Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 237 ggr
Maria
4

Öppettider

Numera kan man handla det mesta t.om dygnet runt.

Förr så var affärerna stängda på söndagar och på lördagar stängde de oftast 14.00.

Är vi verkligen i behov av dygnetruntservice?
Vad tycker ni?

/Maria

[Vandra i Skönhet.]
2

Så var det när jag växte upp butikerna stängde tidigt och Söndagarna var dom stängd. Minns inte riktigt när det där ändrades och idag är vi väldigt bortskämda med det här.

När jag flyttade hem till landet efter 20 år i Stockholm tyckte jag det var uselt för här finns inget nattöppet och jag fick försöka anpassa mig efter lantisarna det var inte det lättaste 😂

Egentligen kan man tycka att vi behöver inte ha så mycket öppet men många jobbar natt vilket jag också gjorde i Stockholm så att få tag på mat och annat ifall man inte hunnit med att göra matlåda så där kan det vara ett behov för många att ha dygnet runt öppet medan på landet är det här en brist för dom som jobbar skift.

[Undertaker]
1

Jag tycker inte det. Jag bor utomlands och här har bara fåtal livsmedelsbutiker tillåtelse att vara öppna (mer eller mindre) 24/7. Alla andra livsmedelsbutiker har oftast öppentider mellan 08:00-20:00, 07:00-21:00 eller 06:00-22:00.
Dessutom är alla livsmedelsbutiker (och egentligen alla andra med bortsett från restauranger som har stängt på måndagar) stängda på söndagar. Bara enstaka vid större tågstationer eller vissa mackar får ha öppet på söndagar.

[Mulka]
1

Inte i behov av dygnet-runt-service. Men visst är det lite surt när man kommer till pressbyrån och vill köpa glass men de stängde för 3 minuter sedan fast klockan bara är halv 6… 😏
(Det hände mig igår!!!)

oh-la
2

Dygnet runt service har inga affärer där jag bor. De stora matbutikerna, Ica maxi, stora Coop, Willys har öppet till 22, och någon Ica kvantum har öppet till 23. Har varit i behov av en butik som öppnar senare en gång, och det var när vi fortfarande bodde i Stockholm och pendlade en del till familjen på västkusten. Vi åkte rätt ofta efter jobbet och då var vi nere runt 22-23. Eftersom vi inte hade mat i kylen mellan gångerna behövde vi ofta handla lite bröd och liknande,men det var ibland på håret att vi hann.
Däremot är jag glad att vi gått från att stänga på söndagar. Jag som jobbar måndag till fredag vill gärna slippa koncentrera de butiksbesök jag behöver göra till en enda dag. Nu handlar jag det mesta på nätet, även mat, så jag har ju ändå dygnet runt service på ett sätt. Jag lever hellre med någon dags leveranstid än att behöva gå i butiker.

Fridaaaa
2

Dygnet runt har jag aldrig sett matbutiker och sånt, enbart typ mcdonalds.
Men tycker det är bra när de har öppet till 22 på kvällen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
3

Dygnet runt har jag inget behov av men gärna 8-21

Stolt ägare till tre La permer

Zadeira
3

Jag har sömproblem och vaknar ofta innan 03 varje natt. Ibland känns det som en evig väntan på att nåt ska öppna och folk ska vakna så jag slipper sitta här och bara vänta. Men egentligen är det inget problem, bara lite tråkigt ibland när man typ hade kunnat fixa veckohandlingen redan måndag morgon klockan 06.00 om det bara fanns nåt öppet.

Åsa S
4

Jag tycker butiker och sånt ska vara stängt på söndagar som det var förut. Tror inte det är bra med allt öppet och folk som jäktar runt och handlar/uträttar ärenden 7 dagar i veckan. Det är bra med en dag för återhämtning och att mera satsa på att umgås med vänner och familj. Tror många skulle må bättre då, man blir inte lyckligare av att handla en massa saker men man blir lyckligare av att ha vänner och en familj man trivs i. I stort sett alla har kylar och frysar idag så vi kan ha mat även om det skulle vara stängt en dag i veckan

Maria
2

#8 Ja det var så självklart förut så det borde kunna funka.
Kanske priserna kan bli lägre?

/Maria

Fridaaaa
1

#9 Det tror jag inte de hade sänkt bara pga en dag stängt i veckan. Önsketänkande

Maria
3

Jag tänker på gamla öppettider överhuvudtaget. Inget kvällsöppet och öppet till 14.00 på lördag.

/Maria

[Undertaker]
2

#11: Problemet med kvällsöppet är att vissa jobbar från tidigt till sent hela veckan (eller pendlar) och behöver därför minst en kväll för att handla. Nu tror jag att man fortfarande borde kunna begränsa öppettiderna en hel del samt att butiker säkert inte ska behöva ha öppet efter 22:00.

