Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 272 ggr
Maria
1

Största rummet hemma

Vad kallar ni det.
Vardagsrum, storarum, salong osv?

/Maria

Carmarino
1

Vardagsrum

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Undertaker]
1

Vardagsrum.

Scorpio97
1

Vardagsrum

//Jessie

flocken
1

Vårt största rum är köket. Det tar upp nästan 1/3 av huset.
Annars tv-rummet.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
1

Vi har inget "störstarum".
Men annars vardagsrum.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
1

Vi har allt i ett. Kök och vardagsrum men jag säger som sagt vardagsrum för den delen sv rummet.

När jag växte upp sa mamma och pappa alltid storarummet.

/Maria

Carmarino
1

#6: Det sa mina föräldrar också. Fast det största rummet då kallades finrummet och användes rätt sparsamt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
1

Jag/vi säger storarummet om vårt kombinerade matrum/ sällskapsrum/ växtrum, utöver det så har vi ett tv-rum, som har blivit killarnas spelhåla 😊

/Désirée

Fridaaaa
1

#6 Ja storarum sa vi med när jag var barn, använder mina föräldrar fortfarande men inte detsamma som tv-rum, inte när jag växte upp, storarum = finrum :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
1

Kök och rum hänger ihop genom en stor öppning så vi lkalar det bara rummet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

OberonsMatte
2

När jag var barn (född 1965) sa vi "storarummet" och "ett storarum" i min familj. "Storarummet" var ett vanligt vardagsrum med bokhyllor, piano, soffa och tv, men jag minns att jag tyckte att vardagsrum lät lite märkvärdigare och finare. Det var nog först när jag var i tonåren jag (och övriga i familjen) började säga vardagsrum. Plötsligt kändes det konstigt (och lite barnsligt?) att säga "storarummet".

Sajtvärd Katter iFokus

Lona
0

Rent generellt, "vardagsrum". Min kompis och jag säger lite skämtsamt "salongen" (just för att det verkligen inte är någon salong) hemma hos henne.
Här är det bara "rummet", till skillnad från sov- och klädalkoven.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
0

Vardagsrum

Stolt ägare till tre La permer

[solljust]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Säger mest finrum men i det här huset har rummen haft helt andra namn än vad vi idag kallar dom bla en salong.

Tog bilder på ritningarna och lustigt är där vi har och säger hall sa dom då tambur likaså på övervåningen heter både nuvarande hall tambur men också ett av sovrummen kallades för hall kanske för det leder ut mot ena balkongen och man kan gå in från flera håll dit.

Vet inte när ritningarna är från men nedre plan där det står matsal där finns tv och i hall är det matrum i salongen kallar vi finrum och tamburen hall samt arbetsrummet är ett inrett bibliotek det gjordes någon gång på 70 talet. Jösses vad ord och användning av dom ändras inte säger man salong eller tambur i dagens läge jag håller mig till finrum det blir enklast så 😂 men intressant hur tidens gång förändrar så mycket.

Draken
0

Vardagsrum

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

aggeelin
2

Vardagsrummet där jag tillbringar mycket tid.

När jag var liten hade vi "stora rummet" där vi nästan aldrig var. Det var låst och där var vi till jul. Mamma spelade piano och då gick jag in där. Fram till jag var sådär fem år använde vi bara ett rum och kök. Det fanns ett sovrum som var som gästrum, en annorlunda tid mot nu.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

UlrikaD
0

Vardagsrum här med, där soffa och tv står. Fast jag har två rum som är exakt lika stora.

#14 Ditt hus ser ut som ett drömhus!

NeferNefer
0

Storarum sa vi i min familj också när jag var barn, nu är säger jag vardagsrum. Fast i ärlighetens namn är det pannrummet som är det största här. Där brukar vi inte vara så mycket.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2025-04-13 11:21 av NeferNefer