Moped
Har ni eller har ni haft någon moped?
/Maria
Körde min mammas gamla cresent kompact (stavning?) typ 3 gånger men jag var inte intresserad så blev ingenting med det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nepp, var aldrig intresserad av att ha det :) Har åkt moped ens
//Jessie
Det har kommit och gått några mopeder genom åren och jag hoppade av körkortet när jag fick tjänstekort och åkte gratis som tunneltågförare och i Sthlm behöver man inte bil så det blev aldrig något Körkort så då har moped vart lättsamt och bekvämt men cykel är absolut bäst inne i stan.
Än idag finns en moped kvar men den behöver fräschas upp en sån där tantmoppe inga moderna fina grejer här inte sånt är jag för gammal för 😎 det skulle se ut det tanten på en ungdomlig moped.
Minns en lite rolig händelse när jag bodde i Sthlm och hade jobbat natt så på väg hem stoppas jag av polisen då hade baklyset gått under färden och konstaplarna jag såg på dom att dom väntade sig en ungdom där bakom styret och och lite kaxigt så där kliver fram men kom av sig när dom såg att jag hade uniform så då fick vi ett gott skratt sen fick jag åka hem utan lyset det var så väldigt kort sträcka och jag tror dom fick lite roligt resten av sitt pass 😂
Har funderat på en mopedbil men nä det är roligare med tanter på moppar alltid retar man nån 👵
Nej, jag är alldeles för ung. 😄
Jag började åka med kompisar när jag var 13.
Tillbringade sommaren på Uddevalla sjukhus då efter en moppeolycka.😉
Fick en Suzuki k50 när jag fyllde 15.
Senare så hade jag en compact när sonen var liten som vi åkte med överallt.
Hade en annan svart moppe som jag inte minns märket på som jag hade till jobbet. Jag körde tills det var 4 grader ute. Efter det blev det för kallt.
Efter jag opererade hjärnan så kunde jag inte köra moppe längre vilket jag saknat jättemycket.
/Maria
Min första moped var också en Suzuki K50 när jag hade blivit 15 minns jag var lite lack för jag ville ha en Zündapp som dom flesta andra hade man ville vara lika polarna men jag blev nöjd med min det var en bra liten moped 😎
#6 Min var vinröd.
De flesta killarna hade Pusch Dakota.
/Maria
Nej jag cyklade nästan överallt istället, när jag var i den åldern. På vintern tog jag bussen och gick.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag har aldrig haft en moppe då intresset inte fanns. Ingen av mina tjejkompisar hade moped.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#7: Min var blå och när jag googlar Pusch Dakota kommer bilder upp som jag faktiskt minns att några hade.
Det var tider det i vår ungdom tänk vad tuffa vi var helt underbart 🤣
Hade en gammal "håsebandare" (skånska för moped med trampor; håseband = strumpeband). Automatväxlad med bred och bekväm sadel. Den hade jag mycket nytta av under några år. Minns inte vart den tog vägen, men gissar att den såldes.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Nej, aldrig haft intresset. Åkte (och åker) buss eller promenerar 😊
/Fia ☁️
#11: Ha ha ha jag har haft en sån moped med trampor men håsebandare jag är inte från Skåne men det var härligt att få ett ord på vad dom heter helt underbart 🤣
Nej, skulle inte ens kunna starta en om jag var tvungen. Åkte dock en gång bak på en moped när en kille körde hem mig.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har aldrig suttit på en moped. Har alltid varit farträdd, och till och med elcyklen går för fort enligt mig. Jag cyklade överallt under barn och ungdomsåren på en gammal damcykel jag ärvt av min mammas bekanta, den gick lagom fort.

Jag fick en ett år gammal moped av min pappa när jag fyllde femton.En blå Solifer som jag älskade.ag och min kusin som ägt den innan mig som är ett år åldre meckade tillsammans med hemnes pappa Min kusin tog MC kort så hion körde en lätt MC och jag min moppe.
Körde den till och från stallet och även mellsn Enköping och Sala där vi hade vår sommarstuga.
När jag fyllde 18 tag jag Körkort och moppen såldes för samma peng min pappa köpt den för 1000 kronor.
Jag var den enda av oss syskon som fick någon moppe.
Stolt ägare till tre La permer
Den första mopeden på 60-talet var en med rem och trampor det var roligt senare på 60-talet hade jag en svartvit svalan
Jag har har aldrig kört en moppe, inte ens åkt med på en moppe..(.eller motorcyckel )
Använde alltid en vanlig cykel som yngre, vart jag än skulle..
Nu har vi bil..
Men min man har tjatat på mig i 20 år typ, om att jag måste prova köra moppe eller åka med på hans motorcykel..nån gång..
Men nja, jag känner verkligen inte för att prova och vill leva lite längre…
Men jag vet ju egentligen (logiskt sett) att det är larvigt att tycka mopeder är läskiga, speciellt som jag ridit häst i 100 år, som eg är ännu farligare..😄
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"