Tandvärk
Jag har besvär med två tänder samtidigt.
Fy attan, avskyr tandläkare men det är jag väl inte ensam om.
Jag måste nog boka någon akuttid i veckan då det börjar bli ohållbart.
Det är båda kindtänder, jag tillhör ju generationen där man fyllde kindtänder med amalgam.
Själva tänderna har tappat bitar så amalgam syns på sidorna.
Jag har inte varit hos tandläkaren sedan 2011 tror jag.
Det var efter min hjärnoperation då jag fick så mycket svamp i munnen efter strålningen. Då var allt OK.
Hur ofta går ni till tandläkare?
/Maria
- Redigerat 2024-01-07 08:18 av Maria
Extremt sällan. Tandläkarskräck.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1 gång om året.
Som liten var jag livrädd för tandläkaren, men den känslan övervann jag som vuxen.
Vad jobbigt Maria hoppas du får en tid snabbt och bli av med värken.
Tandvärk har jag inte haft på herrans många år och lagat någon tand minns jag inte ens hur längesedan det är peppar peppar så har jag sluppit undan karies däremot lossnade en krona i December men den kunde dom bara sätta tillbaka ingen karies hade bildats och kronan var hel. Brukar gå en gång om året på undersökning och få bort tandsten.
Har inga problem att gå till tandläkaren tvärtom dom är så himla trevliga så istället blir det en trevlig stund och jag går sen många år privat och det är både glädje och humor sen har jag aldrig haft någon tandläkarskräck men kan tänka mig det är jobbigt för dom som har.
Jag går varje år till tandhygienist och hsr gjort så hela mitt vixna liv. Det är ett bra sätt att förebygga problem med tänderna.
Sedan har jag varit tvungen stt göra nya fyllningar i ett par tänder.
Som ung fick jag också amalgamfyllningar i tänderna. De utvidgar sig med tiden vilket gör att de spricker.
Dessutom har jag fått veta att många av dessa fyllningar gjordes helt i onödan. Man "ville vara på den säkra sidan". Jag har t o m fått två visdomständer utdragna helt i onödan, de som är kvar är hur friska som helst.
Sedan jag bytte från Folktandvården till privat har det gått mycket bättre, jag har haft väldigt trevliga tandläkare och hygienister och aldrig fått nya hål.
Min stora skräck är att jag har enorma problem med kväljningar, men på något sätt går det ändå. För ett par år sedan sprack en gammal lagning så illa så jag fick ta bort hela tanden och få implantat. Det var inte roligt och inte billigt, plus att det är meckigt att sköta det nu, men jag klarade alla ingrepp tack vare bra personal.
Så hitta bra tandläkare, och framförallt en bra hygienist så kan ni slippa mycket obehag.
Jag har tandvårdsförsäkring och blir kallad till undersökning vartannat år. Jag har bara behövt boka en tid utöver det, en gång.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2024-01-07 08:54 av TatsuOni
Får ingen tid eftersom det är tandläkarbrist.
Jag går när jag blir kallad. När jag var yngre var det kanske en gång i halvåret, nu hade de mig på 1 - 1.5 år mellan besöken. Har bytt klinik förra året, för tandläkaren på den gamla var så fruktansvärt otrevlig mot mig när jag träffade henne sist så ville undvika att se henne igen. Nya kliniken är jättetrevlig! Träffat både tandläkaren och tandhygienist där och de har verkligen varit jättefina mot mig och informerat mig och låtit mig ställa frågor under besöken. Båda klinikerna är inom Folktandvården i samma kommun.
Jag har ingen tandläkarskräck, men är lite av en känslig själ. Blir lätt uppstressad och gråter en del då. Bedövning är otäckt. Lugn personal är viktigt för mig.
Jag har ingen tandläkarskräck men jag tycker det är grymt obehagligt.
#4 Jag har också en känsla över att mina fyllda kindtänder har varit helt I onödan.
/Maria
Aj aj Maria ❤️🩹
Jag har alltid haft vänner som är/var tandläkare fram till 2012, då den kompisen gick i pension. 2016 bet jag av en tand och sökte då akut i Alingsås, där samarbetar dom med några privattandläkare, så jag fick en tid hos en trevlig sådan. Sen dess går jag till henne ca 1 gång om året. Har bra tänder, vilket jag är tacksam för.
/Désirée
Jag kommer ihåg när vi gick i lekis så var just vår grupp utsatt för hål i tänderna och tandläkarna kunde inte förstå det alls eftersom det endast var våran grupp.
Sen utredde dom det där och våran fröken hade med sig grapefrukt som hon åt på mellanmålet när vi satt i en ring allihop och hade frukt med oss sen skulle vi alla ha grapefrukten som frätte så vi drabbades av hål men efter att dom kom på vad det var fick vi skölja munnen efter så då upphörde det där.
