Hur var ni som tonÄringar
Hur var ni?
Var ni lugna, rebelliska eller annat?đ
/Maria
Jag var arg som tidig tonÄring mest pÄ min pappa som var gammaldags. Vi var mycket osams för det mesta och det höll i sig i stort sett hela livet. Han var ocksÄ otroligt otrevlig mot mina barn och det var jobbigt för min mamma.
Aggeelin / medarbetare pÄ Livskvalitet
#2 Usch vad jobbigt. đ
/Maria
Jag var nog alltid vÀldigt lugn och blev regelbundet kallad lillgammal.
Fast min familj Àr de ÀndÄ som fick Äka pÄ utbrotten nÀr saker inte gick som planerat. Men det avtog ÀndÄ nÀr jag var 14/15.
Det var liksom ordning och reda pÄ mig, samt att jag aldrig var ute om kvÀllarna med vÀnner och allmÀnt inte umgicks med folk utanför skolan och mina hobbies.
Ăven med psykisk ohĂ€lsa förblev det sĂ„.
Nu Ă€r jag dĂ„ i skrivandets stund fortfarande tonĂ„ring i nĂ„gra mĂ„nader men kollar jag tillbaka jĂ€mte mot hur jag var under gymnasiet och tidigare sĂ„ har redan en del skett. (Inte för att pĂ„stĂ„ att jag blivit vuxen, bara Ă€ndrat nĂ„gra vĂ€rderingar och syn pĂ„ livet. :â)) Sedan lĂ€r det nog ske en hel del till.
Jag var tyst, blyg och osĂ€ker under större delen av tonĂ„rstiden (och hela barndomen ocksĂ„). Efter 20 blev jag mer sjĂ€lvsĂ€ker och lite mer utĂ„triktad och jag tycker helt klart att det Ă€r bĂ€ttre och roligare att vara vuxen Ă€n att vara barn/ungdom đ
/Christina
Jag var vÀldigt rebellisk frÄn jag var runt 14. Mot en knepig barndom.
Jag levde loppan men klarade skolan bra. Hoppade av gymnasiet vilket fick min mamma att se rött.
Jag trÀffade min man som tonÄring faktiskt.
Jag var 18 Ă„r dĂ„ och alla varnade mig för honom och det passade mig perfekt đ
Jag hann med vĂ€ldigt mycket frĂ„n 14 till 18 kan man sĂ€gaâŠ
/Maria
FruktansvÀrt svÄr tonÄring. Depressioner, sjÀlvskada, skolk, mobbing, ensamhet. Det enda stÀllet jag var trygg och mÄdde bra var i stallet, sÄ dÀr höll jag till sÄ mycket jag kunde och var en omtyckt stalltjej bland de dÀr.
SEn flera Är i efterhand kom det ju fram att jag hade haft Borderline hela min uppvÀxt som förklarade precis allt om varför jag var sÄ svÄrt tonÄring,
Jag var nog ganska sĂ„ vanlig och visst kunde jag lacka till sĂ€g den tonĂ„ring som inte gör det och det hör till för vi vet ju bĂ€st sjĂ€lva i dom Ă„ren đ
Hade mÄnga fritidsintressen som jag engagerade mig i och var inte ute och slarvade pÄ "byn" som mÄnga var inget festande och sÄnt jag var med i kyrkan tidigt men den lÀmnade jag sen nÄn gÄng efter 20 Ärsstrecket för det var inte min vÀg att gÄ.
Min man rÀddade mig. Vi rÀddade varandra snarare fastÀn ingen kunde se det dÄ.
Vi flyttade ihop nÀr jag var 19.
/Maria

I yngre tonÄren var jag en lugn hÀsttjej som jobbade som barnvakt för att fÄ ihop pengar till ridlektioner.
Som lite Àldre tonÄring var jag ute och dansade mycket.
TrÀffade min man nÀr jag nyss fyllt nitton.
Kattutan men stolt PlÄtis Àgare
Nu som vuxen har jag fÄtt höra av flera att de inte trodde jag skulle överleva alternativt hamna i fÀngelse
Har ett tungt o hÄrt liv bakom mig. TrÀffade min man nyss fyllda 21.
Klarade jag mig- klarar sig de flesta. Bara man söker hjÀlp
âŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠ..
SajtvÀrd sÀllskapskaniner och hÀst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
âJobbigâ nĂ€r jag var 13-14. Sen lugnade jag mig och var lugn och fin tills jag fyllde 18. DĂ„ blev det mycket festande, destruktiva relationer, ja allmĂ€nt kaos.
Flyttade hemifrĂ„n nĂ€r jag var 19 och det var nog det bĂ€sta som kunde hĂ€nda för alla inblandade đ
/Fia âïž
Jag var vÀÀÀÀldigt ordningsam, mÄlmedveten och plikttrogen som tonÄring!
Jag brÄkade aldrig med mina förÀldrar heller..har aldrig nÄgonsin brÄkat med dom!
Dom behövde aldrig sĂ€ga Ă„t mig att göra saker som att stĂ€da, göra lĂ€xor, ta hand om djuren osv, för det gjorde jag Ă€ndĂ„..đ
TrĂ€nade mycket, med frĂ€mst hĂ€star hade egen hĂ€st och trĂ€nade hĂ„rt 5-7dgr i veckan i konditionstrĂ€ning och ridning (iaf innan tĂ€vlingar) för att orka Ă„ka runt och tĂ€vla i hoppningâŠ
Ă
kte mycket pÄ rid/hopptrÀningslÀger pÄ somrarna under hela tonÄren ocksÄ..
HĂ€star o hundar var det allra viktigaste för mig dĂ„âŠeller det Ă€r det vĂ€l fortfarande nĂ€r det gĂ€ller hundar iofs, men som tonĂ„ring hade jag större mĂ„l o ambitionerđ
Jag började inte gÄ ut pÄ "byn" och festa, osv förrÀn jag var 19 Är men dÄ Àr man ju vuxen eller nÀstan vuxen iaf ;))
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"