Varför glömmer folk framgång?
Det är så ofta som man ser folk gnälla på ditten och datten och tro att det blir bättre om man gick tillbaka som det var förr.
Ett exempel som verkar öka nu är synen på vaccin. Men tror att vaccin orsaker allt möjligt och att det barn verkligen behöver är skit under naglarna, äta grus och spela fotboll.
Jag tror visserligen att det finns en kraftigt överdriven rädsla för smuts, bakterier och att skada sig.
Men det man glömmer helt när man tror att vaccin ska ersätta mer att skita ner sig, är att 1/5 barn dog innan dom ens lärde sig prata eller gå innan vaccinen blev vanligt och självklart.
Jag stör mig så in bubblan på när man glömmer hur det var innan medicinska och tekniska framsteg och har en övertro på nostalgi om hur ”naturligt” var bättre.
Underligt också att det verkar gå igen från generation till generation. Bara när det var bra som skiljer.
Känns som Trump, RFK, och liknande i många delar av världen accelererat detta. Att många länder blev för auktoritära med tvång under Covid tror jag också accelererat det.
Mvh // Johan
Ja vår livsålder blir också högre och högre och det var verkligen inte bättre förr.
Jag förstår heller inte att så många människor har dessa åsikter.
/Maria
Håller med. Det var inte bättre förr innan vaccin och basala hygienmetoder blev vanliga.
Pappa hade 8 syskon, men 3 av dem dog i kikhosta innan de nådde skolålder (räknat på dagens skolålder). Hur många barn dör av kikhosta idag ?
#3: Mycket bra beskrivning 👌
#3: Funkar även på klimatförnekare.
Men mitt ursprungliga är bredare än så. Det kan vara allt från vara emot GMO, vilja föda barn hemma, hata konserveringsmedel etc etc etc etc.
Man har glömt vilket lidande som fanns innan dessa moderna saker.
Mvh // Johan
Samma som när man ser bilder på gamla ruckel i någon stadsdel och det alltid kommer kommentarer om den gamla goda tiden.
Hur tänker man?
/Maria
#6: Haha. Ja. Att gnälla på att man gör om Slussen i Stockholm är bra exempel. Att någon på riktigt ville bevara Gula Gången (som fick sitt namn efter att den alltid luktade piss). Bästa med renovering med Slussen är ju att hur det än blir, blir det bättre.
Mvh // Johan
Man kan ju också fundera hur det var innan kyl och frys fanns och innan vattenklosetten fanns.
#8: Exakt! Kylskåp plus skapande av konserveringsmedel gör våra liv obeskrivligt mycket enklare och tryggare.
Mvh // Johan
#9: Ja precis