På den tiden var det amalgam och jag minns dom hade en ljuslåga som dom värmde något i kan det ha vart amalgamet tro men tänk vad annorlunda än hur det är hos tandläkaren idag.
Jag tycker det är fruktansvärt obehagligt att någon annan ska pilla i min mun. Samma obehagskänsla som att gå till gynekolog.
Det är så privat.
/Maria
Jag har också tandläkarskräck, konstigt nog, eftersom jag inte har haft ett nytt hål på över 50 år. Jag har väl bra gener och att jag är noga med att sköta tänderna. Går 1 gång om år för kontroll och tandsten. Men under alla dessa år har jag fått laga om någon tand där amalgam har släppt. Och att jag råkat bita av en tand 2 ggr, samma tand, dessutom.
Jag får också kväljningskänsla, speciellt när man måste ligga bakåtlutad. Väldigt obehagligt.
Men oj, vad jobbigt det låter. 😥
Hmm, för några år sedan fick jag en liten bit av käkbenet borttaget, och givetvis drabbades av infektion, så då blev det lite oftare tandvårdsbesök.
Numera är det bara någon gång om året.
Har tur dock som har en bra (privat) tandläkarmottagning, så någon tandläkarskräck har jag inte.
Min ena medicin gör att jag får mycket saliv. Det leder till tandsten. Vart där i december och ska tillbaka nu i januari för att ta bort mer som kommit.
Mvh
Mig
Jag kallas 1 gång/år till tandläkare och hygienist.
Under pandemin ville jag inte gå. Känns som det börjar bli dags usch.
Ju äldre jag blir ju jobbigare är det att gå till tandläkaren. Usch
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jag går en gång per år till tandläkaren. Jag avskydde att gå dit när jag gick på Folktandvården.
Men jag blev tipsad om en privat tandläkare som tydligen var väldigt lugn och bra och för mig har det gjort en väldig skillnad. Jag gruvar aldrig numera att gå dit. Och då har jag ändå varit tvungen att rotfylla en tand, samt dra ut 2 visdomständer. Inte kul förstås, men känner man sig trygg med personalen så går det mycket bättre
På tal om folktandvården. Jag hade en hemsk tandläkare där. Ytterst otrevlig och inte så bra på sitt jobb. Jag bad om att få byta. Jag fick en ny tandläkare som är hur trevlig som helst och duktig.
Man behöver inte alltid byta till privat, utan det kan räcka att bara begära en ny tandläkare.
Tack vare att jag har min tandvårdsförsäkring så är jag glad över att kunna fortsätta hos folktandvården.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag går till tandhygienist på FTV var 18mån hon tar röntgenbild och allt hon hittar aldrig några fel mer än tandsten jag har aldrig haft hål i tänderna el dyl. Skulle det bli något större problem så skulle jag möjligtvis prata med min chef hon är en bra och noggrann tandläkare (jag är tandsköterska) på FTV är det ett lotteri man får ju den som har en vakant tid.
#0:
Jisses , , förstår dig som är rädd för tandläkaren.
Hoppas du mår bättre idag och har varit till tandläkaren.
Lycka till!! 🌻❤️
HH 🙂
#19 Jag är egentligen inte ett dugg rädd. Det är bara situationen som jag tycker är för intim, utlämnande.
/Maria
#20:
Okej , förstår .
🥰😊
HH 🙂
Jag har inte kontaktat någon tandläkare. Jag har blivit så snuvig och nyser hela tiden.
Det har dessutom svullnat på tandköttet längst upp som en öm knöl.
Skit.
/Maria
Oj, du borde verkligen gå till en tandläkare. Så typiskt. Har du något inflammationsdämpande hemma.
Jag vill absolut inte skrämma dig, men jag läste en gång en artikel av en tandläkare som menade att just dålig tandhälsa kan ligga bakom många sjukdomar. Bakterier från inflammationer kan sprida sig i kroppen och orsaka mycket elände.
Kan du inte ringa till din tandläkarmottagning och be om råd vad som är det bästa att göra nu.
Jag förstår precis din inställning om intimitet och munnen. Men både min man och jag gick (tills de gick i pension) hos ett par av våra bästa vänner som var tandläkare och hygienist.
Det kändes svårt första gången, men man vänjer sig. Du får försöka tänka att det är personer som vill ditt bästa.
#23 Min tandläkarmottagning???😉
Jag har inte varit hos tandläkaren sedan 2011. Då var det OK.
Jag vet också hur viktigt det är. Jobbade med en tandläkare i vår forskargrupp i flera år men när det kommer till en själv så är det svårare.
Jag ska avvakta tills imorgon så får jag se hur snuvan är.
/Maria
Håller tummarna att det löser sig. Men inflammationsdämpande kan ändå vara bra.
#25 Tack. Ipren har jag tagit.
/Maria
Bra, fortsätt med det ett par dagar så kanske inflammationen ger sig.