Internetberoende
Vi har haft elen avstängd från kl. 8. Skulle vara till 11 men har redan kommit.
Jag märker redan på denna korta tid hur oerhört beroende jag är av att vara uppkopplad
Hur är det med er?
/Maria
Det är nog samma här, men i "värsta" fall kan jag surfa lite på mobilen. Har dock inte så mycket surfpott så det får vara korta stunder bara.
Däremot har jag en hel del jag kan göra på datorn utan att vara uppkopplad på nätet. Är det elavbrott så funkar det dock inte, eftersom jag bara har en stationär dator och den går ju inte på batteri.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Vi har strömavbrott här lite nu och då. Då surfar vi alla via våra mobiler, det funkar för oss 😊
/Désirée
#2 Jag kom inte ut någonstans.
Vi har fiber och jag undrar om det beror på det?
Jag är kass på sådant här.
/Maria
#3 Du måste stänga av wifi i din mobil, så att den verkligen bara går på sitt eget internet 😊
/Désirée
#4 Just det ja. Det var så jag gjorde förra gången.
Attans att jag inte kom på det😃
/Maria
Ja när det är strömavbrott förstår man att det finns ett beroende.
Vi hade strömavbrott 1 tim och det går inte ens räkna det antal gånger jag försökte komma in.
Jag kan avända mobildata men måste då tänka mer på tiden.
Hur såg dagarna ut då vi inte hade nätet 🤔
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jo lite har man nog trillat dit jag som egentligen är så emot det så jag både spricker exploderar och smäller av samtidigt ingen vacker syn 😂 men visst känner man en liten irritation om än inte stor om det slås ut.
Mobilen kan jag använda men är så dålig på att använda den mer än som biljetter att resa på men internet där är jag inte någon användare av. Fick en rapport eller notis vad vet jag vad det heter jag hade använt telefonen 3 minuter mindre än senast då var det fyra minuter nu var det två så någon användare av telefonen är jag inte 😂 men idag kollade jag och det var bra för vi har problem med dricksvattnet så sånt kan jag kolla men snabbt stänger jag av den.
Däremot sitter jag mer vid datorn och det blir mest nyheter och i fokus har inga andra sociala medier men det lilla jag gör även där ser jag att rycks det bort för en stund så viss är man lite smått sur när man är van att kolla nyheterna och läget här på i fokus 😎
- Redigerat 2024-05-14 15:30 av [solljust]
Kör ibland på mobilt internet
Men - var en gång när det varit strömavbrott typ 1 dygn efter storm, då fungerade inte mobilerna heller, utan man fick åka några kilometer för att det skulle fungera, det var mindre kul
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag känner igen det där mer än VÄL!
Jag kan inte annat än erkänna att jag måste nog vara helt hooked när det kommer till internet…Antingen det är datorn eller mobilen. Funkar inte något utav det så blir det jobbigt.😄
Jag gör mycket annat än sitter vid datorn/mobilen (missförstå mig inte haha), men då väljer jag tid för det själv..
När internet stängs av, utan att man planerat att göra något annat på ett tag är ju DÅ det blir jobbigt..och irriterande.. När det liksom blir "påtvingat" att göra annat fast man tänkt surfa.. 🤔
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Vi på jobbet är beroende av att det fungerar, annars fungerar inte med datorerna eller mobilerna, och vi sköter mycket med mobilerna,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vid längre strömavbrott kommer ingenting av det som vi är vana vid att fungera. Minns stormen/ orkanen Gudrun, 2005, då var vi, maken, 2 barn 11 och 8 år, 2 hästar, 2 kor, 2 hundar och en drös höns och kaniner utan ström i sex dygn. Då försvann såväl fast telefoni som mobiltelefoni efter något dygn, plus att vi var inblåsta av omkullfallna träd. Träden fick vi undan med hjälp av motorsåg och vår dragvilliga shetlandsponny, mat lagade vi på vedspisen, vatten kunde vi vinna upp med hink ur brunnen och så hade vi ett fungerande utedass. Rekommenderar alla varmt att fundera över och ordna med, så att ni klarar er minst 3 dygn utan elström.
/Désirée
Hehe, en bekants dotter sökte till någon slags specialutbildning i lumpen, första dagen började med att samtliga mobiltelefoner samlades in och behölls i två veckor.
"Vi vill visa att det här är en utbildning som kräver engagemang och dedikation!"
Förmodligen motsvarigheten till 48 timmars marscherande med packning på 40 kg förr i tiden. 😁
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#12: Förlora mobilen var säkert värre än en marsch😄
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#13: Antagligen. 😁
På tal om….så har någon grävt av fiberkabeln, så hela byn är utan internet 😳
/Désirée
#15: 😵
Jag anar krisläge borta hos mina bekanta!! 😲
Jag tycker det är enorm skillnad på att säga att vara internet-beroende och att säga att mycket av det man behöver och vill är beroende av en fungerande internetuppkoppling.
Någon som kämpar med riktiga beroenden skulle nog anse det löjligt att klassa tristess av att inte komma åt internet långt från ett beroende.
Och det är rätt mycket i vardagen som man också skulle ha svårt att vara utan en längre tid utan att någon skulle säga att man har ett beroende. Toalettberoende? Filmberoende? Kylskåpsberoende? Sängberoende?
Men absolut hänger både mitt jobb och min intressen på fungerande internet och det är sjukt opraktiskt och trist när man blir av med det.
Mvh // Johan
#16 Japp, krisläge, särskilt hos hushållets ungdomar, men nu är det fixat! 😁
#17 Instämmer med dig, men det är lite kul att skoja om sånt här, även om det inte funkar för alla 😊
/Désirée
#18: Det var nog mer en generell reflektion över politiker som försöker ta enkla poänger men bara avslöjar sin inkompetens när det kommer till digitalt.
”Sociala media är beroooooeneeframkallande”.
Det som från början skapade en villfarelsen var en icke granskad rapport som tog samma formulär som används för att avgöra om man är alkoholist, men bytte ut alkohol mot sociala media. Då fick man frågor som ”hur många gånger per vecka brukar du sociala media?”, ”har du någongång prioriterad sociala media över att träffa vänner?”, etc.
Sedan fick media nys om den och det blev givetvis superbra rubriker, liksom allt som är nytt, som unga gör, som äldre inte fullt förstod, som ersatte gamla beteenden.
Sedan gjorde felaktiga antaganden om att deprimerade avvänder sociala media mer än glada personer med stort umgänge. Istället för att dra slutsatsen att man gör det för att man är deprimerad, blev det mer effektfullt med att påstå att man blev deprimerad av sociala media.
Men för att återgå till trådens egentliga ämne. Det går snabbt att bli uttråkad utan internet. Och det blir tydligt hur ofattbart tråkig ens telefon är utan internetaccess.
Mvh // Johan