Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 222 ggr
Maria
2

Ekonomi

Är ni ekonomiska?

/Maria

Fridaaaa
1

Ja det är jag. Är sån som gärna kollar reor, köper begagnat, gör budget för varje månad.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
1

Nog har jag slösat ibland, men när jag var "fattig student" delade jag upp mitt studielån i de veckor det skulle räcka och jag höll rätt strikt på det. När korridorkompisarna åt blodpudding i slutet på månaden kunde jag unna mig en köttbit.
Nu har jag ekonomiskt utrymme för att bunkra när det är bra priser, låter livsmedel få kosta för att få kvalitet och ekologiskt.
Jag handlar gärna second hand, men det är för att hitta roliga och vackra saker i bra kvalitet. Moderna saker och kläder är mest plast.

Emo
1

O-ja!!

Pengar in först - ut sedan.

En sparad slant är bättre än en förtjänad eftersom den är skattefri.

Bostaden ska ägas för att inte chockas av andras behov av ens pengar.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

citytjejen
1

Ja, oftast är jag det. Ska något köpas så kollar jag gärna av var det är billigast någonstans innan jag gör ett köp. Tycker att det är ganska kul dessutom att jämföra priser.

När jag var yngre hade jag ett kreditkort som jag använda lite väl mycket vilket resulterade i att jag hamnade hos Kronofogden pga missade betalningar. Fick betalningsanmärkning och efter det blev jag mer ekonomisk och mycket mer försiktig med att köpa saker hur som helst (och jag klippte kreditkortet 😏).

/Christina

beem
1

Det varierar beroende på vad jag vill köpa. När det tex gäller växter, främst Pelargoner och tillbehör är jag inte ekonomisk.
Jag handlar aldrig mer än kassan tål. Jag vill ha en trygg ekonomi.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maria
1

Jag är uppvuxen i ett hem där ekonomin var en berg & dalbana. Mina föräldrar fick skuldsanering på äldre dar.

När jag och min man var unga hade vi väldigt lite pengar. När sonen föddes så köpte vi en kamera på avbetalning. Vi behövde en säng men väntade tills kameran var betald,
Nästa köp var en tvättmaskin.
Vi bestämde att aldrig ha mer än en sak på avbetalning och det höll vi.

Numera behöver vi inte hålla igen men det sitter i… Jag köper sällan saker men när jag väl handlar vill jag ha hållbara ting varesig det gäller prylar eller kläder.

/Maria

Heddiz
0

Jag har nog alltid varit ekonomisk. bla för att jag tyckte/tycker ekonomi var så roligt så att jag t.om pluggade ekonomisk linje på gymnasiet.

Som ex när jag var tonåring och bodde i min 1a egna lägenhet brukade jag ha en månadslön kvar på kontot innan jag fick nästa lön..Alltså när jag fick min lön så hade jag ff hela föregående månads lön kvar på lönekontot..
Plus pengar på sparkonto och annat.
Fast då bodde jag ensam och det är/var mycket enklare att hålla ordning på ekonomi då, tycker jag. När man bestämde allt själv..

Det var främst min pappa som lärde mig hur man alltid skulle ha en månadslön kvar på kontot när nästa lön kom in.

Sen har jag ju inte alltid lyckats med att ha dubbla löner såklart, iaf inte sen jag träffade min man, vars första namn är Slösa..😄

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MonicaLagerquist
1

Som fattig fembarns mamma som var hemma tills yngste barnet var tolv är jag van att vända på slantarna och hålla koll på pengarna.

Numera har vi lite mer pengar att röra oss med men jag håller i pengarna ändå

Stolt ägare till tre La permer

Draken
0

Jag vill nog påstå att jag ,oftast, är ganska ekonomisk. Jag sätter undan pengar varje månad på et "djurkonto" som jag har till oförutsedda utgifter på djuren. Vi gör upp en budget varje månad som vi håller efter bra.

Ibland kan vi dock unna oss saker som kostar lite mer. Vi har det ganska bra ställt ekonomiskt.
För mig är det ju hundarna och akvariumen som kan dra iväg i kostnader och för maken är det bilen och motorcykeln.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

_Fisken
1

Jajjamän. Har en budget i Excel där jag har listat alla utgifter och inkomster. Den visar klart o tydligt hur mycket jag kan bränna innan nästa lön. :-)