Fridaaaa
1

#12 Ja öppet till 22 är perfekt för oss som jobbar till 21.30 på kvällen om man glömt något, bara sticka inom och köpa innan man kör hem :)

Maria
2

Fast människor hade ju sådana oregelbundna arbetstider förr också.

/Maria

[Undertaker]
1

#14: Fast samhället har förändrats och äldre personer jag pratat med säger att både det sociala och arbetslivet i sig förändrats. Fokus är annorlunda och prioriteringar vardagen med. Jag säger inte att det är bättre eller sämre nu, men det är ett faktum att samhället fungerar annorlunda.

Visst, jag kan själv inte uttala mig om hur det var för 30 år sedan men jag känner en hel del som jobbade och hade familj då. Sedan skiljer det sig även beroende på om man bor i en storstad eller utanför/i en mindre ort.

Maria
1

Jovisst har samhället förändrats. Jag arbetade själv oregelbundna tider för 30 år sedan.
Jag minns när en butik i Göteborg hade öppet till 23 och det diskuterades om det överhuvudtaget skulle komma kunder 🙂

/Maria

Maria
1

Norge har ju kvar mycket av de gamla öppettiderna med bl.a stängt på söndagar.

/Maria

Fridaaaa
3

Jag personligen tycker inte man kan jämföra nu och förr.
Samhället har förändrats en hel del.

För oss i hemtjänsten är det toppen när affärer har öppet även röda dagar. Underlättar mykcet.

Finns många familjer när ena åker och handlar när barnen tex somnat för kvällen i lugn och ro.

Ser många fördelar med kvällsöppet länge samt öppet även söndagar & röda dagar.

Fridaaaa
3

Även superbra att det finns apotek som har öppet alla dagar i veckan och då även sent på kvällen.

[Undertaker]
1

#19: Här är det en kamp att hinna med apoteket då det bara har öppet när nästan alla jobbar. Själv kan jag bara gå om jag får en håltimme eller på lördagar. Jobbade i en musikbutik och våran chef lät min kollega ta lunchpaus 30 minuter innan den officiella (vi stänge butiken över lunch) bara för att hon annars inte skulle kunna köpa sin medicin.

Jag känner både med livsmedelsbutiker och apotek att inte alla behöver ha öppet hela tiden men några med lite längre öppentider är bra för de som annars inte hinner handla.

Maria
0

Jag tycker absolut att det är lyxigt med "dygnetruntservice" Jag bara fundera på om det verkligen är ett så stort behov?

Det funkar ju uppenbarligen i Norge trots nyare tider.

/Maria

Fridaaaa
1

#21 Ja dygnetrunt tycker jag är onödigt på tex livsmedelsbutiker och sånt.
Men öppet till 22 på kvällen är perfekt :)

Dygnetrunt har jag bara sett på mcdonalds typ

Maria
0

#22 Jag skrev citattecken runt "dygnetruntservice "

/Maria

Fridaaaa
1

#23 Jo vet om att du gjorde det.

oh-la
0

Jag tänker att bara för att exempelvis Norge gör på annat vis innebär ju inte det att norrmän inte skulle ha ett behov. Hade det inte funnits ett behov av att handla saker senare, eller gå i klädbutik en söndag hade det inte funnits täckning. Jag är jätteglad att jag kan planera mina inköp oberoende av korta helgöppettider och att jag därför en helg när jag är ledig kan välja att åka den dag då vädret kanske är sämre eller när min man behöver sova efter ett nattpass. Vardagar har jag inte en suck av en chans att handla. Går upp kl 05.30, gör mig iordning, kör barn till skola och dagis, åker till jobbet, jobbar till 16.00, hämtar barnen 17.30 laga mat och fixar, barnen i säng 19.00, ställer iordning för morgondagen, lägger mig. Att jag då kan välja att handla vilken helgdag jag vill, eller på nätet kl 21 för den delen är helt avgörande för om min vecka ska gå ihop, frysbox eller ej. Begriper inte hur man löste en vardag när jag var liten och allt var stängt. Å andra sidan jobbade inte mamma utan var hemma med oss barn så hon hade ju tid.

Soligajag1
1

#8:

Håller med dig till 100 % .

Men det är ju Affärsmännen som har bestämt detta , att det ska vara öppet jämnt . pengar pengar som styr!!

Konkurrens .

HH 🙂

Soligajag1
1

Jag tycker inte personligen att vi är i behov av kvällsöppet och helger .

Men men , , det är affärsmännen som har bestämt detta .
Frågar man personalen i sin närbutik så säger dem : Stängt på Söndagen tack !!

Men men , , pengar pengarna nsom styr!!

HH 🙂