Spartips
Januari är en "fattigmånad"
Berätta gärna om era bästa spartips.
/Maria
Mina bästa spartips ( och hälsotips) är att börja grodda, odla mikrogrönt och även många grönsaker och örter hemma/inomhus.
Du kan odla I princip ALLT till låg eller till ingen kostnad alls.
Ex på saker du kan odla snabbt på fönsterbrädan är torkade ärtor som du kan köpa billigt på Coop eller ica.
Dom är jätte enkla att odla hemma som mikrogrönt så att du får massor med nyttiga och goda ärtskott.
Kan användas istället för sallad eller andra grönsaker.
Sen har vi ju många, många olika frön som man både kan grodda och odla.
Som tex broccoli, alfalfa, böngroddar, rädisor, senap, osv, osv.
Sen det som man kan odla som inte kostar någonting. (annat än när du köper in dom 1a gången)
Som jag har gjort och ff gör.
Jag har tagit resterna av våra grönsaker vi har köpt på ica och odlat nya grönsaker av dom (och annat som frukt)
Jag sparar roten ( eller kärnorna) där nya rötter växer ut om dom får chansen.
Som ngr ex så sparar jag på alla ändar från grönsaker som tex purjolök.
Sen sätter jag den lilla avskurna biten i vatten och då börjar det växa ut nya rötter och en ny ätbar purjolök.
Sen planterar man den i jord och strax har du en stor purjolök efter ca ngr veckor.
Och det går lika bra med vad du än har för grönsaker.
Allt går att plantera eller plantera om.
Sen tar det ju mer eller mindre tid beroende på grönsak, vissa går snabbt att odla medans vissa tar längre tid.
Sen har jag också planterat nya tomater och paprika mm som jag köpte på ica.
Genom att plantera fröna från dom.
Så släng inte sånt som kan bli ny mat om ni vill spara. 🙂
Man behöver inte ens jord..om man inte vill. Jag odlar både med jord och hydrophoniskt..Alltså utan någon jord.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2025-01-11 20:24 av Heddiz
Bästa spartipset om man jobbar är att alltid ha matlåda med. Det sparar man massor på tycker jag.
/Maria
#3: matlåda är så bra! Praktiskt och billigt!
Jag skivar bröd och fryser, tar upp och tinar. Alltid färskt bröd, kasta aldrig mat.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag kom på ngr fler saker att tänka på om man vill minska på utgifterna.
" Bäst före" som det brukar stå på mat betyder inte att maten inte går att äta efter det datumet.
Det betyder bara att det smakar lite bättre före det datumet.
Förr hade vi inte ens bäst före och vi klarade oss ändå.
Sen kan man spara massor på att förvara maten rätt. Speciellt sånt man kan frysa in.
Om vi tex köper bröd så skär jag upp brödet och fryser in hälften. Annars brukar den sista brödbiten bli gammal och måste slängas.
Jag fryser in rester som blir över när vi har lagat mat. Istället för att ha rester i kylskåpet.
Jag brukar också frysa in enskild mat som blir över när jag lagar mat, bakar eller nåt.
Som tex så slänger jag inte äggvitorna när jag bara vill ha äggulor na, eller tvärtom.
Har massor med äggvitor i frysen nu och det kan man ju göra maränger av om inte annat.
Man kan frysa in det mesta som blir över när man lagar mat. Även sånt som man kanske inte tänker på.
Som tex grädde, mjölk, ost, leverpastej, smör, sylt, osv.
Köper ni färska örter i kruka så håller dom mycket, mycket längre om ni klipper av grenarna och sätter dom i vatten.
Då håller dom i månader istället för bara nån vecka.
Eller/och så kan man plantera om en del av örterna i nya krukor och få ännu mer örter.
Tillslut behöver man aldrig mer köpa kryddor.🙂
En annat spartips är att aldrig gå och handla eller göra nåt att äta när man är jättehungrig eller har extra lågt blodsocker.
