Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 152 ggr
Maria
1

Scouterna

Hörde på nyheterna att scoutrörelsen ökat i intresse och medlemmar de senaste 10 åren.

Har nu varit scouter?

/Maria

Carmarino
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har varit blåvinge, juniorscout och scout. Dock var jag scout i bara en termin, för jag trivdes inte där eftersom det hade varit väldigt mycket förändringar mot vad det var tidigare.

Bild 1 = blåvinge
Bild 2 = juniorscout

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2024-04-05 12:22 av Carmarino
Maria
4

Vår son testade alla möjliga fritidsaktiviteter som liten men inget var särskilt intressant.

Till slut testade han scouterna och fastnade direkt. Han är ingen tävlingsmänniska så det passade så bra.
Minns att det kostade 145 kronor om året då. Då ingick dessutom scoutskjorta och halsduk😃

Lite skillnad i pris på hans tidigare aktiviteter. Han var med ända tills vuxen och även ledare,
Så många roliga läger han varit på och jag har kvar hans scoutmärken som man sydde på skjortan.

/Maria

Magi-cat
1

Hos oss gör scouterna enormt mycket för barn och ungdomar. Jag är så glad att de finns! Det har väl varit en liten svacka under några år vad beträffar intresset, men nu är många engagerade igen.

Våra barn har varit med och haft nytta och glädje av mycket de lärt sig och lämnar nu det vidare till nästa generation.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
0

Nej jag fick aldrig vara med för min mamma
Orsak Min syster tyckte det var trist och slutade i förtid
Mina egna har varit med i flera år En av dem som ledare

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

Jag & brossan har aldrig gått på det men syrran gjorde.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade några av sonens gamla märken.

/Maria

[solljust]
1

Var med men under en väldigt kort tid fastnade aldrig för det där det var inte min grej och det var så längesedan som på 70-talet.

Minns inte hur länge men kort var det däremot har jag för mig att vi fick gröna skjortor med en blå sjal till men blir osäker när jag ser bilderna här så minnet kan svika det är för längesedan och koll har jag inte på hur scouternas kläder ser ut eller vilka färger dom har.

Däremot vet jag att dom gör mycket bra och att många trivs inom scoutkåren 😎

Maria
0

Scoutskjortan är blå men sjalarna kan variera i färg.

/Maria

[solljust]
0

#8: Okey där ser man jag hade alldeles för mig den var grön men jag var kanske en Gröngöling 😂

Det här har jag uppenbarligen inte koll på så längesedan var det 😂

Heddiz
0

Jag var inte med, men min ena syrra var med under många år.

På den tiden så fick man (vi iaf) välja typ ett speciellt fritidsintresse som vi ville satsa på (utöver vanliga saker man kunde göra hemma eller med kompisar då)
Jag valde hästridning istället..så hade inte tid till scouterna.

Nuförtiden så ska vissa barn hålla på med allt möjligt på fritiden, istället för att göra som förr 😂 När man fokuserade på ett (möjligtvis två) områden som man kunde bli bättre o bättre på..Alltså som barn menar jag då..

När man är vuxen så är det ju kul att testa nya saker och bara bra om man kan lära sig något nytt..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

citytjejen
0

Jag provade på scouterna en gång, när det nu var, kanske i lågstadiet, ja nån gång på 80-talet var det i alla fall. Man fick prova på det hela och det lilla jag minns av det var att jag tyckte det var lite för "käckt" och hurtigt med scoutsång och allt var det var 😄Så det blev inget medlemskap för mig 😂

/Christina

citytjejen
0

#1: Så söt 😊

/Christina

Heddiz
0

#11: Ja just det.. Käckt är det rätta ordet..

Scouternas slagord var väl typ "Var alltid redo" eller "Alltid redo för poäng" Som min syrra käckt gick runt och ropade 😂

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
0

#9: Har för mig att vargungarnas skjorta var grön tidigare, men jag kan minnas fel.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
1

#13: Nästan rätt. Ledaren säger "Var redo" och scouterna svarar "Alltid redo". 😊

https://kode.scout.se/for-scouter/bra-att-veta-for-den-nye-scouten/

Scoutlagen Scoutlagen handlar i grund och botten om att vara en schysst kompis och medmänniska, det är något som alla scouter försöker leva upp till....
citytjejen
0

#13: Haha, ja så var det ja 😄Jämt skulle man vara redo, men jag var väl inte det då 😂

/Christina

[Moon AppleGrey]
0

Var med i drygt ett år.
Sedan fick man andra intressen.

• Redigerat 2024-04-05 21:57 av [Moon AppleGrey]