Glasögon
Nu äntligen har jag kollat syn och beställt glasögon. Är väl 6-7 år sedan sist.
Det behövdes verkligen men fy attan vad det är dyrt. 13 525 och då inga speciialglas mer än progressiva.
Har ni glasögon?
/Maria
Har glasögon egentligen men använder linser just nu. Aldrig trivts i glasögon och har haft det sedan jag gick låg/mellanstadiet. Men bara 1 år sedan jag började med linser.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2024-07-16 14:05 av Fridaaaa
Jag har glasögon, fick mitt första par när jag var 16. Blir yr och får huvudvärk utan (utöver då att jag ser sämre).
Jag började med glasögon som vuxen. Kanske 20 år sedan!n eller mer.
/Maria
Jag har glasögon. Fick det för första gången i 50-årsåldern. Sist jag skaffade nya kostade de ca 10.000 kr men är nog betydligt dyrare idag.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Fick glasögon redan i skolan men då behövde jag dom inte jämt idag är det annat och optikern skulle jag också behöva gå till har bokat nån tid och avbokat för det är ett tråkgöra men måste ta tag i det där och få det gjort men flyttar fram det hela tiden sist var det i våras innan dess vintras nu heter det jag tar det till hösten så det återstår att se när jag får rumpan ur att fixa nya glasögon 😂
Har både läsglasögon och progressiva och jag hade hört att progressiva kunde vara jobbigt men för många år sedan skaffade jag och hade inga problem alls tvärtom jag tycker det är toppenbra och kan inte tänka mig nåt annat 😎
Har haft glasögon sen jag var 7 år. Har progressiva numera.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Haft sedan jag gick i lågstadiet och har egentligen inte ont av det mer än kostnaden.
Mina nuvarande är någon sorts "specialprogressiva" som jag tror gick på en bra bit över 10 000:- trots att optikern bjussade på ena glaset.
Däremot så gillar jag verkligen inte att välja nya bågar och trivs tyvärr inte så bra med mina nuvarande. Jag tänkte att jag skulle vara modig och inte välja något som var så typiskt snäll-Lona men tog i lite för mycket.
Det är nästan så att jag hoppas på att jag behöver nya glas snart igen, så kan jag byta båge också. Det är ju inte den som kostar mest.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Varierar mellan linser och glasögon. Fick glasögon när jag var 10 år och när jag var 20 så skaffade jag linser. Glasögonen är progressiva och när jag har linser så behöver jag ha läsglasögon om jag ska se på nära håll.
När det är dags för nya glasögon brukar jag alltid köra på Specsavers 2 för 1 och att välja nya bågar är en höjdpunkt, det är så roligt att prova diverse olika 😀
/Christina
Det skulle ta cirka fyra veckor sa dom men nyss fick jag ett SMS att de är klara att hämta 🙂
/Maria

#9👍
Stolt ägare till tre La permer
Hur rengör ni era glasögon?
Jag har alltid diskat med yes och ljummet vatten och sedan torkat med bommulstrasa.
Helt fel tydligen 😃
/Maria
#12: Samma som du. Men min optiker sa att jag får göra så, bara inte dagligen.
#13 Olika bud uppenbarligen.
Bara dom blir rena😉
/Maria
#14: Jag tycker det ju är effektivaste metoden för att få rent glasögonen. 🥲
#12: Hur ska man göra? Jag fick en putsduk av optikern och har dessutom massa våtdukar för glasögon (som jag använder alldeles för sällan).
Mina glasögon blir så repiga och "misshandlade" i min vardag, ljummet vatten, yes och en mjuk och ren kökshandduk tillhör nog de mildare behandlingarna de utsätts för. 😉😬
#15 #16 Jag gillar metoden och glasögonen blir så rena.
/Maria
#16: Tycker våtdukarna inte får bort allt alltid…
#18 Håller med.
/Maria
#11. Snygga!
#16. Jag har aldrig fått några våtservetter hos optikern bara en putsduk.
Brukar använda flytande tvål eller diskmedel, sköljer noga och sen torkar torrt med en ren bommulshandduk.
- Redigerat 2024-08-01 13:00 av Tarotstollan
#20 Snygga vet jag inte…väldigt sköna i alla fall.