Då kommer man plocka med eller äta onödig "mat" som man absolut inte gör när man inte är vrålhungrig.😅
Det är sånt man kan tänka på året runt såklart o inte bara under januari.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Mitt spartips, använder jag mej av året runt. Köper bara med röda lappar, sent datum, extrapris, och fryser in. Veckohandlar alltid.
Att inte veckohandla. Jag handlar två gånger i veckan. Då köper jag det jag är sugen på och vill ha. Då blir inte mat liggandes i kylskåpet och blir gammalt.
Mvh
Mig
#7: Jag väljer att veckohandla just för att INTE handla mer än som finns på listan. Skulle jag handla oftare, så skulle fler produkter slinka med.
#7 veckohandla sparar vi på :) Det blir inte gammalt på en vecka.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9: Är jag inte sugen på det jag har veckohandlat så ligger det oftast i kylskåpet för länge tills jag känner att jag vill äta det igen. Jag är kräsen med mat. Kan inte planera in på söndagen vad jag vill ha för mat på torsdagen. Det blir att jag slänger lite mat om jag gör så.
Mvh
Mig
#10 Inte frysa in heller? Det gör jag :) Jag är selektiv i kosten (ej kräsen då kräsenhet är något självvalt), men köper det som jag vet är säkra kort, för oss blir det dyrare att handla 2-3 gånger/vecka. Men sånt är såklart olika :)
Jag tror det här med att handla ofta eller typ veckohandla beror på person.
Läste någonstans att handla dagligen behöver inte bli dyrare. Då handlar nan oftast just vad man behöver.
/Maria
#12 Ja kan man gå till affären, så är det en sak. Kör man så blir det ju mycket dyrare :) Men man tjänar ju på storpack och att göra matlådor :)
Jag veckohandlar inte, jag har inte bil och kan inte handla alltför mycket vid samma tillfälle, och under en vecka vill jag helst handla på flera olika butiker för att utnyttja olika erbjudanden och kort-datum-varor. Och för mig är det större risk att det kommer med onödiga varor om jag handlar mer sällan, för då har jag lätt att tänka att jag kanske blir sugen på X senare i veckan och därför vill köpa det ifall att. Medan om jag handlar oftare kan jag tänka att jag köper det nästa gång om jag är sugen då. Så jag tror också det är individuellt vad som fungerar bäst för en själv.
Jag äter inte matlådor (föredrar nylagad mat, och äter inte lunch så behöver inte ha med till jobbet) men köper ändå storpack, men fryser helt enkelt in ingredienserna i portioner istället för att frysa in matlådor. Då får jag det billigare kilopriset, men kan ta fram precis så mycket mat som kommer gå åt för mig :)
Mitt tips är appen "Matpriskollen". Det beror såklart på hur utbudet av butiker ser ut där man bor, men jag tycker den appen är väldigt smidig för att se vad som är billigt på vilken butik just den här veckan. Sen får man såklart avgöra vad som sparar mest pengar för en själv, att åka runt på olika butiker eller att hålla sig till en butik och eventuellt få högre bonus eller liknande där, och med hänsyn till transportkostnader och tidsåtgång såklart.
Jag ser även till att ha bra ordning i kyl, frys och skafferi, exempelvis har jag i frysen olika lådor för tex kött och grönsaker. Då är det enklare för mig att snabbt se vad jag har hemma vilket minskar risken för att något blir liggande för längre. Köper jag en ny förpackning av något jag redan har hemma ser jag till att den nya står bakom den gamla, så att den äldre varan äts upp först.
//Jessie
Självklart beror det ju på hur man bor också.
En period bodde vi på tredje våningen ovanför en stor ICA. Då fanns inget behov av att veckohandla. 😉
/Maria
#7: Samma här, även om jag ofta veckohandlar av rent praktiska skäl (när jag får skjuts, bor ej på promenadavstånd). Men köper jag mer det jag "känner för" så är det betydligt större chans att det blir uppätet än om jag har planerat en matsedel, även om jag tagit rätter som jag vet att jag gillar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com