver verkligen det.
#10 Ja jag hade svultit om jag inte hade kunnat äta/dricka med kött & mejeriprodukter, pga min selektivitet i kosten

Jag har inte haft någon i år och inte förra året heller
När vi hade hund hundar hade jag det ofta.
Är vaccinerad mot TBE .
Har haft Borrelia ett par gånger.
Men blivit frisk snabbt efter medicinering.
Min närmsta vän dog i TBE
Stolt ägare till tre La permer
- Redigerat 2025-06-24 11:08 av MonicaLagerquist
Jag har klarat mig - peppar, peppar - fast jag rört mig mycket i fästingmarker med hundarna och hästarna.
// Harley
Min mamma får ofta fästingar
Och fått borrelia flera gånger.
Som tur är verkar inte fästingar gilla mig. Jag är ute med katterna nästan dagligen och ser krypande fästingar nästan varje gång, men under alla år har jag själv bara fått en eller möjligtvis två små mini-fästingar på benen.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag hade alltid fästingar som liten, minst en i veckan. På den tiden var det ju dock väldigt ovanligt att de bar på smitta så det var bara äckligt.
Efter jag skaffade hund för drygt 30 år sedan så har jag bara haft någon enstaka, de föredrar väl hundarna. Numera har jag medel på hunden så vi slipper krypen.
Har fått "någon form av lokal infektion" som de inte riktigt visste vad det var efter ett fästingbett. Det såg inte ut som borrelia men de satte in antibiotika för säkerhets skull.
Är vaccinerad mot TBE.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2025-06-24 14:19 av Lona
#7: Då var det nog ingen fästing den gången på underarmen för vad det än var som bet kunde jag inte se något kryp enbart den där knölen som växte den där blev jag så full i skratt åt för den var så ful som en lilltå utan nagel växte den upp 😄
#13 & #15
Kan det vara lika med fästingar som det är med mygg för en del dom dras till vissa andra inte. Hade en faster som myggen var galen på det var som en grå tjock svärm kring henne hon hade alla möjliga kläder på sig men ändå lyckades dom sticka henne.
Kanske är det lika med fästingarna att dom dras till vissa. Jag brukar på vårarna vara väldigt utsatt för olika kryps bett som blir många kliar men det är inget som är något bekymmer för mig känner inget mer än lite klia däremot ser jag massor med röda bett sen ger det sig mot sommaren det här är på våren.
Jag tror aldrig jag har haft någon fästing på mig. Inte vad jag vet i varje fall.
Däremot så plockar jag väldigt ofta på hundarna, men de jag har hittat hittils i år har varit väldigt små.
#17: Ja, min syster och jag sprang ju i precis samma snår och skogar - jag fick massa fästingar, hon inte en enda. Däremot fick hon otroligt mycket myggbett, såpass att hon kunde få en allergisk reaktion på våren när de började bitas. Mig bet de nästan inte alls.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har nog fått 2-3 fästingbett under hela mitt liv. Har dock sett kanske upp emot 10 st som krupit på mig, som jag har kunnat borsta bort.
Är vaccinerad mot TBE. Aldrig fått någon sjukdom av fästingbetten.
Jag älskar ju att vara i naturen, så brukar "chansa" och vara där ändå, trots risken för fästingar. Men i år tvekar jag ändå en del, då jag sett upp emot 3 st fästingar varje gång jag varit ute. Någon på mig, som jag borstat bort… Men också någon på t ex ett bord, ett par st på tältduken och liknande.
Har hört att det ska vara extra många fästningar i år, om jag fattat rätt.☹️ Men det blir väl att chansa, och vara ute i skogen ändå, antar jag…. Får vara extra uppmärksam, och borsta bort om ser någon på mig…