Öppettider
Förr så stängde affärer klockan 18 ofta.
På lördagar var det öppet till 14.00.
Söndagar stängt 😮
Idag känns det otänkbart.
Skulle ni kunna gå tillbaka till det gamla när det gäller öppettider?
/Maria
Minns när det var så och vete sjutton idag skulle jag nog lacka till att inte kunna handla så fritt på olika tider som vi gör det här blev man ordentligt bortskämd med.
När jag flyttade tillbaka till landet efter 20 år i Sthlm höll jag på att få krupp var ju van att en del nattöppet fanns och här är det inte alls så det var svårt att vänja sig vid och sitter i lite än idag så jag snudd på stundvis får lite lappsjuka 😂
I Tyskland är det mer eller mindre lagstadgat att de flesta affärer ska vara stängda på söndagar.
Undantaget är bagerier som har öppet på söndagförmiddagen även om brödavdelningen är delad med vanlig livsmedelsbutik.
Däremot är det vanligt att vinbönderna är öppna på helgerna både lördag och söndag.
Tänk så olikt det kan vara - och man vänjer sig ganska snart att planera. 😊
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
I början protesterade butiksanställda och facket mot att de skulle behöva jobba söndagar och kvällar. Kunder som handlade de tiderna sågs nog som lite osolidariska …
Här på landsbygden är det förstås annorlunda, dagtid och vardagar är det som gäller. 🙂 Man får vara glad att det finns några affärer …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3: Jag tror att det även Sverige var lagstadgat med stängda affärer under helgerna.
Reglering g av öppettider - liten handelshistoria.
Läs mer här:
https://handelnshistoria.se/handelns-lagstiftning/reglering-av-oppettider/
#4 Tror också det. Sedan blev det ändrat.
#5 "1972 fick Sverige så fullständigt fria butiksöppettider, något som var än mer ovanligt i övriga Europa då än det är i dag. Frågan blev politisk brännhet. Många hade behov av att handla kvällar och helger, men det sågs som oetiskt att tvinga personal att arbeta på sådana tider. Även en stor del av affärsidkarna var motståndare och Köpmannaförbundet ville åtminstone ha förbud mot söndagsöppet."
#7: Lite lustigt att läsa vad du väljer att plocka ut ur artikeln:
Handelsanställdas förbund drev kravet till slutet av 1990-talet, men ändrade sig sedan till att endast förespråka förbud mot nattöppet. Många anställda var nämligen positiva till kvälls- och helgöppet eftersom det gav ob-tillägg.
#8 Jag vet inte varför det var lustigt. Det finns förstås olika beskrivningar av det hela och olika uppfattningar florerade. Jag är inte alls ute efter hävda något speciellt, därom är min kunskap i frågan alltför ringa och det var väl inte heller syftet med tråden. Det var bara roligt att läsa om och reflektera över då det var länge sedan man ens tänkte på det.
Jag har butiksanställda i släkten och jag kommer ihåg lite hur det pratades, så det var lite kul med minnen som väcks.
#9: Tyckte bara att det var lustigt att du klippte ut en passage och inte visade helheten.
Jag minns att våra grannar började handla på kvällstid och jag tyckte det kändes så avigt.
Jag personligen skulle klara mig med de gamla öppettiderna. Är det t.ex stängt söndagar så planerar man efter det.
/Maria
Jag skulle inte ha några problem om de gamla öppettiderna infördes igen.
Som pensionär kan man planera och anpassa sig.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
För mig personligen skulle det gå bra med gamla öppettider. Däremot förstår jag att i dagens samhälle funkar det sämre för andra med tanke på att så mycket annat runtikring bygger på varierande tider och saker.
Jag tycker det är bra att det har öppet som det är nu. Man kan passa på i samband med jobb till exempel. Eller om man saknar något. Jag som jobbar oregelbundna tider med passar det jättebra
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag bodde i Los Angeles några år i början på 90-talet. Där var många affärer öppna dygnet runt. Även gym var öppna 24 timmar.
Jag hade otroligt svårt att ställa om till "vanliga" öppettider när jag kom hem.