Humlefälla

Nej det kommer inte in så mycket småkryp.
Stolt ägare till tre La permer
Igår fick jag rädda en humla som hamnat mellan glasrutorna i ett fönster.
Massor av kryp i uterummet och Flisan tycker om att jaga dem!
Är fällan ett papper under ett glas?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#4 Haha jag tar glaset över humlan och pappret som lock.
Jag borde såklart lagt pappret på glaset😃
När Lakritz var liten blev han biten i läppen så han fick en riktig fläskläpp. Han aktar sig noga numera.
/Maria
Vi har bikupor på gården men bina håller sig utomhus. Däremot får jag in paddor(!) om dörren är öppen på kvällarna under "grodsäsongen".😮
Brukat sätta ett kompostgaller för dörröppningen så hålls de allra största borta i alla fall.
Där jag bodde tidigare hade vi problem med getingar. Inga vanliga getingar heller utan en monsterart som gnagde sig in i huset genom nocken i taket.🫣😳
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag gör som du Maria hjälper dom ut med en burk eller ett glas och papper eller lock över sen får dom flyga iväg men jag är alltid lika oroad över att skada vingarna men hittills har dom flugit iväg med glädje.
Jag har ett minne av att rädda en humla som barn eller barn och barn jag var nog i tonåren tror jag den hade hamnat på rygg så jag tog ett maskrosblad och där fick den fäste sen flög den runt mig några varv som om humlan tackade för hjälpen sen flög den iväg det var så fint att se.
Insektshotell har jag funderat på men det är sånt där som inte blir av men ska kika lite om jag kan hitta något för jag vill att små liven ska trivas.
Jag får in djur i huset en del kryp speciellt spindlar och jag har en sort här som är så stor och kraftig som jag tror bor i husets timmer men nu har jag faktiskt inte sett dom på ett tag så jag vet inte om dom gett sig iväg och dom var riktigt stora inget för personer med spindelfobi kan jag lova grova med långa ben men jag är glad och tacksam för mina husspindlar för dom tar hand om annat som inte ska vara här och skyddar fastigheten.
Humlebon, getingbon och vi har mycket vilt som strosar runt ute både vinter och sommartid. Bara nyligen medan snön låg hade jag både lo och vargspår i trädgården. Varg och björn finns likaså ugglor, rådjur med mera sen har vi vildsvin riktigt nära som river upp trädgårdar men ännu har jag inte drabbats av dom och dom verkar hålla sig mer nära sjön och gårdarna däromkring.
Ja, här har kommit in mycket flugor på sommaren. Inte så mycket getingar och humlor men jag hjälper dem alla ut om jag ser dem i tid, så inte katten har tagit dem. Men han är inte så jakt sugen på dem längre, han är ju snart 13 år!
Jag har min balkongdörr i köket och det gör ju att många kryp flyger in på kvällarna när det lyser i köket men jag kom på en bra idé för något år sedan.
Eftersom jag har långa gardiner och kappa i köket, så drar jag för den ena gardinen över öppningen till balkongdörren och då studsar insekterna mot gardinen och kan flyga iväg igen. Det är endast nere vid golvet det finns 2-3 cm där de kan flyga in om de vill men de flesta är ju inte där nere och flyger så det har blivit mycket mindre insekter att rädda nu.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#7: Säkert inga vanliga paddor utan prinsar som står i kö! 👑
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#10: Fast det blir inga kyssar! 😉😄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#0: vi får inte in så mkt småkryp, mest bara getingar och spindlar - inga mygg el flugor (och inga grodor fast vi har många på baksidan).
spindlarna får man ju bära ut för hand på ett papper (med glas kan ju vara bra).
men här ska ni få ett tips på hur man skyddar sig mot getingar…med geting- attrapper
om du t ex vill ha altandörren öppen…sätt upp en attrapp i dörrhålet…getingarna flyger ALDRIG förbi ett fejkbo…de tror att det är andra getingar/konkurrenter i boet
jag kan intyga detta, för jag har använt en sån attrapp i väldigt många år…aldrig sett en geting flyga förbi det
.
https://www.smartasaker.se/sv/getingskramma?gclid=CjwKCAjw6vyiBhB_EiwAQJRopsxC3qYJGq6JFkYjOjqhG4aA5sNz6iuCoQshTR3Z9WAqIrokgqpy8xoC34gQAvD_BwE
#12: Köpte såna där en hel drös för några år sedan och trodde inte riktigt på det men det var verkligen effektivt 😎
För ett par år sedan tog jag undan dom där för dom hade suttit i vintern och blivit tilltygade som jag fick slänga men några var hela men vart jag stoppade undan dom det minns jag inte sen ska det finnas oöppnade förpackningar men jag hittar inte eländet så det blir snällt att köpa nya.
Men bra ja det är dom jag blev förvånad 😎

#13: ja man blir väldigt förvånad över hur bra dom funkar. :)
Man kan även använda bruna små papperspåsar som man blåser upp lite. Min svägerska gör så och det funkar jättebra.
/Maria