25 plagg per år???
Hörde nyss på TV att genomsnittssvensken köper 25 plagg per år.😮
Då har man räknat bort underkläder och strumpor.
Hur är det med er?
/Maria
Det gäller inte mig. Minns inte ens när jag köpte något klädesplagg senast - förutom underkläder och strumpor, men de räknas ju inte. Har så jag klarar mig ändå. Använder kläderna tills de är utslitna. Trasiga tröjor och byxor kan ju alltid användas som städkläder. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag försöker komma ihåg.
Köpte en väst till min oljerock för två år sedan. Jag tror det är det sista.
/Maria
Haha, nej här köps väldigt sällan kläder. 🙂
Jo förresten, en tunika blev det en gång. Från Röda Korset.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Oj, ja du, hos mig blir det nog 3-7 plagg men inte varje år. Oftast efter 5 år så har plagg blivit lite för slitna för att lagas (främst t-shirts men vissa är med betydligt längre!), då köper jag ett gäng igen. Sedan äger jag inte många kläder. Nog för att klara lite över en vecka utan att tvätta. Skor har jag ju också ett par som jag går i tills de faller isär innan jag köper nya. 😅
Fast köpte två snyggare skjortor nyligen då jag enbart hade en långärmad. Annars har det varit ett par shorts då mitt förra inte gick att laga längre. Lite väl många sömmar och ställen som gett upp .
I sig så är det min generella regel… jag bär saker tills de faller isär och då börjar jag sakta fundera på nya kläder.
Jag köper för mycket kläder. Det är jag medveten om. Men 25 blir det inte. Låter lite mycket.
Mvh
Mig
Mer än 95% av mina kläder är inköpta på 1900-talet.
Det betyder, eftersom modet upprepas, att jag alltid har moderna kläder i garderoberna. 😊
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag tror det senaste jag köpte var ett par skjortor inför sommaren 2022.
Tycker det är så fruktansvärt tråkigt att handla kläder så de jag har används tills de faller i bitar och är bortom räddning i form av lappning och lagning.
// Harley

a inte köper jag så mycket kläder Min klädbudget är väldigt låg
Stolt ägare till tre La permer

Kollade och jag har handlat kläder för 300 i år och då är det underkläder jag köpt sex par trosor
Stolt ägare till tre La permer
Jag tror att jag har köpt 7 plagg i år efter att ha kollat lite snabbt, Då är det 3 par byxor, jag köpte 1 par byxor förra året så det var dags att uppdatera garderoben lite eftersom de ännu äldre byxorna börjar bli slitna.
Överlag köper jag inte jättemycket kläder och jag använder dem tills de är helt utslitna. Först på jobbet, sedan till vardags hemma och därefter som gårdskläder om de är tillräckligt funktionella för det. En blus är t ex inte ett vettigt plagg att ha om jag ska mocka i hönshuset eller liknande, medan ett par jeans däremot funkar finfint så länge de är någotsånär hela.
Max 5 plagg per år är rekommendationen.
/Maria
#11: Då kan jag nog med gott samvete uppdatera garderoben lite. 😊 Det är en del plagg som börjar nå maxgränsen för slitage, men det lär inte bli så många som fem.
Brukar handla på Engelbrektsboden, som har bra varor och hyfsade priser. Tyvärr finns de dock bara i Skåne. Trots att det är lågpris är det bra kvalitet. Har många plagg därifrån som jag använt väldigt mycket i flera år.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
25 per år??!?!?! Skojar de?
Köper nästan bara kläder på second hand. Endast nya underkläder och strumpor.
Jag får väl komma in i tråden och skämmas för nog är det betydligt mer än så per år bara den här veckan fem tröjor 😳 och jag vet jag är en klädtokig typ och gärna byter stil och tjoar på men per år jag vet inte exakt men nog ligger det bra över 25 för det blir några plagg i månaden som sagt jag kommer in och skäms lite 😳 men bara lite 😉
Jag är som majoriteten här i tråden. Använder kläderna till de faller i bitar och köper sällan nya (får ofta kläder av andra också som de rensat ut 😅).
Dock behövdes nya underbyxor i somras så nästan alla på landet hade håll i sig som blivit större och större 😆
Har jag något fint jag inte kan (eller vill) ha längre ger jag bort det så någon annan kan ha nytta av det.
