Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 182 ggr
MonicaLagerquist
2

Semmeldagen

Blir det någon semla idag på fettisdagen?

Stolt ägare till tre La permer

91Marran
2

Mamma och jag beställde en semlelåda förra fredagen. 9 olika sorter. Vi delade på dem. Så jag har väl ätit min portion. En idag skulle i och för sig inte vara fel.

Mvh
Mig

RackarFia
1

Nej, jag tycker inte om semlor. Men jag har köpt en till min man 😊

/Fia ☁️

[solljust]
2

Har helt glömt bort det så ingen semla men jag har förätit mig en gång i tiden så jag är inte sådär jättepigg på dom som förr.

När jag växte upp som barn i Alfta Hälsingland gick vi något som heter fettisdagsgubbe klädde ut oss och gick runt i butikerna fick godis och leksaker.

Vi flyttade därifrån 1976 då var jag 10 år och det här vet jag att jag saknade för det fanns inte dit vi kom så då åkte vi tillbaka till Alfta ett par gånger så jag kunde vara med på det där och varje gång vi ungar vart ute och kom hem så serverades vi semlor med varm mjölk av våra föräldrar.

Här står det lite om Alfta och den traditionen den är lite smått snudd på helig 😁

https://kvallsstunden.se/i-alfta-firas-fettisdagen-lite-annorlunda/

Jag minns speciellt ett år dåvarande pappershandeln som vi kallade för Pappers hade en rolig leksak som gick åt fort fort fort för alla ungar rusade efter den så den tog slut.

Det var en rund rosa eller cerise plast skena som man kunde snurra runt en boll på insidan i ett spår med ett handtag på utsidan man höll i och den där blev ju så klart populär alla ungar ville ha men dom tog slut för dom hade enbart ett begränsat antal.

Vi var några som inte fick och oj vad besvikna vi blev för den där var riktigt rolig och lockande för oss barn men vi hade snälla kompisar som lånade ut sina så vi blev nöjda och belåtna ändå och Pappers dom bjöd oss på annat roligt lekfullt och gott så fettisdagen blev räddad likaså när vi kom hem efteråt och fick semla med varm mjölk av våra föräldrar 😎

Maria
1

Japp jag har ätit en semla….igen😀

/Maria

citytjejen
2

Tycker inte om semlor men min man gör det och han fick en på jobbet idag 😊
Kanelbullens dag och kladdkakans dag är mer min melodi 😀

/Christina

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min väninna va tilm våren Mötesplats och åt en semla med kaffe.
Trevligt.

HH 🙂

Tarotstollan
1

Tyvärr inte, ligger förkyld sen några veckor tillbaka.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
1

Vi fick semla på jobbet, trevligt att bli bjuden någon gång. Gott!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soligajag1
0

#7:
Tråkigt för dig.
Krya på dig. 😀🥰❤️

HH 🙂

Tarotstollan
1

#9. Tack! Ja, det är segt och jobbigt men van, sådana här är mina förkylningar och inte mycket jag kan göra åt dem. Extra jobbigt nu p g av diabetes, orkar inte hålla takten med dess svängningar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Åsa S
1

Japp semla blev det min chef bjöd på en riktigt bra semla