Skärmfritt
Jag har träffat en arbetsterapeut idag som tror sig kunna bota min insomni med bättre vanor. Så det är värt ett försök. Just nu tittar jag på tv-serier, spelar tv- dator och mobilspel och samt sitter vid datorn på kvällarna fram tills läggdags. Därefter ligger jag och vrider mig i några timmar och slutligen tar jag upp mobilen en stund till eftersom jag ändå inte kan sova. Till slut blir jag trött nog och då är klockan oftast runt 3 eller mer. Jag tror inte att skärmarna är hela problemet, men det är säkert en stor bidragande faktor. Sömntabletter fungerar inte, jag får bara biverkningar.
Har ni tips på saker man kan göra utan skärmar? Jag har så svårt att komma på något, för jag är så begränsad. Exempel på svårigheter och mina skäl till dessa är:
- Smyckestillverkning: reumatiker, värk
- Skriva för hand: samma
- Patiens: samma
- Läsa: adhd, kan inte fokusera
- Talbok, poddar: samma
- Musik: autism, hatar för mycket ljud
Det är alltså svårt med handarbete, saker som kräver uppmärksamhet och saker som låter. Finns det ens något kvar? Detta är varför jag fastnat vid en skärm… Men jag skulle gärna vilja kunna bryta det mönstret. Tacksam för alla idéee!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett tips till att somna är någon form av avslappnings-program.
:
Visserligen ljud men värt att prova.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0: Läsning behöver inte betyda romaner. 🙂 Du kanske kan hitta böcker som inte kräver så långt koncentrationsspann. Jan Stenmarks böcker består av bilder med korta texter. Bevingade ord och böcker med korta citat och annat tänkvärt kanske. Böcker med korta berättelser.
Finns det ingen musik eller ljud du tycker om? Musik behöver inte vara mycket ljud. Det kan vara ganska enkelt och finnas i bakgrunden. Eller bara ljud som hjälper en att samla tankarna eller slappna av, beroende på vad man är ute efter. Avslappningsövningar?
Lyssna på radio. Det finns gott om program som inte kräver mycket av lyssnaren. Och poddar. Jag vet att du inte tror på poddar, men det finns poddar om allt och jag tycker att om du hittar rätt borde det passa även dig. Kanske någon av poddarna om adhd eller autism? Det finns flera bra.
Motion? Finns det någon sort du kan göra som inte ger värk? Promenader eller löpband? Yoga.
Lägga pussel. Det är lite pilligt, men inte konstant på samma sätt som handarbete eller andra pyssel. Bra övning för hjärnan också.
En sak jag har fått höra är typ att dagen påverkar natten i stor utsträckning. Försök få dagsljus på nåt sätt, helst gå ut och ta en promenad men det räcker säkert att sitta vid köksfönstret och titta ut. Antagligen lättare sagt än gjort men försök göra en bra dag kort sagt.
Motion i den mån man kan. Rutiner, lägga sig/gå upp samma tider varje dag. Mörkt och svalt i sovrummet. Sovmask kan underlätta. Man måste inte lyssna på musik heller som sagt, det finns till exempel sleep stories att lyssna på eller bara ljud som olika färgade brus. White noise (eller vilken färg man nu föredrar).
Tänkte färgläggning om du gillar det men det är ju också hålla i en penna. Du kanske kan få tag i en gammal skrivmaskin på second hand och så skriver du nästa bästsäljare på den.
Har du prövat Melatonin? Det är tabletter men det är kroppens eget sömnhormom som kanske funkar bättre. Läkare kan skriva ut ett recept.
"I'm too old for this shit."
Hitta rutiner runt ditt sänggående. Börja kanske en timme innan och hitta mönster du kan följa varje kväll. Hjärnan behöver tid att varva ner och känna igen/ställa in sig på sovläge för att kunna släppa fram tröttheten och avslappningen som behövs för att somna.
Det sägs att man inte bör utsätta sej för så mycket " blåljus" innan sänggåendet, som skärmar och tv-tittande. Själv lyssnar jag på ljudböcker på mobilen och det får mej att koppla av och varva ner. Men alla är ju förstås olika.
Om du har en diagnos är väl sömnproblemen en av symptomen? Har nära o kära som har samma problemmönster. Det de använder sig av är rutiner och sömnmedel. Kliva upp samma tid. Lägga sig samma tid. Tjata på så lixom..
Du kanske skulle försöka dig på meditation eller nåt? Jag anar du fått detta råd tidigare…