Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketterordet-är-fritt-väl-valda-ordmat-och-dryck-livets-goda
Läst 273 ggr
Maria
3

Frukt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt äpple, persimon och nötter denna gång
Vi har alltid frukt hemma. Hur är det med er?

/Maria

• Redigerat 2024-12-11 11:38 av Maria
Calcifer
1

Köper frukt en gång per år kanske. Är väldigt få frukter jag klarar av att äta. Är bara bortkastat att köpa en massa det går inte åt ändå.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Scorpio97
0

Nej, jag har sällan (söt) frukt hemma. Det höjer mitt blodsocker för mycket så jag äter bara frukt som efterrätt vid enstaka tillfällen :)

//Jessie

[solljust]
0

Det går lite i perioder sommartid är det mer frukt än på vintern men mycket grönt äter jag året om och nu är det mycket clementiner som gäller jag får liksom alltid ett behov av dom i juletid så kroppen behöver väl dom vitaminerna den här tiden.

Sindri
1

Jag älskar frukt, men det innehåller ofta för mycket socker för mig. Tyvärr äter jag ändå. Har en hel frys full med bär och frukt från trädgården. Tur man har matglada barn som gärna tar emot lite.

citytjejen
3

Bananer och äpplen har vi alltid hemma. Nu är det ju apeslinsäsong så då har vi sådana hemma också (de är ju så smakrika och saftiga nu 😀).

Brukar också ha frukt/bär i frysen och då är det oftast mango, blåbär och jordgubbar. Vi har plockat dem själva, från frysdisken på Ica 😁

/Christina

beem
0

Jag har sällan frukt hemma. Om jag köper äter jag inte upp allt och måste kasta så jag har slutat löpa.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

RackarFia
0

Inte alltid, men ofta. Bananer är min favorit. Och mango, men den köper jag alltid fryst 😅 Vindruvor om det är bra pris.
I frysen har vi rabarber och olika bär vi plockat, perfekt när det är dags för paj eller smoothie 😊

/Fia ☁️

CasaRamon
0

Äter inte frukt. för mycket socker. Däremot äter jag bär.

Draken
0

Inte ofta, men just nu i juletider brukar jag ha clementiner, äpple och vindruvor hemma.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

91Marran
0

Min "hälsokost person" har sagt att jag inte får äta så mycket frukt. Men någon banan ibland blir det och mer sällan vindruvor. Svårt att bara ta en vindruva.

Mvh
Mig

Heddiz
2

Jag har alltid frukt och bär hemma.
Speciellt olika bär som blåbär, hallon, jordgubbar och körsbär. Som vi odlar själva.
Och så köper vi frukt som vindruvor lime, apelsin, banan och avokado varje vecka.
Plus andra frukter och bär emellanåt.

Att vissa säger/ lär ut att man inte bör äta frukt för att det är socker i och att det är lika illa som vitt socker är ju tråkigt och väldigt missvisande att dom lär ut.
Frukt, bär och grönsaker innehåller viktiga vitaminer, mineraler, enzymer, antioxidanter och fibrer som inte vitt socker innehåller.
Sen ska man väl inte äta för mycket av något. Varken kött, Potatis eller frukt.
Då kanske man inte mår så bra I längden.
Lagom av allt mår iaf jag bäst av.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-12-11 18:32 av Heddiz
Tarotstollan
0

Min diabetessk. har sagt att jag skall äta frukt med måtta, dvs en om dagen eller två små. Hur jag lägger upp det är min sak som han sa.
Jag har oftast någon frukt hemma, alltid bra att ha om sockret sjunker och de är ju godare än att stoppa i sig en massa Dextrosol.
Har oftast en frukt med mig i väskan om jag går ut.
Mest är det äpplen, bananer och nu citrus under vintern.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
1

#12: Inte mycket hjälp tycker jag. Han borde informera dig om olikheter i sockerinnehåll. En apelsin innehåller socker motsvarande lite mer än 3 sockerbitar.
T ex melon är mycket bättre ur sockersynpunkt, liksom de flesta bär. Hallon, jordgubbar och björnbär är bland de bästa. Inte så lätt att ha med sig i handväskan förstås. Jag skulle hellre ha med mig cocktailtomater och lite bitar av paprika. Mättar bättre än frukt och innehåller väldigt lite kolhydrater.

Tarotstollan
0

#13. Själv tycker jag att det var ett bra råd, annars hade jag kanske klämt flera frukter om dagen. Jag skulle nog kunna leva flera dagar på att bara äta frukt, vilket jag inte varken kan eller får numera.
Som du redan vet så håller jag ingen diabetes diet och vet väldigt lite om kolhydrater och hur det funkar. Många bär och frukter får jag undvika p g av allergi.

Sindri
1

#14: Jag menar mer att det var ett ofullständigt råd, han kunde gott ha gått in lite mer på olika alternativ så att du kunde lära dig vad som är bäst för dig, och veta vad du väljer när du väljer.
Och du vill inte lära dig? För att må bättre, och känna dig mer säker på din kost och din hälsa? (Och du vet redan att jag bara menar väl😊)

Tarotstollan
0

#15. Jag skickar svar privat då vi kapat tråden.

[Flodbis]
1

Jag har typ alltid äpplen och bananer hemma för gånger man inte orkar laga något 😀

MonicaLagerquist
0

Det går i perioder.
Vi har egna päron egna vindruvor får äpplen av grannen
Sen plockar vi mycket när både i trädgården och i skogen.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

Vi har alltid frukt hemma, sonen har frukt med sig till skolan dagligen och vi tar lite som mellis ibland.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.