"Idoler"
Har ni några idoler. Levande eller döda som ni älskar och ser upp till?
/Maria
Det finns några stycken, även om intresset har svalnat en del med åren. Förr kunde jag åka rätt långt för att titta på mina idoler, men nu blir det inte av om de inte är väldigt nära. Plus att det numera kostar en smärre förmögenhet att gå på konsert eller teater.
Senast jag var och tittade på en ungdomsidol var 2015. Det var hyfsat pris och inte så långt att köra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Elvis, Jerry Williams, Freddie Mercuri, Tommy Körberg m. fl.
Ted Gärdestad , , en underbar röst och sångare. 😛❤️
HH 🙂
#3: Ja, han hör till mina idoler också. Såg honom uppträda några gånger.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Queen har nog alltid varit mina största idoler.
Sedan har jag en gammal idol och det är Charlie Chaplin. Älskar hans sätt att uttrycka sig med kroppen innan ljudfilen kom.
Hans filmer "Moderna tider" och "Diktatorn" är sevärda ännu idag.
/Maria
Nej inga idoler idag det är jag för gammal för 😂 men i min ungdom var det 50-talsmusiken som gällde så jag hängde på varenda spelning jag kom över med Boppers så pass mycket så jag blev bekant med gänget på den tiden.
Elvis konstigt nog tog det aldrig någon riktig fart med hans musik för mig fast han var bra men lyssnade lite och hade väl nån skiva eller så men Beatles spelade jag mycket men idoler jag vet inte det för det var ju musiken jag gillade sen vem som framförde den var inte intressant även om jag flängde land och rike runt på Boppers så var det deras musik som var drog sen att killarna var trevliga det var bara ett plus och dom var bra dom kunde sin sak men ibland undrade jag hur folk i publiken var funtade en del svimmade när dom klev in på scenen och blev alldeles skogstokiga så där var det mer dom medverkande i bandet som var intressanta än musiken helt sjukt galet hur det kan vara att dyrka människor på det viset jag kan inte förstå det för det är musiken som jag tycker om och finns det musik jag vill höra dras jag till den inte till dom personer som framför den 😎
På film/tv:
Beppe Wolgers, Sickan Carlsson, Julie Andrews, Hasse Ekman, och radarparet "Hasse & Tage".
Bland "vanliga" artister så är det bl.a Bryan Adams, John Denver och Cher.

#0: Gustaf & Viktor Norén
En form av idol är Nils Feŕlin som jag upptäckte när jag var barn.
Har alla hans diktsamlingar och för mig är han oslagbar.
Jag har besökt hans staty i Filipstad och suttit bredvid honom på bänken. Statyn är en bänk med Nils Ferlin sittandes.
Jag har också besökt Klarakvarteren i Stockholm där han bl.a bodde och verkade. Även där är en staty.
/Maria
- Redigerat 2023-10-19 07:40 av Maria

