Alkohol
Dricker ni produkter med alkohol?
Tycker ni bäst om vin, öl, drinkar eller annat?
/Maria
Några gånger per år. Till midsommar, nån enstaka fest och nyår. Föredrar cider eller drinkar 😊 men jag dricker mig inte full.
/Fia ☁️
Gärna en öl eller två 🍺😀
Jag föredrar att blanda drinkar själv men dricker annat såsom vitt vin, cider och öl också 😊 En favorit är frysgrogg som jag testat göra i massor av olika smaker, där är nog äppelsmak den bästa jag gjort.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Dricker gärna Gin Tonic och vin, men inte samma dag, det är antingen eller. Som Lchf:are tål man mindre alkohol. Varför vet jag inte. Så 2 glas vin är lagom för mej. När vi är utomlands, så kan det bli en öl på en uteservering i solen. Det brukar vara mellanöl, som man där har på fat.
Jag kan inte dricka alkohol. Tål inget alls och det skulle knappast vara bra att blanda med mina mediciner.
Men himmel vilka fester vi haft då det begav sig😉
/Maria
Jag har aldrig fastnat för smaken av vin eller öl men en grogg med vodka, mörk rom eller jägermeister är gott. Älskar absint.
// Harley
#6 Absint är gott.
Jag letar ibland efter absintskedar på loppis.
/Maria
Det går i perioder.
Jag är helt ärlig i att jag har haft problem och drack inte en droppe på 8 år. Jag sökte hjälp.
Nu vet jag mina gränser. När suget kommer så slutar jag dricka.
Nu kanske ni undrar varför jag dricker då jag haft problem. För jag kan hantera det.
Tar gärna ett glas vin. Inte så starkt. Cider. Alltid lika roligt att prova nya smaker.
Men kan lika väl ta något alkoholfritt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har inte druckit sedan 2018 eftersom jag började med mina mediciner då. Men jag saknar det ibland. Förut drack jag någon gång ibland.
- Redigerat 2024-02-22 14:34 av Lia
Tar gärna ett par glas vitt vin på helgen sen till jul brukar jag vilja prova på nån ny glöggsort övriga storhelger köper jag en Baileys så det känns lite extra festligt så som påsk midsommar allahelgona.
Öl och sprit dricker jag inte men som ung tyckte jag öl var gott sen kom giftstruman och behandling av den med radioaktiv jod då efter den smakade öl pyton 😂
#7: Åh! 😍
// Harley
Tycker inte det är särskilt gott med alkoholhaltiga drycker. Fast jag använder det ibland i bakverk och praliner. Då smakar det rätt gott. Men att dricka ett glas likör eller sprit som det är tycker jag inte är gott. Tål inte varken malt, humle eller kolsyra, så öl är inget för mig det heller. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag tycker väldigt mycket om vin, tycker att det är en smakupplevelse att kombinera mat och dryck.
Tyvärr tål jag inte så mycket alkohol och jag avskyr att känna mig påverkad. Drinkar kunde jag njuta av som ung, men avstår helt nu till förmån för vinet till maten.
Öl är gott, men innehåller lite för mycket kolhydrater för mig, men det blir något halvt glas då och då.
Till jul blir det absolut en snaps eller två - gör egna som är så goda.
Använder en hel del till matlagning, bak och choklad.
#13: Har gjort egen likör flera gånger, och den blir rätt god. Fast jag använder den ändå mest bara i bakverk och choklad. Tycker inte heller om att känna mig påverkad, och det räcker med ett glas vin för att jag ska tycka det börjar bli obehagligt. Därför avstår jag hellre. Det är därför jag i princip alltid tar bilen med, för då är det ingen som ifrågasätter att man inte dricker.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag tar gärna ett glas rött till mat men det blir inte ofta pga starka mediciner.
Jag brukar göra hallonlikör som är väldigt god till en kopp kaffe.
Öl är ingen favorit men om jag är riktigt törstig kan det vara gott.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag gjorde alltid julnubbar förr.
Den godaste i min smak var Johannesört. När man la de gula blommorna i brännvin så regnade det ner som rött blod. Så vackert.
Det blev en bitter smak som jag gillar.
/Maria
#17: Hirkum Pirkum har vi alltid hemma som medicin! 😊
Nästan inte alls. Det är främst för att jag inte tycker att det är gott.
Gott med en öl till maten ibland, även något glas vin emellanåt även det till mat.
