Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 241 ggr
MonicaLagerquist
2

Skrämmande dokumentär

Tittade på en mycket skrämmande domumentär igår
Det är tre delar på knappa timmen om att skaffa barn via surrogatmammor

Är det rätt som 70 åring skaffa barn?

Vad händer om barnet man "beställt" inte är friskt?

Kan vem som helst "bestella" ett barn

https://www.svtplay.se/video/KnDgPJ1/dokument-inifran-vi-ska-ha-barn/1-var-sista-chans?info=visa

Stolt ägare till tre La permer

Ett par som närmar sig 70 år bestämmer sig för att skaffa barn. De anlitar en svensk surrogatagentur - som mot betalning hjälper dem få tvillingar i USA. Men väl hemma i Sverige börjar problemen direkt. Surrogatagenturerna erbjuder en så kallad barngaranti, där kunderna kan vara helt säkra på att få barn. Men vilka garantier finns för barnen? Undersökande serie från 2024. Del 1 av 3: ”Vår sista chans”.
[Undertaker]
4

Säger vi som så: Det finns många punkter man nog kan tycka inte är helt rätt med det hela.

Just att äldre kan skaffa barn är en av dem. Jag tycker inte en 70-åring ska få skaffa barn, inte ens om det av någon anledning skulle gå att få till "naturligt" (alltså att en 70-årig kvinna lyckas bli gravid). Problemet är att risken ändå är väldigt hög att man för det första inte har den fysiska ork betydligt yngre föräldrar har för att leka, brottas, etc. med sitt barn. Därtill kommer att man har en ganska stor risk att gå bort eller inte klarar av att ta hand om sig själv längre INNAN barnet är myndigt. Och det är då bara två punkter man kan diskutera i detalj.

Sedan kan man få in punkten "om barnet inte är friskt" här. Visst, inte alla föräldrar som får barn som visar sig vara sjuka klarar att ta hand om det själv, beror även på åkommorna. Men om en 70-åring ska ta hand om ett barn som växer upp med någon sjukdom som påverkar barnet starkt så kommer man plötsligt riskera att ha två (eller tre då om vi utgår från två föräldrar) personer i behov av vård och omsorg.

Dessutom kan man diskutera hur lämplig någon är som förälder om de i den åldern väljer att skaffa barn via surogatagentur. Att man tar de beslutet visar enligt mig på att man inte bör ha barn. Ingen kan argumentera att barnet skapas och sätts till jorden för barnets skull i detta fall. Absolut inte. Det är enligt mig bara egoistiskt.

[Undertaker]
0

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skaffade-dotter-via-surrogat-begick-sexbrott-mot-barn

Sedan verkar det behövas en hel del lagar och annat kring det hela. Bättre kontroller, etc. Även kommunikation mellan länder.

En spansk läkare avtjänar just nu ett fängelsestraff för sexualbrott mot 45 barn. Brotten begicks i Sverige. Men innan han greps hann han anlita en spansk surrogatagentur för att få ett eget barn. Det avslöjar SVT:s Dokument inifrån.
Maria
6

Skaffar man barn på detta sätt måste det vara väldigt uppstyrt tycker jag.
Ställas oerhört höga krav från alla håll.

/Maria

CasaRamon
0

Har sett dokumentären och blev förfärad. Dels över att hur lite kontroll det finns i Sverige när det gäller surrogatmammor, och att det får finnas ett sånt oseriöst företag , som detta är, som bara gör detta för att tjäna pengar. Utan kontroll och ansvar.
När det gäller adoption, är det en väldig kontroll, när det gäller ålder, boende, ekonomi m.m. Hur lyckas 70-åringar få skaffa barn på detta sätt, utan att myndigheterna säger ifrån? Kvinnan hade svårt att gå och bostaden var i misär, enl socialstyrelsens kontroll.
Barnen, tvillingar på 3 år, togs omhand och bor nu på olika familjehem. Stackars, stackars barn.

Maria
6

Barnen måste vara prio ett.

/Maria

Calcifer
0

Både adoption och surrogatskap är ett jävelskap. Inte menar jag att det inte borde få finnas, men det MÅSTE kontrolleras bättre. Måna mer om barn och biologiska föräldrar/surrogaten. I vissa länder (host host usa) kan du mer eller mindre bara köpa till dig en unge om ni är ett gift par, kristna, rika. Och de agenturer som finns drar sig inte för att missleda unga förtvivlade gravida kvinnor kring hur en adoption faktiskt skulle se ut. Sen finns det ju kvinnor som går med på att vara surrogat utanför någon agentur för att de är desperata för att få ihop pengar och det kan också gå hur fult till som helst.

Konceptet att någon ska ha sig rätten att köpa ett barn gillar jag inte på det stora hela. Inte på någon annans bekostnad liksom. Att tex betala för IVF ser jag som nåt hela annat.

Det måste kontrolleras och regleras bättre.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
1

70 år tycker jag är för gammalt
Ja det är för egoistiskt enligt mig och borde inte vara lagligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Heddiz
0

Alltså någonstans måste dom ju dra gränsen för vilka som får bli surrogatföräldrar eller adoptivföräldrar..

Och är någon 70 år så tycker jag iallafall att man har passerat den gränsen för länge sen!

Sen sa dom ju när dom frågade om hur gamla får föräldrarna ni "hjälper" vara egentligen… Finns det ingen gräns?
Då svarade han att den högsta åldern ligger på runt 110 år - per par.
70+70 som dom var i dokumentären är liksom 140 år!?

Sen vem sjutton planerar att skaffa ett surrogatbarn och samtidigt har planer på att "lämna över" dom ca 10 år senare!?
Som 70-åringarna sa att dom hade.. Dom sa att dom var förberedda på att lämna över barnen när dom/om dom blev 80+ år..För då verkade dom tycka att dom var för gamla helt plötsligt..😮

På frågan om- tycker ni inte det är lite väl egoistiskt att skaffa barn när man är 70 år för att sen lämna över dom till andra människor 10 år senare så sa dom ju . Nej vi tycker inte det alls är egoistiskt…
Jag förundras över hur vissa tänker..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Lona
0

Så fruktansvärt tragiskt - och mitt i allt detta ett par barn som hamnat totalt i kläm.
Jag kan ibland tycka att adoptionskraven är underliga och på vissa sätt för hårda men det här är ju fruktansvärt. Det måste gå att styra upp?
Skrämmande, minst sagt - men det är en miljardindustri globalt sett.
(Sen kan man undra hur de kan garantera ett barn till 100%. Även om de har kollat spermierna behöver de inte vara helt ok. Tar de "lite spermier från någon annan" då och låtsas som ingenting?🙄)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com