Alkohol
När drack ni alkohol första gången?
Nu menar jag inte smaka utan mer dricka ordentligt.
/Maria
Jag var 15 år och 3 månader ungefär när jag drack och blev full för första gången.
Betonar det då allt under 15% (egentligen vin, öl och cider) är tillåtet från 16 här.
#1: Bör tillägga att det inte är något att vara stolt över eller något man ska testa ifall några yngre läser denna tråd. 😅
Jag var 13 eller 14 år. Det var i alla fall innan jag hade moped.
Illa egentligen.
När sonen var tonåring så nattvandrade vi vid Valborg.
/Maria
#3: Ja, lite skrämmande hur tidigt man kan dricka. Är ju inte direkt allt för nyttigt och tror man underskattar risken ifall det går överstyr. Just beroende på var och med vem man dricker.
I mitt fall var vi ju massa unga tonåringar som alla fick varandra att överdriva mängden som konsumerades och inga vuxna i närheten.
Blev flera liknande fyllor och någon gång innan jag fyllde 18 kände jag att jag nog bör låta bli att dricka bara för att bli full och enbart i måtta för njutningens skull.
Sedan vid 20 så råkade jag överskatta mängden jag tål. Med en hel del. Det var efter en middag med vin som några av min partners kollegor och jag fortsatte till en bar och tillbringade 3 timmar där med att prata. Effekten blev lite väl fördröjd för att jag skulle inse det tidigt nog.
Men jag känner mig redan för påverkad av mer än ett glas vin så egentligen hade jag bara behövt tänka lite.
Jag har lärt mig vad som är en behaglig mängd vid det här laget.
Jag snodde sprit hemma och hällde i en flaska. Allt från whisky, vin, glögg och vad som fanns.
Smakade såklart pyton och jag blev väldigt berusad. Kräktes såklart.
Det kunde ju gått illa och dessutom var detta bara första gången.
/Maria
#5: Ja du, man lärde sig inte. Jag fixade även så att folk köpte ut och satt en period och drack ren vodka varje kväll som om det på något vis var gott. Sjukt hur enkelt det var/är. Och alkohol underskattas ju då det är något så vanligt i våra hushåll.
Minns att en gång var en vän så full att han på något vis sprang runt barfota ute med en stor kökskniv i handen. Så man behöver inte ens andra för att det ska vara farligt.
Var 16 år har jag för mig. Numera dricker jag nästan aldrig, för jag tycker inte det är särskilt gott. Kan möjligen ta mig ett litet "smakprov" när jag använder sprit eller likör när jag bakar/gör praliner, men det rör sig om knappt en klunk. Plus att jag inte tycker om känslan av att vara berusad - vilken inträder för mig efter ungefär ett glas vin. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jag var nog 17 18 någonting
Min pappa vara aktiv helnykterist Min farfar söp ihjäl sig så alkohol var inget som fanns i vårt hem.
Stolt ägare till tre La permer
Idag kan jag inte dricka alkohol alls.
Smaken har förändrats och jag tål ingenting. Äter en del mediciner så det blir ingen bra kombination.
/Maria
Jag levde rövare som tonåring fram till att jag träffade min man som 18 åring.
/Maria
Första gången var när jag fyllde 18 år. Jag gick ut och åt med min familj och drack ett glas vin och en drink. Nästa tillfälle var nog på studentbalen typ ett halvår senare, och liknande mängd.
Jag kan tycka det är gott med lite vin eller en drink någon gång ibland och främst i samband med mat. I den mängden tycker jag effekten är okej men mer än så tycker jag blir obehagligt. Har aldrig druckit mig stupfull, så mycket att jag kräks, inte har koll på mig själv eller liknande.
Min pappa var alkolist och jag var redan som barn/tonåring väl medveten om risken att bli beroende, och att risken är större som barn till en alkoholist och om man börjar tidigt. Så det lockade inte. Sen har jag aldrig varit intresserad av att festa heller och umgicks inte med folk som gjorde det heller.
