Förstoringsglas
Jag försöker hitta förstoringsglas med lampa och stativ. Jag har letat igenom hela nätet känns det som.
När jag håller på med fröer som ibland är pyttesmå är det svårt att se tex frö av Palettblad som är mindre än 1 mm. Pelargonfrö
som ska skalas osv.
De jag hittar är på max 3x förstoring. Vill ha mycket mer.
Kanske någon har tips. Kanske någon använder själv.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-09-24 14:05 av beem
Min man har ett i sin verkstad. Jättebra och användbart.
Ska försöka komma ihåg att fråga honom om han vet var det kommer ifrån.
Han har fått det av sonen.
/Maria
Nu får jag mest germansika sidor men jag finner med 10x förstoring. Pris verkar bli 400-800kr.
Ska se om jag hittar en vettig hemsida åt dig.
#0: Jag har ett gammalt sådant, men jag vet inte hur stor förstoringsgraden är. Kan inte se någon notering om det på förstoringsglaset. Tror jag fick det när det rensades ut i samband med en flytt på ett jobb jag hade för länge sedan.
Det här har "5x /10x" förstoring. Antar att den lilla rundeln i glaset är det som ger 10x och resten 5x förstoring.
https://www.expondo.se/stamos-soldering-foerstoringslampa-5-10-x-foerstoring-blaa-10021034
Vad jag har förstått så står "diopter" för förstoringsgraden. I så fall har detta 5x.
https://www.flame24.de/sv/lamp-forstoringsglas/26924-led-forstoringsglas-s5-stativ-svart.html
Detta förstorar 4x.
https://www.hjalpmedel.com/syn-horsel/forstoringsglas/forstoring-led-0/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Jag har läst detta:
5 dioptrier = 2,25 förstoring
2.25 förstoring är inte mycket på ett litet frö
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-09-24 15:08 av beem
#4: Nej, verkligen inte. På något ställde stod det dioptier som om det var förstoringen, men då hade de fel. Förstoringsglaset från Expondo verkar dock ha 5 och 10 gångers förstoring. Det är dessutom på extrapris just nu. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Ja den verkar bra Tack för länken
Sorgen är kärlekens pris
Jag frågade in man men han vet inte varifrån det kommer.
/Maria
#7: Det är inte lätt att minnas. Jag kollar vidare.
Sorgen är kärlekens pris

På IRIS finns en del
Stolt ägare till tre La permer
#9: Ska kolla där. Tack
Sorgen är kärlekens pris
Jag fastnade för den från Expondo. Jag mailade några frågor kring frakten för 1 v sen - inget svar.
Kanske tur att jag inte köpte där.
Jag blir så trött på den dåliga kundtjänst som många företag har. Förstår de inte hur viktigt det är.
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-10-01 13:17 av beem
Idag skickade jag en påminnelse till Expondo och får då detta svar. Så märkligt. Hur tänker de 🤔
noreply@expondo.se tar endast emot meddelanden från personer inom organisationen eller personer som finns i listan över tillåtna avsändare, och din e-postadress finns inte med på listan.
Sorgen är kärlekens pris
#12: Noreply i en epostadress betyder att det inte går att svara på den. Oftast brukar man få tillbaka ett svar där det står att eposten inte kunde levereras, så tydligen har Expondo valt en annan variant.
#13: Ja varianten med att ett meddelande inte går skicka händer då och då
Sorgen är kärlekens pris
Nu kom ett svar på min fråga om hemleverens.
"Vi levererar till ditt postnummer"
Ja det hoppas jag men min fråga gäller hemleverens. Lång tid att få svar och så kommer ett svar som inte säger något.
Sorgen är kärlekens pris