Böcker som gjort avtryck hos er
Berätta gärna…
/Maria
Vitt blod av Lukas Moodysson: Fick mig som tonåring att upptäcka att man kan skriva på andra sätt. Efter jag läst den, skiftade mitt betyg i svenska från 2 till 5 på en termin. Visserligen fick jag även ny lärare.
Boken i sig är nog inget märkvärdigt om jag läst den idag. Men då hade den stor inverkan på hur jag såg på böcker och skrivande.
Lillebror och Nalle & Lillebror och Billan av Jujja Wislander: Kan vara världens bäst barnbacker. Älskar dom. Läst dom så många gångern för barnen.
Mvh // Johan
"Boken om San Michele" av Axel Munthe.
Jag jobbade kvällsskift på sjukhuset och skulle börja 07 nästa morgon. Kollade i den lilla hyllan av böcker i dagrummet och hittade denna. Det lät väl inte alltför upphetsande men skönt att bläddra lite i innan man somnar.
Jag läste ut den den natten. Jag var helt tagen. Det var inte alls vad jag förväntat mig. Så fascinerande och så speciellt skrivet.
Världens bästa barn/vuxenbok jag vet är "Lille Prinsen" av Antoine De Saint-Exupéry.
/Maria
En helt förtrollande bokserie av den spanske författaren Carlos Ruiz Zafòn är
"De bortglömda böckernas gravkammare"
Vindens skugga
Ängelns lek
Himlens fånge
Andarnas labyrint
Författaren är tyvärr död och det känns som om han hade så mycket mer att ge…
Genom de här böckerna känner jag att jag kan alla Barcelonas gator och gränder.
/Maria
I tidig ungdom läste jag Bernhard Nordh och hans skildringar om folket i inlandet /fjällvärlden i väglöst land. Jag har läst om dem som vuxen och gillar de fortfarand lika mycket.
Min dröm har varit att besöka de områden han skildrar Marsfjället, Fatmomakke, Marsliden mm men än har det inte blivit.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-09-08 13:47 av beem
"Billy" av Whitley Strieber var bland de första vuxenböckerna jag läste som typ 7-8 åring. Den satte sig som en sten i magen och har under hela mitt liv gjort sig påmind lite då och då. Handlar om en pedofil-mördare som får upp ögonen för unga Billy och bestämmer sig för att "denna gången ska det väl ändå blir rätt, han ska bli hans pappa"
Jag var alldeles för ung och än idag ger den mig kalla kårar.
Flera av Morris West böcker älskar jag, bl a Guds clowner, Fiskarens skor och Passadernas ö, som f ö var den första av hans böcker som jag läste.
Likaså är jag fascinerad av Carlos Ruiz Zafòns första bok, som jag sträckläste efter tips från Maria, kommer att läsa dom andra efter hand. Maria, tack för tipset 🙏😊
Böckernas bok - Bibeln har många fascinerande berättelser, som sätter djupa spår också. 😊
/Désirée
Sagan om Isfolket är nog min bästa läsupplevelse. Läste böckerna när jag var i tonåren och nu har jag börjat läsa (eller rättare sagt lyssna) igen. Fortfarande väldigt bra tycker jag 🙂
/Christina