//Jessie
Min första fylla ägde rum för exakt 31 år sen, dvs på Valborg när jag var 18 år 😄
Det var en lyckad första fylla faktiskt, om man kan säga så… Drack några groggar med hembränt och hallonsoda, blev lagom berusad och mådde inte dåligt samt var i bra sällskap.
/Christina
Jag var aldrig inne i den här svängen som ung jag var istället med i Missionskyrkan satt och drack the på Fredag och Lördag kvällar medan flera av mina klasskompisar var ute och drack men det där tilltalade mig aldrig men jag minns att jag blev bjuden på fest som det så stort hette då men ville aldrig gå för det lockade mig inte det var helt enkelt inte mina salonger.
En gång gick jag men stannade i 10 minuter sen gick jag hem jag vantrivdes och ändå hade inte festen ens börjat men allt gick ut på att dricka och där kände jag mig inte bekväm så jag gick därifrån och inte en droppe tog jag emot jag bara hatade allt det där och lämnade.
Jag är inte nykterist men normal med alkoholen jag tycker om att ta ett glas vin eller två över en helg eller som idag på Valborg med något gott att äta till men aldrig i min ungdom var jag full och jag minns hur flera föräldrar fick hämta hem sina ungdomar för dom var för berusade något sånt fick aldrig mina föräldrar vara med om tack och lov men flera av mina klasskompisars föräldrar hade en hel del jobb med sina ungdomar som for på sne.
Alkoholen lockade mig aldrig och det är något som alltid vart sparsmakat i vårt hem så jag är inte uppvuxen med den medan andra av mina klasskamrater var vilket förmodligen gjorde så dom sökte sig till alkoholen eftersom deras föräldrar gjorde man blir som dom man är med.
#13: Tror inte att föräldrarna har en sund konsumtion skulle påverka barnen såpass att de vill testa. Tror det finns betydligt fler viktiga faktorer. I mitt fall var det mitt psyke.
Visst, om föräldrarna är som till exempel de flesta kroatiska familjer jag känner så lär barna se mer lättsamt på alkohol men samtidigt har jag inte sett sammanband mellan hur föräldrarnas konsumtion och syn på alkohol har påverkat barnen nog för att man kan dra följden att det är en stor faktor.
#14: Det är en självklarhet hur barn påverkas av sina föräldrars leverne det vittnar allt om men absolut kan det finnas undantag men dom är få för barn tar efter sina föräldrars leverne och värderingar det är vad som sker i vår uppväxt varelse vi vill eller inte och det är därför som det är så viktigt att ha insikten i att våra föräldrar inte är våra auktoriteter dom är bara föräldrar men bestämmanderätten har dom inte över oss den har vi helt själv men påverkar det gör dom i den allra högsta negativa grad och det här måste vi få bort.
- Redigerat 2024-04-30 16:52 av [solljust]
#15: Det finns väldigt många andra aspekter som påverkar hur ett barn utvecklar sig och vad barnet kommer ha för värderingar. Familjehemmet är ändå en bråkdel av det hela så jag håller absolut inte med dig. Dessutom ser jag oftast mer motsatt tendens: Föräldrarna röker hela tiden så barnet vill absolut aldrig röka. Föräldrarna har det ostädat hemma så barnet är mån om ordning senare (känner även till omvända exempel där).
Jag kan fortsätta en del. Det finns forskning om hur vi utvecklas och vad som påverkar och mycket talar ändå för att familjehemmet (nu bortser jag från extrema förhållanden barn inte ska behöva leva i) spelar betydligt mindre roll än många antar. Vill minnas att SVT hade en dokumentär (serie då) där det även togs upp.
#15: Jag håller helt med i det du skriver..Enligt mina egna erfarenheter..Så följer man vad föräldrar, släktingar, osv gör väldigt lätt.
