Är du en prepper?
Är du redo om något händer?
Stort som smått?
Stolt ägare till tre La permer
Nej ingen prepper.
Har väl en del konserver men inget annat.
/Maria
Inte direkt, men en del friluftsgrejer vi har är ju bra om något skulle hända. T.ex spritkök, sovsäck, pannlampor osv.
/Fia ☁️
Jag anser att man måste vara beredd på en del händelser, som man bör kunna hantera antingen själv eller med lättåtkomlig hjälp.
Allt går det ju inte att gardera sig emot.
Det beror på så mycket, var man bor till exempel. Hur klarar man sig om elen försvinner några veckor och det är flera minusgrader ute?
Många får nog problem då. Kommer ni ihåg stormen Gudrun? Jag bor i Skåne och den drabbade många hårt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2024-10-02 09:20 av Emo

Vi är hyfsat bra förberedda
Eldar ju upp huset med ved och kakelugn
Har fler olika kokmöjligheter och div grillar.Har en hel del konserver hemma även torrvarar och jäst
Har möjlighet att rena sjövatten och inte allt för långt till sjön.
Sovsäckar och varma kläder finns också.
Vi har batteriradio och fick just tips om att man kan ju använda bilens radio om det är kris

#1 Har du möjlighet att värma eller tänkte du äta det kallt?

En intressan bok
Lars Wilderäng, Lena Wilderäng Är du förberedd?
#4 Har du mat i frys? Hur bevarar du den om strömmen går och det inte är många frysgrader ute?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jag har mat i frysen Den får tillagas och förvaras i matkällaren.
Köttet kan vi rökas och torka
Grönsaker kan konserveras
#5 Vi har kamin😉
/Maria