Nja, inga idoler på der sättet. Jag har svårt att fastna för någon artist eller skådis. Istället fastnar jag för en låt,och då kan det bli en salig mix. I den lista jag lyssnar på nu samsas Eminem med Lars Winnerbäck och Slipknot med Smith & Tell. De sistnämnda tycker jag är fantastiskt bra, och ett band jag delar tycke för med min pappa. När pappa fyllde 70 nu i somras fick han och mamma var sin biljett till deras konsert i Varberg. Pappa ringde med video från konserten så vi fick se en stund ihop.
Annars ser jag upp till starka, kvinnliga ledare. Jag har några sådanna förebilder som inspirerat mig i min egen karriär. Jag tycker det är så häftigt med ledarskap och duktiga ledare. Är de kvinnor försöker jag hitta inspiration, drivkraft och styrka i dem.
#8: ja de gillar jag, både musik och dialekt!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Oj….Ja….Jag har haft många idoler genom tiderna..
Från när jag var barn och framåt..
Min första idol och kärlek, var Bruce Boxleitner från "cowboy" serien Macahan som gick runt 1980-talet.
Jag var inte gammal då, men jag visste att jag en dag ville ha en sån man som han spelade..😁
Sen har jag haft hundratals idoler efter det, speciellt skådisar, inte så många som varit/är musiker, dock..
Som tex: Vad jag kommer på nu---Patrick Swayze (från Dirty Dancing) , Leonardo Dicaprio (från Titanic) osv, osv..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#12: just Patrick var både sångare och dansör, något inte alla känner till.
Och eftersom Dirty Dancing nämndes, en av låtarna från albumet var det faktiskt han som framförde. 🙂
#13: Jaha, där ser man! 😊
Jag visste att han dansade, men inte att han sjöng, eller att en låt från "Dirty Dancing" sjöngs av honom..
Jag hade ju Dirty Dancing -skivan, men jag har inget minne av att han stod med där.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Min första idol var nog Donny Osmond! 😄(Och Ted Gärdestad och Abba).
I slutet på 70-talet när jag och min bästis var 14 år blev idolerna istället Sex Pistols (Johnny Rotten och Sid Vicious imponerade stort!), men även The Clash, The Damned, Ebba Grön, Iggy pop och Siouxsie and the Banshees. Det var en helt ny värld som öppnade sig.
Därefter började jag i gymnasiet och fick en ny bästis och vår gemensamma stora idol blev David Bowie. Vi var galna i David Bowie och kunde varenda textrad utantill.
Därefter kom en lite blandad period med lite mer synt och den stora idolen från den perioden var David Sylvian (sångare i gruppen Japan i början på 80-talet och därefter soloartist).
Den absolut största idol jag någonsin haft är nog ändå Morrissey (både i The Smiths och som soloartist). Tragiskt nog har han på äldre dagar gjort politiska uttalanden som inte alls stämmer med den person jag trodde att han var. Jag älskar fortfarande Morrisseys röst och många av texterna han skrivit (helst under Smiths-tiden med med Johnny Marrs musik), men personen Morrissey är inte densamma för mig.
En annan gammal stor idol (som fortfarande håller!) är förstås Robert Smith (sångare, gitarrist och låtskrivare i The Cure).
Därefter har jag inte skaffat mig några nya idoler. Jag kan upptäcka och gilla särskilda artister och särskild musik - men det är inte på "idol"-nivå.
Sajtvärd Katter iFokus
#14: inte lätt att veta alla gånger.
Enligt mig hade han en bra sångröst. 😊
Kollade just baksidan av min lp-skiva, låten heter "she's like the wind".
Jag hade mina idoler på 60-talet Beatles Rolling Stones svenska Band Hep Stars Shanes
#17: Hep Stars var mina idoler också. Först var jag mest förtjust i Svenne, men sedan jag sett dem uppträda en gång så var det Benny som blev favoriten. Det här idolkortet fick jag den gången.
De allra största favoriterna var dock The Monkees och Creedence Clearwater Revival.
#16: Jag tror att det var Patrick Swayze som skrev den dessutom. Ja, honom var man väl lite "betuttad" i, även för Nord och Syd.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jon Bon Jovi var väl min stora idol och jag är fortfarande lite svag för honom.😍
Harrison Ford har jag alltid gillat, trots att jag inte såg vare sig Starwars-filmerna och Indiana Jones förrän långt senare.
En nutida idol som jag så innerligt gärna hade velat se live är Pavarotti. Vilken röst!!!
Alla tre verkar dessutom vara väldigt trevliga och generösa personer vilket jag kanske inte brydde mig så mycket om när jag var ung.
En annan idol är Ulla Håkansson, dressyrryttare som tog medalj på OS redan 1972 och som fortfarande är aktiv på SM-nivå, 85 år gammal.
Det är inte hennes meriter jag är mest imponerad av utan hennes inställning till hästar och ridning.
Ett föredöme inom ridsporten, helt klart!
Jimi Hendrix är aldrig fel.
Anthony Hopkins

#21: håller helt med,
#19: det är möjligt att han gjorde. 😊
#15 Min kompis älskade Danny Osmond🙂
Jag var mer förtjust i David Cassidy
/Maria
#16: Ja, nu när du säger det så känner jag ju igen det…Att han sjöng "She´s like the wind"
Minnet är bra, men kort och det var ju så himla länge sen..
Det var på den tiden man hade "riktiga" skivor (och/eller kassetter) som man spelade trots att dom ibland kunde vara lite repiga…
Eller så var det bara jag som hade en dålig skivspelare/bandspelare..😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#26: min lp med Carola, albumet främling (som är några år äldre än jag), går fortfarande att spela upp utan hackande så kanske är så att din spelare inte var så bra. 😛
#27: Eller så var Heddiz vildare när hon lyssnade på sina skivor. 😁
(Säger hon som klappade sin duktiga bil på instrumentbrädan så rejält att det blev hack i CDn som spelades i bilstereon.😆)
#22: Ja, Anthony Hopkins är gymt bra! Dessutom är han en duktig kompositör, tror det mest är något han har ägnat sig åt de senaste åren? (Åtminstone mer offentligt.)
En annan idol som jag glömde bort att nämna i #7, var den underbare Lasse Berghagen. 🧡
Grät när jag fick höra om hans bortgång.
En annan artist jag gillar som gick úr tiden 2018, är isländske Stefán Karl Stefánsson.
#1: För några veckor sedan så såg jag Harpo på en restaurang i Stockholm 😊Hade ingen aning om att det var han förrän min kompis viskade "det är Harpo som sitter där!" 🙂
/Christina
#31: Ja, han har ju förändrats en hel del sedan sin storhetstid. Hans olycka var förstås en starkt bidragande orsak till att han inte ser ut som han gjorde då, men för min del hade han gärna fått skippa skägget. Tycker inte det klär honom särskilt bra.
När jag såg honom för åtta år sedan så såg han ut som han gör nu, så jag hade säkert känt igen honom om jag sett honom ute på stan. 😊