Katastrofväder
Nu har Spanien återigen drabbats av ett fruktansvärt katastrofväder, det har nog inte undgått någon. Genom att det är en så bergig natur, så rasar jord och sten, från bergen över byarna, vid störtregn. Ett helt års regn på 8 timmar, det vill inte säga lite. 200 döda sägs det nu. Kommer kanske att ta år att bygga upp igen.
Samtidigt händer liknande i Norge, som ju också är bergigt. Inga döda där, enl nyheterna. Vart är världen på väg ? Så skrämmande.
Det är så fruktansvärt så man saknar ord. 😥
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är fruktansvärt 😥
Så ledsamt 😥
/Maria
Jag har vänner som har lägenhet i Alicante, vet inte om de är där just nu men de brukar vara det under den här perioden. Håller utkik på sociala medier och har kontakt med gemensamma vänner som försökt få tag på dem. 😕
Mot naturens makter är människan fortfarande väldigt liten - vi kan förstöra halva Jorden men är totalt hjälplösa inför det vi har ställt till med.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4: Tror inte att Alicante är utsatt för detta oväder. Min son med familj, är i Malaga. Där var det störtregn under en dag, men sedan lugnt. Mest utsatt är byarna i södra Valencia. Ovädret verkar nu ha förflyttat sej till västra sidan av Spanien. Mot Cadiz och Portugal.
#5: Tack! Jag har inte tittat så mycket på nyheterna, bara hört av andra och man blir ju orolig. Fruktansvärt oavsett om man har någon bekant där eller inte, givetvis, men på något sätt kommer det närmre då.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Enl nyheterna, kommer ovädret att dra in över Barcelona och även Mallorca. Vi kom därifrån för 3 veckor sen. Man får hoppas att det inte är med lika stora krafter nu. Problematiskt att evakueras från en ö.
Det hemska förutom alla människors lidande är att mänskligheten förmodligen ligger bakom detta med att inte ta hand om miljön på vår jord,
/Maria