Jag heter Inger Maria.
Inger efter morsan. Himla onödigt 😉
/Maria
Gull Mette( tilltalsnamn) Linnea.
Namn som de flesta tjejer har i släkten. Ingen aning om varför.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
4 förnamn! Ni anar inte hur många gånger jag har svurit över det! Désirée, Madeleine, Karin, Astrid, pust!
/Désirée
När vår son föddes blev det prat om namn. Inte vi föräldrar utan andra. Vilka släktnamn skulle väljas.
Då bestämde vi att han skulle få ett namn som ingen annan hette.
Sedermera i tonåren la han till ett namn som han valde själv.
Lille barnbarnet har bara ett namn också.
/Maria
- Redigerat 2024-02-26 11:32 av Maria
#2: Vad fint med Mette! Det ska jag spara till min hundnamnslista vilket jag hoppas att du inte tar illa upp över. 😃❤️
Själv heter jag Anne Helene, mamma heter Marianne och min syster Marie så pappa tyckte att det var lustigt med Marie-Anne…🙄😆
Det är dock Helene som är mitt tilltalsnamn.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5: det tar jag som en komplimang 🙂 min gudfar kommer från Danmark. Han valde mitt namn.
Nackdelen i ett mindre samhälle, alla vet vem jag är
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Heter Lucia som andranamn. Det är ett generationsnamn, som min mamma, mormor och mormorsmor har haft. Min son och barnbarn, heter Emil efter sin pappa och farfar.
Sofia Carolina heter jag. Tycker om mitt tilltalsnamn, och Carolina är efter mamma så det tycker jag också om 😊
/Fia ☁️
Har mitt tilltalsnamn sen Theresia som mellannamn det fick jag för jag kom från Tyskland den 26 april som adoptivbarn.
Det finns många vackra namn och Lucia och Mette vad annorlunda och vackert kände en Lucia en gång men det är många år sedan nu.
Många byter namn både för och efter jag har aldrig riktigt förstått det där för namn dom känns så personliga nåja om man av någon anledning behöver skyddad identitet kan jag förstå men annars bara för att byta det skulle jag inte kunna tänka mig.
En kollega bytte flera gånger till sist fick han inte byta mer och skulle jag byta har jag flera val på efternamn har jag förstått så som Lange Bothe Groth Andersson Olsson Hagberg Person ha ha ha nä jag behåller det jag har det är enklast så då vet jag vad jag heter inte som kollegan Peter han kallade vi för Tommy Lennart Peter allt vad han nu heter 😂 men det var en trevlig jättebra kille ska sägas ifall han läser och tänker är det mig man menar nu 😎
Har bara ett namn 😊
Ett förnamn, ett mellannamn, två efternamn. Men jag vill bara ha ett efternamn, så får se till att det blir fixat någon gång… Mellannamnet brukar inte stå med så ofta, men det finns där. Det första är mitt tilltalsnamn.
#1:
😃✌️
Det är ett fint namn ,
HH 🙂
Har två förnamn, Christina Maria 🙂
/Christina
Två förnamn. Anna Camilla. Mamma ville att jag skulle heta Anna Sabina istället men pappa vägrade Sabina, haha
Jag har 2 förnamn , heter Hillevi Päivi .
HH 🙂
Jag har tre namn men de sista två används ju bara i officiella papper.
Eftersom mitt tilltalsnamn inte är så vanligt här i Sverige, så brukar folk alltid försöka använda mina två andra namn när jag ropas upp på vård centralen osv.
Brukar oftast inte svara på de uppropen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har 1 förnamn, 1 mellannamn och 1 smeknamn.
Sen har jag 2 efternamn sen jag gifte mig.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Man har bara 1 förnamn, resten är mellannamn :)
Har 2 mellannamn
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tilllägg till #10: När jag menar 1 namn då menar jag inga mellannamn, har ett förnamn och ett efternamn 😃
Jag har dubbelnamn.
Det är jobbigt med långt namn då man tex skriver under blanketter med för korta rader.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#18 Man kan ha flera förnamn men oftast bara ett tilltalsnamn😉
Mellannamn är ett extra efternamn enkelt förklarat.
/Maria
- Redigerat 2024-02-27 14:48 av Maria
Vi har alltid sagt mellannamn här hemma om förnamnen som inte är tilltalsnamn. Men jag vet ju att det inte heter så, mellannamn är ju egentligen något annat.
Jag har tre förnamn, de som inte är mina tilltalsnamn har jag ändrat stavningen på så att de är mer "jag". Mitt tilltalsnamn har jag aldrig gillat. Mitt tredje förnamn hatade jag som liten, men det var en elak unge på min skola med det namnet. Jag vet inte vad jag tycker om det idag.
Mitt andra förnamn har jag egentligen alltid velat ha som tilltalsnamn istället, men jag hade en i min klass med det tilltalsnamnet och sedan i högstadiet hade jag en i parallellklassen med det tilltalsnamnet och samma efternamn som jag har. Det hade bara blivit förvirrande. Känns lite sent att byta nu helt plötsligt.
Min make har två förnamn, han har tilltalsnamnet sist av något skäl. Mitt tilltalsnamn är först.
#21 Tilltalsnamn = samma sak som förnamn. De andra är mellannamn :)
Jag heter till Frida Amelie Pernilla. Frida för förnamn, dvs tilltalsnamn och de andra två mellannamn :) Så säger man här nere i södra Sverige i alla fall :)
Mellannamn är inte extra efternamn, då heter det dubbelefternamn.
"Ett mellannamn är ett efternamn som du bär mellan dina förnamn och ditt efternamn. " skatteverket :) Så mellannamn är korrekt att säga med :)
- Redigerat 2024-02-27 15:13 av Fridaaaa
#23 Det var det jag försökte säga.
/Maria
#24 Nja, det heter ju mellannamn med och är inte efternamn som i efternamn :) Men sak samma - är lika rätt att säga mellannamn :) Men man har endast 1 förnamn :) dvs sitt tilltalsnamn
Jag har 1 förnamn, 2 mellannamn, 1 efternamn :)
#25 Jag har två förnamn, varav det ena är tilltalsnamnet, och ett efternamn.
/Maria
#27 Det jag kopierat är från skatteverket menmen.
#28 Exakt, så då kan du se att ett mellannamn är ett efternamn. Det användes ett tag istället för att göra dubbla efternamn. Det är inget förnamn. Du har inga mellannamn. Du kan kalla det så om du vill, du kan kalla alla namn vad du vill, men du har inte rätt för det.
https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-personnamn-i-sverige/mellannamn
- Redigerat 2024-02-27 16:56 av Lia
Förnamn skiljer sig från efternamn. En del förnamn är tilltalsnamn, det jag kallas och andra är vad en del kallar "mellannamn" men det är förnamn.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har två förnamn, du som jag kallas och ett för att det är snyggt. Jag har själv bytt till mig det mot ett förnamn jag inte tyckte om.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet