Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 312 ggr
Maria
2

Oro för framtiden?

Känner ni oro för framtiden i denna vår värld?

/Maria

[Vargnatten]
5

Inte oro däremot en sorg över hur det ser ut nu och ett hopp om att så mycket förhoppningsvis reder upp sig för oss alla på jorden men det finns så mycket gott också mitt i eländet vackra ställen, bra härliga ärliga människor så allt är inte mörkt och hoppet är att det goda trots allt ska vinna över det onda.

Maria
8

Jag känner oro för framtiden.

Vad är det för värld vi lämnar efter för kommande generationer?

Vi har miljön där vi människor är en stor bov i dramat.
Vi har krig som eskalerar runtom.
Vi har pandemier som genom vår globalisering snabbt får spridning osv,osv.

Jag tycker det är skrämmande.

/Maria

beem
1

#2: Nickar instämmande.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Soligajag1
1

Jag har ingen oro för framtiden , inte alls just nu.

( Tänker inte på denna jord eller pandemi )

Är hemma , inne , träffar inte så mycket människor nu förutom 1 ggn/ månaden då jag har Loppis i lokalen , då kommer det in folk som fikar och handlar .

Annars är jag glad över att jag har fått kontakt med 2 av mina barn, även barnbarnen .

Denna kurs jag började på ser ut att vara vettigare än den förra.

Mitt liv är så bra och härlig att leva .

HH 🙂

Tarotstollan
1

Jag är lite orolig, det är en fruktansvärd framtid vi har att se för jordens barn just nu men jag hoppas och tror att det blir bättre när fler människor öppnar sina ögon och ser att vi kan inte tillåta myndigheter och vanliga människor fortsätta slösa våra resurser på detta viset.

Men just nu är jag mer rädd för min egen framtid med sjukdomar och annat må dåligt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Vargnatten]
3

Jag tycker personligen att vi ska leva här och nu dom flesta av oss är inte direkt drabbade och vi ska inte sluta leva våran vardag samtidigt som vi ska ha medmänsklighet med människor som drabbas.

Men vi får inte fastna i det här och oro ska vi inte känna vi måste se en tillförsikt att det faktiskt kommer att lösa sig livet är inte slut livet är också fantastiskt vi har fortfarande frihet i vårt land det är något vi ska värna om och vi har gått igenom kriser förr vi kommer att göra det igen 😎

Maria
6

#6 Man kan göra mycket i vardagen för miljön t.ex.
Jag tror en viss oro kan generera goda handlingar och bra beslut.

/Maria

_Fisken
2

Det är det gamla som gör uppror. Gamla gubbar som strider för sitt. Det är det vi ser i vår omvärld. Kanske man kan säga att det är sista striden?
Oro? Jag minns ju rysskräcken som fanns på 80 talet.
Det jag kan tycka vara oroande är gängkriminaliteten som vår lagvårdande myndighet inte hinner med. Dessa gäng kan nästla sig in bland myndigheter och institutioner. Det är som ett tuggummi under skon..

[Vargnatten]
4

#7: Jamen absolut så är det så och kanske är det så att vi tänker olika på ordet oro för det kan stå för så mycket beroende på person vi kan tolka ordet väldigt olika.

En del kan tolka det som rädsla andra funderingar över framtiden medan andra kan gå i ständig oro över att vistas ute på gator och torg när världsläget ser ut som det gör idag.

Jag känner mer sorg över den utveckling som sker kanske kan det ha med mina yrken att göra jag har i alla år fått ha en form av mental förberedelse på det värsta att kastas in i situationer som förändras från sekund till sekund jag har blivit formad så sen tidiga ungdomen och det gäller även situationer som jag inget alls har att göra med eller ens kan påverka men någonstans tar min yrkesroll över jag är i någon form av beredskapsläge mentalt överallt.

Jag måste säga att jag kan inte ens förklara det för det finns inom mig jag är tränad jag är drillad för situationer inom säkerhetstjänst men jag är långt ifrån kall som människa tvärtom men jag har en förberedelse med mig sen tidiga år genom olika yrken än idag jag kan ärligt inte känna oro jag är lärd att överleva och ta tag i situationer och därför kan jag inte känna oro jag vill istället ta till kamp för att få slut .

Men mitt i allt elände som vi möter vi får inte ge upp vi ska inte ge upp vi ska inte heller ge brott rättigheten att ta över vårt samhälle som dom gör och ja det är en tragisk utveckling på alla vis men vi ska inte låta oss skrämmas vi ska istället ta tillbaka vårt samhälle som det en gång var det är ett mål vi alla gemensamt ska kämpa för med alla medel från polis myndigheter politiker ja alla och hela vårt samhälle så även vi om skriver här måste hjälpas åt och här måste vi vara hårda.

Magi-cat
2

Ja, jag känner oro, stor oro. Så mycket vansinnigheter man aldrig kunde tro skulle hända. Allt verkar bara bli värre.

Lyssnar gärna till kloka ord, som ovan. 🙂 Vi får inte ge upp. ❤🌍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CasaRamon
3

Jag känner väldigt stor oro, speciellt när sprängningar och skjutningar sker runt hörnet, som här hos mej, i Fullerö.
Även om polisen gör allt vad dom kan, så ligger gängen hela tiden steget före. Hur många verktyg som nu kommer till, så lär det inte räcka för att stoppa galenskaperna. Jag är förvånad över att politikerna inte tar lärdom av våra grannländer, som ex Danmark, som har fått bukt med sin kriminalitet. Här i Sverige ska det pratas, och ältas i det oändliga, innan man kommer till skott.
Man måste börja med tullen, där drogerna och vapnen kommer in. Det har varit alldeles för lättvindigt att komma in där, alldeles för lite kontroll.

Maria
4

#11 Jag tror man behöver starta bra mycket tidigare än så. Skolan t.ex.

Ta tag i orossignaler i ett tidigt stadie och prara om det. Barn förstår.

Låta föräldrar bli involverade.

/Maria

[Vargnatten]
3

Ja fy ett slut på det här eländet vill vi ha men hur ska dom lyckas det är så etablerat och så stort. Nån polis sa det kan ta tio år det är lång tid och Sverige vi har mycket att lära när det kommer till andra länder som fått betydligt bättre bukt med sånt här.

Personligen känner jag mig otålig och vill det ska ske något kraftfullt helst igår men det här lär tydligen ta tid och jag håller med #11 att här i Sverige ska det pratas, och ältas i det oändliga, innan man kommer till skott.

Vi är för naiva vi har inte haft det så här förr men något riktigt jäkla radikalt måste ske så vi kan slå ner det här eländet som utsätter så många för, skada död och fara.

• Redigerat 2023-10-13 15:32 av [Vargnatten]
CasaRamon
3

#12: Självklart behöver barnen informeras redan vid tidig ålder, men jag anser att föräldrarna har största ansvaret och därefter skolan. Föräldrarna borde kunna upptäcka ifall deras barn bär dyra kläder och har gott om pengar.

CasaRamon
3

Man måste ändra på reglerna på SIS -hemmen. Dom går tydligen fritt, har mobiler och kontakter utanför. Vid den senaste skjutningen var det en 16-åring som rymt. Helt galet.

Maria
4

#14,15 Jag menar långt tidigare.
Innan "dyra klockor" och annat

/Maria

CasaRamon
2

Om man redan i tullen , stoppar införseln av vapen och droger, så är man på god väg. Det märktes av redan efter man gjort det rekord- stora beslag av sprängmedel i Björklinge ( också det nära där jag bor) då blev det BRÄNDER i ett flertal hus istället. Om gängen inte får tillgång till vapen, sprängmedel och droger, så lär det mattas av. Men som nu, kanske man stoppar var 10:e bil i tullen, dom andra 9 åker igenom.

[Vargnatten]
4

#16 & #17 Ni har rätt båda två det här behöver angripas från alla håll med alla insatser som bara kan tänkas. När man läser om att redan i förskolan uppmärksamma och förebygga gängkriminalitet det är ofantligt låg ålder som det här kan börja gro och en overklighetskänsla utan dess like när jag ser på dom små som går till och från dagiset här.

Ärligt så tror jag både politiker myndigheter säkerhetsfolk med flera inte helt vet hur stävja det här men samtidigt stoppas väldigt många våldsbrott också läste senast idag om antal men minns inte så här på rak arm men jag tror det var 30 senaste månaden och sen var det 80 nånting på en tid om det var senaste året eller hur det här exakt var hittar inte sidan jag läste det på men det var någon kvällstidning eller så var det SVT-s sida men kanske har ni själva redan läst det.

Så visst stoppas en del absolut dom kan ligga före innan brott begås så mycket görs men så enormt mycket mer behövs och jag håller med er båda det behövs förebyggas överallt både stoppa vapen vid gränser inte släppa igenom något fordon eller person utan rejäla säkerhetskontroller med mera och även ner i tidiga åldrarna förebygga och se varningstecken om något barn är i riskzonen att hamna i det här om några år.