Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 272 ggr
DesK
3

Hushållsekonomi - tipstråd

Alla har vi nog några knep för att få ekonomin att gå ihop 😊 Tänker att vi här kan dela med oss av våra olika tips, för att klara sig på det var och en har. Det kan vara småsaker och större saker, så länge det handlar om att vara sparsam och noga med vad vi lägger våra pengar på.

/Désirée

Maria
5

Mitt främsta spartips när man jobbar är att göra matlådor.
Även att göra lite mer mat när man ändå håller på för då har man extramat i frysen.

/Maria

DesK
4

Min far var en mycket ekonomisk man, men inte snål, så jag är uppvuxen med att försöka tänka ekonomiskt. När min man och jag blev ett par och senare fick barn hade vi en mycket knapp ekonomi. Så här följer några av dom saker som vi gjorde för att få våra pengar att räcka till:
Gör en budget och överskrid den aldrig, dvs räkna ut hur mycket pengar du har i månaden eller annan passande period och se till att hålla dig inom den budgeten. Om du någon gång måste överskrida din budget, så spara in på det under nästa period.
Om du behöver låna pengar till bostad, så se till att du får så bra lånevillkor som möjligt och låna så lite som möjligt och återbetala så fort som möjligt.
Köp det mesta begagnat, här finns det mycket pengar att spara! Byta saker med vänner och bekanta är också bra, likaså att man delar på saker som används sällan.
Håll bostaden och bilen/ cykeln m m i gott skick.
Se över dina utgifter regelbundet för att se vad du kan spara in på.
När du ska handla matvaror gör en noggrann inköpslista, efter vad som finns i dom butiker som finns i din närhet och håll dig till din lista (med undantag för t ex produkter med nedsatt pris/ kort datum, som du annars brukar köpa) Det finns ett antal bra appar för sånt här.
Överdosera aldrig tvätt-, disk- och sköljmedel.
Var noga med att sortera sopor, om du bor i villa/ radhus etc.
Se över din konsumtion av godis, läsk, alkohol och tobak. Min man rökte pipa och när vår ekonomi var som mest ansträngd avstod han från att röka, det var ju viktigare att vi alla fick äta oss mätta.
Bor du i en bostad med fler rum än du behöver, hyr ut rum, eller hitta någon att dela din bostad med. Jag delar mitt hus med 3 s k ensamkommande flyktingar, vilket medför en låg boendekostnad, samt god hjälp med att fixa hus och trädgård.
Det finns säkert en mängd bra tips på hur vi får det som vi har att räcka längre, så dela med er! 😊

/Désirée

Maria
2

#2 Många bra tips där.

Köpa begagnat är ju hur bra som helst.
När vår son var liten så fick han väldigt mycket begagnat. Allt från kläder till leksaker och andra barngrejor.

/Maria

Fridaaaa
3

Veckohandla
Kolla kampanjblad
Gör budget för varje månad
Spara undan utefter budget så kan man inte slösa
Inte handla hungrig
Släcka lampor i rum man inte är i
Köpa mycket begagnat eller på bra reor
Se över priser på abonemang och försäkringar

Vissa tycker man sparar på att göra matlådor för hela veckan, jag upplever inte det och tycker personligen inte det är gott men gör för 2 dagar åt gången beroende på vad det är för mat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3

Att använda ledlampor överallt sparar in på mycket.

/Maria

OberonsMatte
3

En viktig sak är att inte jämföra med vad "alla andra" unnar sig utan enbart utgå ifrån vad den egna ekonomin ger utrymme för. Att inte lura sig själv att man har råd med både det ena och det andra när man just fått in lite pengar utan försöka hitta en balans som räcker hela månaden - helst med överskott så att det finns utrymme för extra utgifter andra månader.

Även fast jag tycker att jag har relativt god ekonomi numera har jag alltid koll på extrapriser och fyller frys och skafferi när "mina" varor har nedsatt pris. När jag beställer kattmat och kattsand till mina katter kollar jag alltid pricerunner först för att se var "mina" varor är billigast och försöker sedan ha ett ständigt lager för att undvika att köpa sånt till fullpris.

Ett annat tips är att aldrig köpa på kredit/avbetalning om det går att undvika utan istället betala hela summan direkt eller först spara ihop till det man vill ha. (Förutom att det oftast blir betydligt billigare i längden blir det även mer märkbart i själva köpögonblicket vad det man köper faktiskt kostar).

Sajtvärd Katter iFokus

Draken
1

Vi lägger upp en budget varje månad, det har fungerat bra hittills. Vist, ibland går vi utanför, men det är väldigt sällan och bara vid särskillda tillfällen.

Handlar mycket begagnat.

Vi har ett eget konto för veterinärkostnader, vi lägger undan pengar varje månad in på det kontot så vi har vid oförutsedda skador eller kostnader.

Återkommande vet.kostnader (vaccinationer, hälsokoller som är obligatorisk hos rasen o.l) lägger vi dock in i budgeten den månaden det skall göras.

Hundmaten och hundförsäkringarna ligger dock i den ordinarie budgeten varje månad.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

DesK
3

Här är en bra lista från Finlands svenska Marthaförbund

Att göra egna skafferivaror är både ekonomiskt och miljösmart. Du slipper onödiga tillsatsämnen, sparar pengar och minskar mängden förpackningsavfall. Här är några tips på produkter du enkelt kan göra själv.

🫙 Kryddblandningar: En blandning av olika kryddor, till exempel tacokrydda. Det är både billigare och smidigt att göra mixen själv.

🫙 Smaksatt matolja och vinäger: T.ex. vitlöks- eller chiliolja görs genom att sätta skalad vitlök eller en hel chili i neutral olja.

🫙 Hemlagat skorpmjöl: Kör torrt bröd i en blender för att göra eget skorpmjöl.

🫙 Varm choklad: Blanda kakao och lite socker istället för att köpa färdig blandning.

🫙 Mysli och granola: Rosta havreflingor, nötter, frön och exempelvis honung i ugnen. Torkade frukter kan tillsättas efteråt.

🫙 Marinader: Gör egna marinader med ingredienser som olja, kryddor, örter, soja, honung och balsamico.

🫙 Krutonger: Tärna torrt bröd, krydda och rosta i stekpanna för att piffa upp sallader och soppor.

🫙 Egen buljong: Koka buljong av kycklingskrov eller fiskskrov, lök, lagerblad och rotsaker. Koka länge, reducera och frys in i iskubsformer.

🫙 Pickellag: Gör egen pickellag genom att blanda 1 dl ättika, 2 dl socker och 3 dl vatten. Kallas även 1-2-3-lag.

🫙 Dippblandningar: Blanda kryddor, färska örter och gräddfil, yoghurt eller crème fraiche för egen dippsås.

🫙 Majonnäs: Mixa ihop egen majonnäs med en stavmixer. Placera stavmixern i botten av en mixerskål, tillsätt ett ägg, 2 ½ dl olja, 1 tesked vinäger, 1 tesked senap och 1 krm salt. Mixa och dra långsamt upp stavmixern tills det blir en krämig majonnäs.

#gördetsjälv #hemlagat #skafferitricks #skafferiet #kökstips

/Désirée

Tant Grön
4

Att inte köpa det man kan göra själv. Laga saker om man kan. Sy om och laga kläder. Baka.