Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 83 ggr
mayhem87
3

Teckenspråk nu för tiden

Har märkt att en del serier och filmer börjar använda sig av teckenspråk. Använde det mycket som yngre men det är i princip bortglömt nu, minns som liten så var de alltid tolknings program men ser inte på "vanlig" tv nu för tiden så vet inte om det ens görs fortfarande. Tycker det är lite häftigt om det språket hade integreras mer, i dagens samhälle så hade jag haft mycket mer nytta av teckenspråk än att försöka förmedla fram vissa ord när språk barriären är lite svår. Har ni erfarenhet av teckenspråk?

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[solljust]
2

Jag hade en kompis vars föräldrar var döva och en annan vän som hade två tvillingbröder som var döva så en gång i tiden satt teckenspråket bra hos mig lärde mig väldigt mycket men det är många år sedan så mycket är glömt men alfabetet sitter fortfarande kvar.

Teckenspråk är roligt och jag håller med dig det skulle integreras mer vi lär oss Engelska så varför inte teckenspråket med tanke på hur många döva som finns.

Nu är väldigt många döva duktiga på att läsa på läpparna men teckenspråket skulle vara med i skolan som ämne för så mycket lättare det skulle bli för döva i samhället att bli förstådda för det är inte alltid så lätt att förstå dom när dom ska uttrycka sig i tal.

Min kompis mamma var det lite svårare med att höra vad hon sa så där var det bra att jag då lärde mig en del men hennes pappa han var väldigt lätt att förstå så det är så olika från person till person.

• Redigerat 2025-06-19 16:16 av [solljust]