Vågar inte tänka på h hur mycket kläder en del köper per år om genomsnittet ska upp i 25/person 😱
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Senaste två åren har jag köpt fyra nya plagg.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag köper sällan kläder. Tar mig nog 10 år att komma upp i 25 plagg.
I sommar har jag dock köpt 7 plagg och det är nog rekord för mig. De kommer jag att nöta på i 10 år 🙂
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2024-09-06 12:36 av beem
Har ingen bra uppfattning om hur många nya plagg jag köper per år men inte är det 25 i alla fall, det är mycket färre.
Har en bra basgarderob för alla säsonger och gillar att hitta nya kombinationer med de kläder jag har.
Brukar rensa garderoben några gånger per år. Kläder som jag helt tröttnat på ger jag bort till någon kompis. Kläder som jag är tveksam över om jag vill ha kvar brukar jag lägga i en kasse och lägga undan och sen tar jag fram kassen efter ett år eller så. Då brukar jag ofta bli glatt överraskad och de gamla plaggen känns som nya 😊Om inte så ger jag bort.
/Christina
Jag prenumererar på stödstrumpor, bh och underbyxor, så det kommer ett paket då och då men inga 25 om året. Även två nattlinnen om året.
Kommer inte ihåg när jag köpte något nytt senast i klädväg, gjorde en beställning på ett par skor, jacka och tights från ett företag för någon månad sedan men de sakerna har ännu inte kommit, då de verkar ha svårt att få fram dem. De har varit slutsålda, så jag får vänta tills nästa omgång kommer in.
Innan dess har jag nog inte köpt något nytt sen långt innan 2020.
Sen har jag ärvt en massa toppar från min mamma nu, så det behöver jag inte heller köpa något nytt på några år.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag brukar inte köpa kläder men i år har det nog blivit en 12 plagg, inklusive ett par ridbyxor som jag började grina i affären när jag provade och insåg att de passade.😆🙄
Jag har å andra sidan inte köpt några kläder på flera år och nu passar inte mina gamla kläder alls. (Dock har jag hittat kläder från typ millennieskiftet hemma hos mamma som jag kan ha igen, den som spar hon har!)
Att köpa "dyra kvalitetskläder" är ingen ekonomisk lösning som jag ser det, beroende på vad det gäller förstås. Men en fläck som inte går bort, en reva som inte går att laga snyggt, en söndertuggad ärm eller Gore-tex där funktionen inte är vattentät längre - då köper jag hellre tre tröjor för samma pris som en dyrare faktiskt.
(Sen kan det naturligtvis löna sig att lämna in och laga dyrare kläder, skor etc. Jag tror jag lämnade in mina hundkängor för omsulning tre gånger, de höll i drygt 25 år…)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Stämmer nog här
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag läste att det var 40 plagg per år med skor, jacka och allt. Det är mycket!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#22 Jösses.
/Maria
Köper väldigt sällan kläder (förutom underkläder och strumpor) så jag kommer definitivt inte upp i 25 plagg om året ….möjligen på 5 eller 10 år 😉
Kollade precis på Drömpyramiden på tv 4 play. De vann kläder för 100.000:-.
Mvh
Mig
#25 Hade inte varit fel att vinna :P dyrt med jackor och så :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#26: Jag hade också blivit glad!
Mvh
Mig
Jag köper nästan allt på loppis men även om jag gärna köper något där när jag hittar något som passar och jag är på loppis flera gånger i månaden så kommer jag ju inte upp i 25 plagg per år. Det är bara underkläder jag köper nytt + de flesta skor + jag köpte en baddräkt i våras sånt vill jag inte ha begagnat heller
jag (15 år) köper kanske 10-15 klädesplagg per år. Men brukar mest köpa second hand.
Brukar köpa helt nya klädesplagg om det är skolstart eller skolavslutning men inte mer än så.
Tycker själv att det är onödigt att köpa nya kläder när jag redan har massor hemma.
/ Lilsan :>
Räknar man in mina arbetskläder så blir det lätt över 25 plagg.
Leggings kan jag köpa 6 par åt gången.
Bara förra veckan köpte jag 2 klänningar, 2 skjortvästar, skor.
Arbetskläder används tills de går sönder.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering