Sängkläder
Hur ofta byter ni? Jag gör det typ var fjortonde dag för det är det tråkigaste jag vet. Men enligt mina tjejkompisar är jag jätteäcklig ;) en del byter flera gånger i veckan, hur orkar man?
Jag byter varannan dag och tvättar dyna täcken och kudde ungefär 3 ggr per månad. Det här är så olika hur vi gör och är vana att göra och jag läste igår när det kommer till disktrasa rekommenderas byte/tvätt en gång i veckan jag fick snudd på chock 😲 tyckte det lät uräckligt för här byts den varje dag och jag skulle aldrig kunna klara en vecka med en sån snusktrasa 😂
#1: Bra jobbat !! :)
Vi byter varannan vecka. Har alltid gjort.
Vi sover dessutom i pyjamas och inte nakna.
/Maria
Ahaha -_-', det är nästan som man skäms lite, när man läser er andras svar. Jag byter en gång i månaden och tvättar upp allt då. Så i jämförelse med mig, så är du väldigt renlig Molly och ni andra också, för den delen :p
När jag bodde hemma byte jag en gång i veckan. Men då var det ju inte jag som tvättade heller.
#0: Beror lite på när vi tvättar, varierar lite faktiskt.
Jag vet inte riktigt hur ofta det byts sängkläder här hemma, det är min man som tar hand om allt sånt som har med tvätt att göra, tack och lov..jag gör gärna allt annat som behövs göras här hemma. bara jag slipper tvätta.. 😂
Men jag tror han tvättar någon gång i veckan iaf..ibland oftare..men det beror lite på hur mycket hundarna har sovit och skitat ner i sängen..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Jag tvättar lakan en gång i veckan. Täcken en gång i kvartalet
Kuddarna byts ut när andan faller på
Stolt ägare till tre La permer
Innan var det 1 gång/vecka, nu blir det 2 gånger/vecka, för kvalster och så.
Täcken och kuddar tvättar jag varannan/varje månad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi byter lakan varannan vecka och duschar (nästan) alltid på kvällen innan vi går och lägger oss. Sover alltid utan kläder, tycker att det är obekvämt med nattlinne eller pyjamas.
/Christina
#9 Just det. Jag duschar alltid kvällstid. Över min döda kropp att jag skulle gå in i duschen på morgonen, möjligtvis på hotell😃
/Maria
#10: Samma här, duschar inte heller på morgonen. Tycker det är både jobbigt och lite obehagligt att duscha på morgonen 😄
/Christina
#11: jag vill lägga mig ren och jag tycker också att det är lite obehagligt att duscha på morgonen. Jag är trött på morgonen och vill inte bli våt!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Samma här ang dusch, eftermiddag eller kväll, aldrig på morgonen :P
Jag har en vän som duschar både morgon och kväll.
Himla onödigt tycker jag😃
/Maria
#14 Inte så bra för hud eller hår :P
#15 Hon har i alla fall inga problem med huden och fantastiskt hår så för henne funkar det uppenbarligen.
Jag kan bara inte förstå varför.
/Maria

#14 Det beror ju lite på vad man har för jobb och vilken hobby man har
Vissa svettas ju väldigt när de sover och då kanske det kan vara skönt att duscha av sig innan man klär på sig.
Rider man kan man ju behöva duscha av sig efter staket.
Stolt ägare till tre La permer
#17 Duscha behöver man ju inte göra 2 ggr/dag, oavsett jobb och hobby, spola av sig kan jag däremot förstå beroende på. (dusch för mig är hår + kropp med tvål & schampo)
Jag har i många år bott växelvis i sommarstuga på all ledig tid där tillgången på vatten varit begränsad.
Vad är det för fel att tvätta sig vid en balja med tvättlapp?
Jag har aldrig behövt känna mig smutsig.
/Maria
Här är en till som duschar två gånger om dagen men jag är så varm av mig och sliter mycket fysiskt och älskar att jobba hårt ute så det behövs både morgon och så fort jag vart ute och jobbat.
#19 Håller med dig helt när jag hade mina stugor där den ena hade enbart kallvatten den andra inget rinnande vatten så byggde jag små duschrum det var helt perfekt värmde sjövatten på spisen i den ena stugan värmde kallvattnet i den andra som jag hade i hinkar och hällde över mig det gick hur bra som helst med både tvål shampoo och tvättlapp man blev helt ren.
Tyckte det var mer mysigt att göra mig ren så på den enkla vägen än duschen hemma det blev en härlig gammaldags känsla och inte gjorde man av med lika mycket vatten heller som det blir i vanliga duschen 😎
Nu sover jag hemma typ halva veckor bara så jag brukar tvätta sängkläder en gång i månaden. Dessutom sover jag oftare i soffan än i sängen, så sängkläderna håller sig rätt fräscha länge.
Hos killen däremot där jag sover halva veckor och han sover hela (vi sover aldrig hos mig pga för liten säng) byter han ca en gång i veckan.
Jag duschar helst mitt på dagen, annars kväll om jag inte hinner dagtid. Morgon bara om jag ska på typ läkarbesök eller annat som man vill vara helt fräsh för.
Jag byter sängkläder lite när jag kommer på det. Men sen har jag också en massa täcken och kuddar i sängen jag inte aktivt använder utan de ligger där ifall jag behöver dem. I skrivande stund har jag tre täcken och drygt 15 kuddar i olika former (fem är vanliga huvudkuddar) men två av täckena har jag inte använt nu på ett tag. Kuddarna har jag för att kunna bulla upp bakom ryggen när jag ser film.
Jag duschar aldrig, mer än kanske några gånger per år. Däremot badar jag. Nu sen lägenheten blev ren och jag försöker få till mer av en rutin badar jag åtminstone var tredje dag, men oftare om jag orkar. Jag badar alltid dagen innan jag ska iväg någonstans. I morgon har jag tid hos psykiatrin så har nyss badat. Däremot tvättar jag mig i handfatet de dagar jag inte badar.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
- Redigerat 2024-05-07 19:48 av Calcifer
Tack för alla svar. Får nog skärpa mig lite då. Sover naken men duschar inte alltid på kvällen, beror på hur jag tränar, hur varmt det är och hur och när jag har sex. Ligger inte alltid i sängen dock, blir en del fuffens i tv-soffan också.
- Redigerat 2024-05-08 07:11 av Molly2033