/Maria
#21. Ja, det kanske är det viktigaste och att man "ser bra ut i dem"!😉😁
Kommer ihåg att när jag var ca 14-15 år så köpte jag ett par hel svarta bågar som jag tyckte var snygga, att jag helt försvann i dem med mina bleka färger tänkte ju inte jag på.
När jag ser mig själv nu på kort från den tiden kan jag inte fatta att jag valde så mörka bågar, glasögonen är det enda man ser av mitt ansikte i stort.
- Redigerat 2024-08-01 13:21 av Tarotstollan
#22 Hon som hjälpte mig ta fram bågar tyckte jag skulle ha samma modell men ljust beige/rosa.
Själv tyckte jag bara att det blev ett blekt blurr😉
Jag trivdes bäst i dessa mörkare.
/Maria
#23. Ja, är man blond så väljer man nog lite mörkare färger för att man vill komma ifrån det där bleka blurret.
De jag har nu är koppar metall och så har jag ett liknande par som är mörkt gråsvarta metall.
Har använt glasögon de senaste 15 åren (tror jag) har alltid haft perfekt syn, så att jag behövde glasögon kom nog med åldern och att ögonmuskeln blev svagare 😉
Jag har dels vanliga vardagsglasögon men sen måste jag också ha terminalglasögon för att använda när jag sitter vid datorn. Men terminalglasögonen är det faktiskt jobbet som står för, eftersom jag måste använda datorn i jobbet.
#12: Jag använder också Yes diskmedel, ljummet vatten och en mjuk trasa. Men jag har våta putsdukar för glasögon och även spray och putsduk. Men jag tycker att Yes funkar bäst, så det tänker jag fortsätta använda 😊
Terminalglasögon hade jag också när jag satt vid datorn på jobbet hela tiden.
/Maria
Vilken oerhörd skillnad allting är med mina nya glasögon.
Min man tycker nog jag tjatar men jag säger hela tiden hur bra dom är.😉
/Maria
#11 Det där var förbaskat snygga bågar Maria och jag skulle kunna tänka mig något liknande själv för dom där var riktigt riktigt snygga och det syns att det är kanonkvalitet 👍😎
#28 Tack🙂
Det var först när jag hämtade dom och fick lådan som jag såg "märket"
Det var i alla fall halva priset på bågen.
/Maria
#29: Armani är ett kanonmärke men jag har aldrig haft det märket däremot kör jag Gucci och Chanel när det kommer till både solglasögon och vanliga man tjänar massor på att köpa bra märken det både håller och är sån fin kvalitet och vilken flax du hade att dom var till halva priset inte dumt alls 😎
Jag har bara haft Rayban tidigare.
/Maria
Rayban har en hel del snygga modeller i bågar men jag har inte haft det märket nån gång och så här ser mina ut som jag ska fixa med glas och bågen underst i bild den har jag haft ett tag så dom glasen är för svaga nu och jag ska sätta läsglas i den bågen medan dom andra två progressiva samt fotokromatiska glas tror jag det heter såna som mörknar i solljuset.
#32 Snygga 🙂
/Maria
Tackar tackar 😎
Jag har haft terminalglasögon i 25 år ungefär. För närmare 10 år sedan fick jag även glasögon som jag alltid ska ha men jag trivdes inte i dem trots justeringar hos optikern. Jag tycker inte heller att jag har sett särskilt dåligt så de har knappt använts. I våras bytte jag terminalglasögon och valde då också att skaffa nya vanliga glasögon som är sköna så nu har jag alltid dem på när jag inte sitter vid datorn.
Åh, nu känner jag att jag måste skriva något positivt här i tråden!😀
Jag träffade en del hundfolk i helgen och en av dem som jag inte känner jätteväl sade spontant att "Jag jobbar ju som optikerassistent och jag har gått och tittat på dina bågar, de är så himla snygga! De klär dig så väl och passar ditt ansikte så bra."
(Det var alltså inte någon form av flirt utan en rak glasögonkomplimang.)
Så glad jag blev! 🤩
#36 Så roligt🙂
/Maria
#36: Så roligt att få höra det.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris