Hur vill du ha ditt kaffe ☕
Så här i kaffetider började jag tänka på hur flera av mina äldre släktingar drack sitt kaffe en del fatade en del drack det med bit och det där bjöds jag på det var hur gott som helst att dricka från fatet med en sockerbit mellan tänderna och få slurka i sig kaffet så där onyttigt gott 😂
Hittade lite historia kring vår heliga dryck.
https://www.ica.se/artikel/nar-kom-kaffet-till-sverige/
Jag kokar mitt kaffe i en panna på spisen har alltid gjort och brygg tycker jag inte alls om och noll intresse av alla moderna kaffevarianter kokt ska det vara på det gamla hederliga sättet 😎
Hur vill ni ha ert kaffe ☕
Jag dricker inte kaffe längre men förr ville jag ha svart, stark kaffe.
Numera kan jag ta en cappuccino ute på sin höjd.
/Maria
Utan föroreningar 😊
Jag brukar fråga mna gäster om någon av dem vill ha föroreningar i kaffet. Med föroreningar menar jag socker och grädde (mjölk).
På 40-talet hade jag både socker och grädde i kaffet. På 50-talet slopade jag först grädden och senare sockret.
Nu håller jag på att försöka spara på kaffet som köps. Då försöker jag både dra in på mängden kaffe jag dricker och använda det sätt som folk gjorde förr blanda använd sump med nymalen kaffe.
Det gäller att hitta nya (gamla) sätt att spara. Jag har ju i många år druckit 1 liter starkt kaffe om dagen.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Glömde skriva att standardmjölk vill jag ha i kaffet så jag dricker det förorenat det var ett kul uttryck som jag kommer att sno och köra på mina kaffe gäster nästa gång 😂😎
Ganska starkt kaffe tycker jag bäst om, helst espresso.
Är inte förtjust i att ha mjölk i kaffet och socker har nog aldrig druckit kaffe med socker i.
/Christina
#5 Hur gammal (ung) var du när du fick börja dricka kaffe?
#6: Var 40 när jag började tycka om kaffe. Innan dess tyckte jag kaffe smakade riktigt äckligt, så något hände med mitt smaksinne i den åldern tydligen 😄
/Christina
Gärna cappuccino eller liknande. Om jag gör det själv så brygger jag i princip aldrig men det skall vara mellanrost"rund smak", mellanstadiet och med rätt mycket havremjölk. Helst toppat med aningen chokladpulver.
Efter en finare middag kan det räcka med ett starkare kaffe med standardmjölk, gärna med en liten pralin till.
Eller varför inte som Hot shot: Kaffe, galliano och vispad grädde i tre skikt i ett shotglas. Det var så jag lärde mig dricka kaffe… 😄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7 Bra förklaring. Som du ser började jag dricka kaffe flera år innan jag började i skolan.
Då var dessutom kaffet ransonerat. Det var ju kristid.
Jag fick också kaffe som barn hemma.
/Maria
Jag har fått berättat för mig att när jag var bara några år gammal flög vi någonstans och jag ville absolut smaka på flygplanskaffet. Sen var jag vaken i tre dygn.
#11 Haha. Stackars dina föräldrar 😃
Själv bjöd jag sonen på kaffe när han var riktigt liten. Han blev speedad men inte i tre dygn😉
/Maria
#12: Jag tror jag är lite extra känslig för en del saker som piggar upp. Äter jag mörk choklad på kvällen somnar jag inte förrän tidigt morgonen efter. Praktiskt om jag ska köra bil långt. 🙂
#13 Aj då.
Bra att veta om iallafall.
/Maria
#5: ja, kaffe ska smaka mycket kaffe, inte spädas ut så det smakar något annat. Espresso ger en riktig kaffesmak.
Det ser gott och spännande ut med "skummad mjölk" men smakar bara "jolmigt". Nej tack!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#11: Ha ha ha du store tid tre dygn 😂
#11: Tre dygn 😲Åh herrejävlar 😵 Gissar att du aldrig mer fick smaka kaffe av dina föräldrar 😉🤣
Jag dricker gärna bryggkaffe med mjölk eller Vanilj latte, men vill inte ha socker i, det smakar pyton.
Kokkaffe har jag aldrig riktigt fastnat för, även fast jag mins den underbara kaffedoften när mina föräldrar hade kokat kaffe på morgonen när jag var liten 😊
Växte upp med kokkaffe., bryggkaffet kom väl runt 70-talet för mig men slutade efter några år att dricka kaffe.
När jag nu blir "tvungen" att dricka kaffe, så skall det vara svart, helst starkt också men får ju ta det som det serveras.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag kokar kaffe. Det fanns en tid då jag drack på bit. Det är så gott. Många i min närhet slutade med socker till kaffet så jag tänkte att jag gör ett försök. Inte lika gott men det gick. Numera kan jag inte tänka mig sockerbit till kaffet.
Vi har en kompis som ska ha sockerbit till kaffet så det finns alltid hemma här bara för honom. 🙂
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#19: Det var lika här lärde mig kaffe med socker och far dricker så än idag dryga 96 år så gjorde även mor men det dom la sig till med var mjölk i kaffet det hade dom inte som unga.
Jag vande mig snabbt av med socker i unga år idag kan jag inte tänka mig det alls men en kollega till mig gjorde kaffe det blev för svagt så hon tog min och sin kopp hällde tillbaka laddade med mer kaffe serverade och det var äckelsött hon hade haft i suketter i sin kopp så jag fick slänga min kopp och hon koka nytt jag kunde inte dricka eländet :-D
- Redigerat 2025-04-16 15:18 av [solljust]
Mjölk och lite socker.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min farfar drack kaffe på fat med en sockerbit i munnen 😉
/Maria
#22:
Så drack min mormor och mamma , mamma lärde min dotter att smaka på kaffe ☕️ när hon va liten.
HH 🙂