Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 484 ggr
Maria
5

Deklarationen

Hur har ni det med skattepengarna?
Fick ni tillbaka eller fick ni restskatt!

Jag har fått några tusen i restskatt de sista åren då jag varit sjukskriven men i år fick jag 7000 tillbaka😮

/Maria

Fornöga
3

Jag har inte fått mina uppgifter ännu (delas ut 15 mars-15 april), så jag hinner inte deklarera före den 2 april för att hinna få ut eventuell återbäring tidigare. (Hoppas få en slant tillbaka när uppgifterna väl har kommit…)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2024-03-29 08:13 av Fornöga
Fridaaaa
3

Första året jag får betala tillbaka, jättedrygt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
4

Jag fick restskatt, men en rätt låg summa så inte så farligt. Jag tycker dock det är roligare att få tillbaka så nu har jag lagt in ett litet extra skatteavdrag framåt :)

//Jessie

oh-la
5

Får tillbaks lite drygt 14 000 i år. Väldigt välkommet tillskott till husrenoveringen. Min man får tillbaks strax över 40 000 vilket också går in i renoveringen 🏠

Magi-cat
4

Måste betala in lite.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RackarFia
3

Får tillbaka runt en femhundring 😊

/Fia ☁️

citytjejen
5

I år får jag tillbaka ca 5.400 kr vilket är väldigt tacksamt!
Brukar ofta få några hundra tillbaka men nu blev det mer än så.

En gång fick jag 40.000 i kvarskatt och hade inte räknat med det dumt nog (hade med bostadsförsäljning att göra och jag hade lyckats missa någon viktig info om det). Men lyckades skrapa ihop summan med nöd och näppe och betala in.

/Christina

Carmarino
3

Får tillbaka drygt 1500 kr, men det beror på att jag sätter in 200 kr på mitt skattekonto varje månad. Egentligen fick jag restskatt på ca 650 kronor, men det var 2200 kr på skattekontot, så resten betalas ut som återbäring.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
2

Får jag bara besked någon gång kan jag svara på frågan. Väntar med spänning på att få reda på vad jag ska göra.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lona
1

Yeii, 204 spänn tillbaks! 😃💰

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2

#10 Alltid något😉

/Maria

Zadeira
0

Har skuldsanering så pengarna går direkt till fogden, men hade fått runt 800 tillbaka annars.

Maria
1

#12 Har du långt kvar?

/Maria

Zadeira
0

#13 Jag har precis påbörjat, så ca 5 år.

• Redigerat 2024-03-29 17:10 av Zadeira
Maria
0

#14 Aha.

/Maria

Lona
0

#14: Men vad gött att det gick igenom i alla fall. ❤️

Tarotstollan
0

Fick lite kvarskatt, första gången för mig. Skall höja skatteavdraget, så jag slipper det i fortsättningen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
1

Hur har ni kunnat göra det redan? Jag har inte fått varken papper, blanketter eller uppmaning att deklarera digitalt.

[solljust]
0

Fick mina papper bara häromdagen och c:a 600 i kvarskatt så inga summor med andra ord men förra året fick jag tillbaka en del.

Den här deklarationen alltid lika tråkig och jag avskyr att hålla på med sånt här😂

Maria
0

#13 Mitt kuvert kom nu i veckan.

/Maria

Scorpio97
0

Jag fick min digitalt på Kivra den 7 mars

//Jessie

• Redigerat 2024-03-30 09:31 av Scorpio97
Zadeira
0

#18 Jag gick in på mitt konto på Skatteverket redan dagen då man kunde börja. Deklarerade där direkt. Igår kom papprena i brevlådan. Så man kan göra det redan innan så fort skatteverket registrerat det.

Carmarino
0

#22: Har för mig att jag anmält att jag inte vill ha papperskopior, för jag brukar inte få det. Laddar ner filen från Skatteverkets hemsida istället.

Testade att logga in på sidan redan strax efter 02.00 (vaknade då) samma dag som man kunde börja deklarera, och eftersom det var öppet redan då så skickade jag in deklarationen direkt. Får se när pengarna kommer. Det blev åtminstone inte till påsk som utlovat.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

moln50
1

Jag får tillbaka 264 kr alltid något

Lona
2

#18: Jag fick via Kivra för ett tag sedan och man har kunnat deklarera sedan 19 mars (åtminstone om man bara behövde signera).

millan21
0

Jag ska betala 7200😒

aggeelin
0

Jag har fått kring 500 tillbaka i många år men i år blir det att betala kring 400 kronor. Konstigt!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Emo
0

Nu kollade jag! Sista dagen för deklaration är 2 maj och sista dagen för momsdeklarationen är 13 maj, så jag behöver inte oroa mig för att jag skulle vara sent ute. Ni har ju skrämt upp mig. 😊
Pustar ut nu och kan ta itu med dagens arbete.

Dessutom kollade jag vad Kivra är och undrar hur (varför) ni tycker att det är bra.

flocken
0

Ska till min revisor idag. Jag har ju företag så får hjälp med allt. Vi får se vad resultatet blir

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
1

#28 Jag tycker det är smidigt med Kivra, att få tex myndighetspost direkt och inte behöva vänta på posten, samt ha det tillgängligt på mobilen oavsett vart jag är. Då är allt samlat och sparat på samma ställe :)

Det har varit väldigt bra när jag tex fått kallelse till vården med kort varsel när jag varit hemma hos mamma en vecka eller två, för annars hade jag inte haft någon chans att se det i tid.

Sen finns det självklart nackdelar med allt, och olika vad man föredrar.

//Jessie

Emo
0

När det gäller vården så får jag ett email när där står något till mig. Så då loggar jag in och läser.

Är inte Kivra, som att ha flera brevlådor att ha koll på?
kl 11.43
Nu har jag hämtat dagens post i lådan vid vägen och till min stora förvåning fanns det ett brev från skattemyndigheten, med blanketter.

• Redigerat 2024-04-02 11:47 av Emo
Lona
0

#31: Jag är inte så nöjd med Kivra faktiskt, jag föredrar att ha fysiska papper att hålla reda på.
Det har väl dock att göra med att jag har vissa "mentala svårigheter" med att fixa en del saker via nätet. Det hade inte varit särskilt mycket lättare med mail.

En sak som är smidig är dock vissa betalningar, via Kivra kan jag kopplas direkt till banken och via Bankid betala varvid Kivra stryker räkningen. Bra att "någon" håller koll på tex mina medlemsavgifter i en del föreningar som är anslutna.

Vården gör lite som de vill, ibland skickar de enbart sms via 1177, ibland enbart brev, ibland telefon - ibland alla tre. 🙄
Bäst är när de skickar olika datum som kommer fram samma dag men man får räkna ut att brevet skickades ju före sms:et så det senare troligen gäller.

Fornöga
0

#1 Idag kom papperen (en dag för sent för tidigare återbäring?) 550 plus, ungefär som förväntat.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

flocken
1

21,450kr tillbaka. Ungefär där det brukar ligga.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[solljust]
0

#34: Härligt 👍