Älskar cider men tyvärr efter diabetes diagnosen, så får jag vara försiktig med allt socker.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#18 Så god medicin 😉
/Maria
Öl och vin, sällan nått annat
Jag dricker sällan, men någon gång ibland blir det ett eller två glas vin till maten eller en drink. Drinken är oftast rom-baserad. Jag har inte testat så mycket annat. Cider och vissa likörer gillar jag också men brukar hellre ta något med mindre socker.
Öl klarar jag inte av varken lukt eller smak på, inte alls.
//Jessie
Extremt sällan och då är det cider
Föredrar alkoholfritt, tex mousserande vitt vin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jodå vin eller öl till maten på helgen är trevligt och en väldigt utspädd punch till ärtsoppan är gott och på sommaren kan ett glas ouzo vara trevligt med vatten och is i. +En liten nubbe till sillen vid jul kan vara trevligt Jag dricker dock med måtta jag har jobbat på systembolaget och man har ju sett de där som kommer och köper flera vinboxar i veckan och man ser år för år hur de ser mer och mer slitna ut det är inte bra överdriva ifall man tänker på hälsan
- Redigerat 2024-02-22 20:42 av Åsa S
Jag får inte dricka så mycket för mina mediciner. Jag dricker så mycket som jag känner är okej. Dricker max en gång i veckan ibland mer sällan.
Mvh
Mig
Jag får inte dricka annat än alkoholfri öl när jag har börjat med mediciner
Det finns numera många riktigt bra alkoholfria öl, det är bra 🍺😀
#28 Ja verkligen.
Stor skillnad när de första smaklösa ölen kom.
/Maria
I alkoholväg tycker jag bäst om vin (helst rött men vitt och rosé är gott till fisk eller när det är varmare väder) och min favoritdrink är gin och tonic. Cider gillar jag också. Öl funkar också men det är sällan jag dricker det.
Dricker 1-2 glas vin i veckan och på fredagar tar min man och jag alltid en varsin gin och tonic innan middagen. Cider dricker jag oftast alkoholfri, Briska med flädersmak, supergod är den 😊
/Christina
#0:
Ju mer jag tänker på, och lär mig om alkohol, destå mindre vill jag dricka något alkoholhaltig 😩 på sin höjd har jag druckit "alkoholfri" glögg (0,5 %) kring jul, men funderar nu på att ersätta det med något annat som på riktigt är alkoholfritt
Jag dricker gärna vin till maten, 1 eller möjligen 2 glas. I de flesta fall rött. Det blir nog 1 dag/v i snitt. Men utöver det dricker jag väldigt sällan alkoholhaltigt eftersom jag inte tycker om så mycket annat.
Jag tar gärna ett par öl ibland. Har hittat en perfekt sort som heter "Old Speckeld Hen". En engelsk pale ale som inte är speciellt kolsyrad. Köper fyra burk på bolaget och cyklar ner till en kompis åsså sitter vi och lyssnar på musik, snackar och tar en öl.
Övrig tid dricker jag inte alkohol. Kan bli nån alkofri öl varma dagar.
Jag har faktiskt hittat två ölsorter med 0,0 % alkohol som jag gillar. Hade nog aldrig tänkt mig som en som skulle uppskatta öl.
Dricker inte alls. Har aldrig riktig förstått grejen med alkoholen 😉 När jag var yngre kunde jag ta ett glas likör eller ett glas vin i gott sällskap, men det är några år sedan nu.
Tror faktiskt det var i samband med att jag slutade röka för 4,5 år sedan 🤔
Dricker inte heller men för mediciner. Men tänk en flaska Kopparbergs päroncider med lite kondens på utsidan🥹 Eller en grogg🥺
#36 Finns goda alkoholfria päroncider annars :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Var nyss ner och hämtade ut en efterlängtad beställning hos Systembolaget.
När säljaren blippade min QR-kod och såg vad jag beställt så vart reaktionen:
"Åh, Pernod Absinthe, kul! 😄"
Kan bara hålla med. Det traditionella receptet som satte den gröna drycken på kartan för mer än 200 år sedan är så gott. Ikväll blir det ett glas eller två till filmkvällen. 💚
// Harley
#37 Jo men lite lagom alkohol kan vara trevligt. Inte fylleschupande.
Ett glas rött vin till maten eller efter maten till TVn är gott!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet