Firar ni Eid?
Igår när jag handlade efter jobbet såg jag många fint klädda småflickor.
De var trötta så en och annan fick bäras - de var mycket söta och hade skira klänningar.
Hade tänkt att prata med några av föräldrarna och berömma barnen men det blev inte så.
Väl hemma kom jag ju på vad det handlade om - det var startskottet till Eid-firandet.
Har ni varit på något kalas - firar ni eller grannar släktingar Eid?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Fastan är över för familjen Alhaj Ibrahem, och högtiden och festperioden Eid tar vid. Men det traditionsenliga arabiska bakverket finns inte att köpa färskt i varken Sandviken eller Gävle. Så familjen åker hela vägen till Västerås.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
När vi hade språkcafé hade vi deltagare som berättade om eid-firandet. Det var mycket värdefullt.
En kommentar var "jamen det är ju ungefär som vårat julfirande!". 🙂 Alltså inget "konstigt".
I skolan hade flickorna fina klänningar och gick och åt på något gott. När jag pratade med dem var det mest godiset de fokuserade på. 😀
(Nu har de flesta flyttat från orten, tyvärr.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Här hemma firar vi Eid, någon fler muslimsk högtid, jul, påsk, midsommar och födelsedagar. Jag är aktiv kristen och killarna som bor med mig är muslimer 😊
/Désirée
Vi bor granne med Göteborgs äldsta moské och idag när vi åkte förbi såg vi massor med finklädda både vuxna och barn🙂
T.om Sveriges äldsta såg jag nu när jag googlade😯
/Maria
- Redigerat 2023-04-22 11:09 av Maria
#4 Så spännande med Sveriges äldsta moské. Jag läste nyligen att det har levt muslimer i Sverige i drygt 300 år.
/Désirée
#5 Vi gjorde studiebesök där när jag gick I skolan. Minns att jag tyckte det var spännande att alla tog av sig skorna 😃
/Maria
Har hört ordet Eid men är inte insatt däremot känner jag till ramadan att det är fastetid men nu läste jag på lite kort om Eid och fick en liten uppfattning om vad det är.
Såg ett par gå förbi här idag uppklädda och fina så nu förklarar det varför dom klätt upp sig så när jag läser den här tråden.
När man googlar fram det här vilken massa god mat dom serverar det riktigt vattnas i munnen när man ser alla rätter, hej och hå vad gott det ser ut 😎

Nej
Stolt ägare till tre La permer
#7 Eidfesten avslutar ramadan på liknande sätt som kristnas påskfirande avslutar fastan innan påsk. Persisk mat är ofta mycket god, killarna lagar ju mest persisk mat här hemma 😊
/Désirée
Vi eller grannarna firar inte. Finns inget för våran del att fira.
Har några kollegor som firar däremot. Vissa startade igår, vissa idag. Tydligen varierar det när man börjar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.