Spotlights
Har ni spotlights hemma?
Vi har flera stycken och jag tycker det är så himla bra. Vi tänder vissa sällan men ibland så känns det nödvändigt.
Jag virkar ju en nästan svart filt och sitter oftast i soffan. Då är det perfekt att rikta ljuset på arbetet t,ex.
/Maria
Nej, jag kan inte med spottar pga ljuskänslighet.
Jag har vant mig vid lite småskum belysning 😎🙂 Ibland hade det förstås varit bra med något starkare, men …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1 Aj då.
Jag skulle inte klara mig utan ibland. Tycker att de lyser så perfekt på just det man riktar lampan på utan ljus runtomkring.
/Maria
Har en uplight-lampa som dels lyser upp i taket och dels har en spotlight som jag riktar när jag sitter och läser. Sedan har jag en spotlight riktad mot en tavla som hänger ovanför teven, men den är mer som mysbelysning för lampan i den är rätt svag. I arbetsrummet har jag en ganska kraftig spotlight med en 60 W lampa. Den är riktad mot taket så att ljuset sprider sig i rummet. Använder den dock bara när det börjar bli för mörkt för att se tangentbordet. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3 Låter perfekt 🙂
Jag har också en spotlight riktad mot en matta som hänger på väggen.
/Maria
- Redigerat 2024-03-05 10:14 av Maria
#4: Ja, det framhäver tavlan så man ser den på ett helt annat sätt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har nog aldrig ens ägt en spotlight däremot har det funnits på vinden men dom eller den var mors som hon hade med sig på sina konstutställningar vet inte ens om dom finns kvar och dom är rätt omoderna inte såna som det finns idag.
Skylight likaså har aldrig haft och jag säger som Magi-cat min ljuskänslighet gör att jag dämpar ljuset och har småskum belysning.
Däremot har jag märkt att mitt mörkerseende försämrats och det tror jag beror på ett yrke jag hade i många år när jag körde tunnelbana och det växlade mörkt och ljust i tunnlar och stationer men även på utomhussträckor där plötsliga kast mellan solljus vinter och snö från en mörk tunnel det blev påfrestande för ögonen och jag har alltid haft bra mörkerseende men det har förändrats men starka ljus nej det klarar jag inte av.
Vi har väldigt dämpad belysning överallt men "spottarna" är egentligen bara hjälpmedel.
/Maria
#7: Dämpad belysning är riktigt mysigt men som du skriver hjälpmedel jag brukar använda ficklampa när mitt mörkerseende sviker och det är väl lite så när vi kommer upp i ålder vi behöver lite hjälp på traven 😎
Har spottar men de används bara vid behov. Jag gillar mysbelysning.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#8 Ficklampa är svårt när man virkar😉
/Maria
Nej, jag har taklampor och fönster belysning i alla rum. Fast i två rum är det mörkt nästan hela tiden, tänder bara när jag är där.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ja vi har såna, men dom är sällan på nu då jag inte alls tål skarpt ljus nuförtiden.
Varken från lysen eller från riktiga solen under en klar dag..😄
Jag får ont i ögonen direkt, blir halvt blind, tårarna börjar rinna som om jag storbölade..och sen kommer ev huvudvärk på köpet också.
Det är jättejobbigt att ha blivit så känslig mot ljus..och jag har inte en aning om vad det beror på..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#10: Kan rekommendera pannlampa.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#13 Bra tips men jag behöver ett ljus som inte rör på sig😉
/Maria
#14: Det finns starka som klarar att huvudet flyttar på sig lite.
#10: Ha ha ha ja det blir lite besvärligt 😂
#14 Menar du en pannlampa som inte följer huvudets rörelser???
/Maria
#17: Pannlampan kan vinklas och är ljusstark så även om du flyttar på huvudet får du ändå tillräckligt med ljus.
#18 Ah, sådan pannlampa har min man men i mitt fall skulle det inte funka.
Jag har svårt för ljus som rör sig.
/Maria