Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 182 ggr
Soligajag1
3

Bondens marknad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Igår Lördag , den 10 Augusti va jag på Bondens marknad i stan .

Man fick stå i kö länge , så mycket folk. Alla ville köpa ekologiskt och närproducerat. 😊🥰👍

Sallad 🥬 morötter 🥕 rödbetor, palsternacka, kalvdans , ägg och hjortron sylt.

Minns inte vad den där kolen heter ? Bredvid hjortronsylten , vet ni?

Åt kalvdans med hjortronsylt igår kväll, imorse åt jag Camembert med varm hjortronsylt. Mums va gott. 😋🥰❤️

HH 🙂

Sindri
3

Vad härligt! Det är kålrabbi. God både råriven i sallader och i gratänger och som ugnsrostad.

Maria
2

Så mycket gott🙂

/Maria

[solljust]
2

Mums så mycket smarrigt gott 😋

Vi har inte haft våran bondens marknad än den börjar 17 Augusti och pågår sex dagar utspridda och slutar 21 September. Det är samma här så himla mycket folk så det gäller att vara tidigt vid gammelgårdarna för varorna tar slut himla fort för det är så populärt och fantastiskt fina grönsaker bröd sylt och annat gott 😋

• Redigerat 2024-08-11 10:56 av [solljust]
DesK
2

Så mycket gott 😊 Kålrabbi är en underbar grönsak, som kan ätas på många olika sätt. Jag fermenterar den också 😊

/Désirée

Soligajag1
1

#1:

Tack så mycket!
Då ska jag använda den i gratäng! 😊👍🥰

HH 🙂

Heddiz
1

Jag har aldrig varit på " Bondens marknad", men det låter helt klart intressant att kunna köpa mat direkt från bönderna.
Att stötta dom istället för storbutikerna och på köpet få ekologisk/färsk mat.

Såg att dom fanns på Södermalm i Stockholm nu i aug- sep.
Det blir mitt nästa projekt. 🤔

Säljer dom annat också som camembert (från Frankrike 😅) eller är den från annan affär, kanske?

Hur ligger priserna på deras produkter. Dyrare antar jag, men det kan det vara värt om man får bättre mat!?

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Soligajag1
1

#6:

Camembert köpte jag på Hemköp , såklart kostar det närodlade mer , Morötter , rödbetor , sallad , kålrabbi - 35:- knippe , kålrabbi - 35:-.
Hjortronsylt- 180:- , 550 g ,
Ägg - 10 st -50:- ,

Äggen va / är fantastiskt goda .

HH 🙂

• Redigerat 2024-08-11 14:44 av Soligajag1
[Leifsdotra]
1

I mitt närområde har man bondens marknad 17 aug tom 19 oktober och strax före jul. Vi brukar åka in en gång bara, men det beror mer på att jag har tillgång till de flesta av produkterna på annat sätt. En av grönsaksbönderna bor i samma by som jag och säljer prenumeration av grönsakskasse. Jag är kompis med den familjen så jag köper direkt från deras gård och vi producerar själva kött och ägg på vår gård. Det är väldigt stor skillnad på småskaligt producerade råvaror och det som finns i butiker tycker jag. Väl värt att lägga några extra kronor på!