#9👍
Jag är nog en hyggligt bra prepper är väl förberedd med mat och vatten samt annat som behövs om krisen skulle slå till.
Räknade ihop hur länge jag kan klara mig med mat häromdagen det är ett par månader och jag har inhandlat från preppbox både frukostar mellan mål middagar och lunch och det här byter jag ut då och då så det alltid är långa datum framöver.
Eldstäder finns vevradio vattenreningstabletter campingdusch grillar ved jag inskaffade också en sovsäck som tål 13 minusgrader och den där är bättre att sova i utomhus än inne där det blir kallare konstigt nog. Ljuskällor batterier plåster sårrengöring listan kan göras lång.
Jo det finns en hel del resurser som jag sett om jag tänker väldigt säkerhetsmässigt men sen är det så också för oss alla vi kan vara väl förberedda men den dagen verkligheten kommer hur mycket vi än har och är förberedda på så är det inte längre våran vardag vi står inför något helt nytt som vi inte alls är vana vid och vi kan känna oss väldigt lamslagna hur väl vi än förberett oss.
Jag intresserar mig för såna här frågor men jag som alla andra kommer att inse den dagen när krisen står för dörren att jag har kanske inte allt som jag behöver och vi kan inte skydda oss mot allt däremot kan vi förebygga samt att när vi ser oss omkring i våra hem så har dom flesta av oss resurser som vi inte ens tänkt på det finns mycket i våra hem som kan hjälpa oss.
I morgon är ingen kris dag men jag har hantverkare här som kommer att stänga av både el och vatten stundvis så det är inte hela tiden men värmen kommer i två dagar att kopplas från och här har jag nytta av mina förberedelser dom är inte allvarliga men dom hjälper mig dom här två dygnen så ja det är jätteviktigt att vi ser om men vi kan inte skydda oss mot allt det enda vi kan göra är vårt bästa och idag finns massor med information som hjälper oss att förbereda om en kris kommer, häng med på den alla säger jag för en dag kan vi behöva den .
Enda är att vi har ved, och kan elda.
Ljus och tändare
Kan ladda mobiler och så i bilarna
Nudlar och konserver finns alltid
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fick veta idag att om man har egen brunn så tar kommunen inget ansvar för att du har vatten vid tex strömavbrott
#13 Dåligt tycker jag, vi har egen brunn
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#13, jag tror att vattentjänstlagen reglerar det, och den säger att kommunen är skyldig att förse befolkningen med vatten vid exempelvis ett större strömavbrott oavsett egen brunn eller ej. Ofta sker det med tappkranar på utvalda platser.
Jo, det är jag och far lärde mig mycket, bl a att aldrig köpa ett hus utan alternativ värmekälla och alltid se till att vi har torrvaror och konserver hemma.
När stormen Gudrun härjade var vi utan el i 6 dygn, då var våra döttrar ganska små och vi hade 2 stora hundar, ett antal höns, 2 kor och 2 katter. Vår groventré blev kylskåp och så hade frysbox i källaren. Tack vare att den var full och jag bara stack in handen under locket och tog ut det som jag fick tag på, klarade den sig rätt bra. Vår brunn var grävd, så inga problem med att vinna upp vatten ur den. Sen hade vi ett utedass, så det löste toabestyren. Inne hade vi både vedspis och braskamin, så inga problem med att hålla värmen och laga mat.
Här hemma har vi också vedspis och braskamin och campingtoa och diverse annan campingutrustning och ganska nära till sjön, så vi skulle nog klara oss skapligt bra här också 😊
/Désirée
#11: Hur lång kan hållbarheten vara på maten?
Är det olika för olika typer av förpackning?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jag har börjat tänka mer och mer på att vara förberedd men har inte riktigt kommit igång.
Jag har kamin och tillgång till ved, lager av tändstickor och batterier till radio. Har också en stor vattendunk som jag inte fyllt vatten i än. Jag har köpt lite helkonserver men de räcker bara max 1 v.
Känner att det kanske är dags att tänka till lite.
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-10-02 23:02 av beem
Det är väl som med säkerhetsbältet och bilkörning? Bra att ha lite hemma för säkerhetsskull. Det behöver ju inte bli krig men skit kan hända och du blir stående utan el och vatten. En fylld vattendunk är bra att ha. En gasdriven enplattespis från Biltema är bra både för camping, utflykter och beredskap. En rödspritsvärmare är också nåt som kan passa. Fick tag på en….Origo tror jag den heter.
En säck med ris passar också bra i detta sortiment.
#17: Just nu är hållbarheten fram till 2027 och 2028 så det är lång tid men det är klart det är färdigmat ingen höjdare men har man inte annat i kristider så går man mätt i alla fall.
Här kan du läsa lite om dom och dom har en hel del resurser som kan vara bra för oss att ha om krisen kommer men dom där konserverna med hållbarhetstid 25 år gudars skymning där går min gräns dom skulle jag inte våga äta om låt oss säga 5 eller 10 år och jag är 58 år så när jag är 83 går dom ut ha ha ha helt sjukt men det är ju utprovat så det ska vara ok men man är lite nojig med sånt där 😂
Då tar vi det här med hållbarhet en gång till!
Helkonserver har i det närmaste oändlig hållbarhet. Det är ett rätt modernt påfund att sätta bäst föredatum på helkonserver, troligen inlobbat av livsmedelstillverkare och butiker, för att få sälja mer. Exempel på helkonserver som jag alltid har hemma är: burktomater, tonfisk, oliver, mjukost på tub
Många kylkonserver har också mycket lång hållbarhet, t ex kaviar, sardeller, oliver, saltsill.
Torrvaror som socker, salt och torkade baljväxter har också oändlig hållbarhet. Många andra torrvaror har mycket lång hållbarhet, t ex mjöl, kakao, diverse frön mm
Fryst magert kött håller väldigt länge, här talar vi om flera år, jag har t ex tillagat och ätit lövbiff som var 5 år gammal och helt felfri. Frysta grönsaker har oändlig hållbarhet, så länge dom förblir frysta.
På 1960- och i början av 1970-talet åt jag konserverade grönsaker, kött, frukt, kakao m m som var tillverkade innan WW2 d v s dom var alltså tillverkade innan 1939. Det var min mormors och farmors skafferi och farmors matkällare som tömdes och fylldes på med nytt.
Däremot är det ingen direkt vettig ekonomi att para matvaror så länge.
/Désirée
- Redigerat 2024-10-03 11:09 av DesK
#21: Förra vecka åt jag riven ost som hade bäst-före-datum 2020. Den har varit fryst hela tiden och det var inget som helst fel på den. Ändå var det fet ost. Har för mig att det var mozzarella och en annan sort som jag glömt namnet på.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#20: Tack
Sorgen är kärlekens pris
Nej jag är ingen prepper alls längre. Jag var det förut som yngre, men ändå klarade jag mig inte lika bra då som nu..
Nu när jag släppt kontrollen om att kontrollera något jag ändå inte kan kontrollera fullt ut så har allting ordnat sig jättebra av sig självt vid kriser.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#21: Du har ju helt rätt DesK det är mycket som det är rejäl hållbarhet på men jag är väldigt petig med datum men visst absolut är det bra hållbarhet på väldigt mycket bättre än vi många gånger tror 😎
Nej, jag är ingen prepper och orkar inte riktigt bry mig även om det kanske låter nonchalant. Några dagar klarar jag mig absolut, längre än så planerar jag inte för.
Helt seriöst har jag dock tänkt på att i svårare krisläge så borde torrfoder för hund vara perfekt att ha. Lång hållbarhetstid (håller betydligt längre än bäst före-datum), innehåller i princip allt du behöver.
Nu menar jag alltså krisläge.
Det som jag skulle vilja ha förberett för eventuell kris är medicin, åtminstone för ett par månader framöver, men där strular det med förskrivningen. 🙄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2024-10-07 21:24 av Lona
Nej, jag är ingen prepper.
#26. Just som Lona skriver, det som jag skulle behöva ha är just mediciner och det får vi ju inte.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#26: Det är typ samma som jag har tänkt på..OM det nu blir kris så är ju hundmat eller något hundar kan äta det allra viktigaste för oss iaf.(min man och mig)
Har man inte torrfoder eller liknande så det räcker så kan man ju ge sina hundar annan typ av mat än just hundfoder en period utan att dom mår dåligt..
Hundar kan äta i princip alla rester som finns nästan och har man inte varken hundmat eller rester så funkar det lika bra med gröt, potatis/potatismos, ris, vissa grönsaker, kött, fågel, fisk och det mesta däremellan..
Skillnaden är nog att dom flesta hundar brukar inte vara så pass kräsna som oss människor, utan dom äter det dom får.🤔.Därmed skulle hundar nog klara sig bättre än oss vid ev kris..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Vet inte riktigt om jag räknas som prepper, men jag har alltid mycket konserver och torrvaror, som håller sig en längre period, hemma.