Samtidigt så förstår jag ju att det kan bero på andra saker varför man dricker, börjar dricka eller annat också precis som "undertaker" skriver..
Så det är kanske inte så svart eller vitt alla ggr…och beror nog från person till person.
Men enligt mig så hade jag inte ens börjat dricka om inte mina föräldrar (pappa) och andra släktingar hade druckit jämt och ständigt..Ja vid varenda sammankomst åtm så skulle det drickas alkohol och alltid mycket alkohol!.. Som barn tyckte jag det var riktigt jobbigt..och pinsamt dessutom..men jag blev ju samtidigt nyfiken ju äldre jag blev, på alkoholen som gjorde dom så jäkla annorlunda och oftast roliga-när vi barn var med iaf.
men samtidigt så är jag så himla tacksam över att min mamma alltid, alltid var nykter på varje fest. bland alla andra som inte var det så var hon den ändå den roligaste…Jag har inte ens sett min mamma vara påverkad av alkohol en endaste gång?? All kärlek till min mamma, för hon visade mig att man inte MÅSTE dricka alkohol för att vara rolig, eller ha kul..🥰
Hon brukade alltid, alltid säga till mig- spelade ingen roll vad du hade för ev problem- svaret var att "ja men livet blir ALDRIG roligare än du gör det! Jag försöker tänka som hon gjorde att livet blir inte roligare än du gör det, varenda dag..
Jag vet att jag har påverkats av hur min pappa och mina äldre släktingar hanterade alkohol, men det var så det var förr i tiden..Så jag anklagar inte dom på något sätt. Försöker bara att själv vara ett lite bättre föredöme för andra barn i släkten numera..
Jag var faktiskt ganska så "gammal" (jämfört med många andra) första gången jag blev full. Jag var 18 år och jag skämdes ju något förfärligt över att jag inte hade varit full än och var så himla gammal..Så jag var ju bara tvungen typ.😂
Jag höll på med hästar och hade inte tid eller intresse för att festa, men tillslut så blev man ju bjuden på fest, osv..och det ena ledde till det andra.
Min första fylla fick jag (och mina kompisar) genom en "häxblandning" som vi kallar det..
Alltså vi var hemma hos mig medans mina föräldrar var borta..Vi gick till barskåpet och tog lite sprit från alla olika flaskor som stod i barskåpet..och blandade allt eller gjorde en sk häxblandning av det..
Det blev ju INTE gott iaf och dagen efter så kommer jag ihåg än idag.hur himla jäkla fruktansvärt dåligt jag mådde haha..Mitt eget fel, men det är den värsta bakfyllan jag har varit med om, någonsin!? 😂
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag har kvar min gamla almanacka från 1977. Då var jag 15 år och har ritat ett svart kors 1 juli då det blev förbud på att sälja mellanöl i butik 😮
Inte klokt.
/Maria
- Redigerat 2024-05-03 16:14 av Maria
Apropå att "hålla till i stallet och vara skötsam" så var det nog här ute jag var full de första gångerna, nån gång under senare delen av gymnasietiden.
Vi hade ganska rediga "fester" här ute men det var trots allt bara vi stalltjejer, inte massa främmande killar eller dylikt.
Våra föräldrar trodde nog att vi sov sött i höet och drömde om våra ponnyer förstås…
Jag var tämligen skötsam när jag växte upp och har aldrig varit snörfull, mest lullig. Numera dricker jag inte alls, av flera olika skäl.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Aldrig varit full eller "druckit ordentligt" :) eller hur menar du med det?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2024-05-04 19:54 av Fridaaaa
Dricker man ordentligt lär man bli full 😉
/Maria
#21 Tänkte mer om du tänkte på "lullig" eller liknande, att man inte bara provsmakat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag var 16. Och det var definitivt inget jag gjorde eller någonsin gjort som en reflektion av min mammas drickande. I dagsläget är jag 11 månader nykter.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#23 Bra gjort 🙂
/Maria
#23: Jag är så impad av dig!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com