Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 382 ggr
Maria
2

Att gråta

Vi har ju en tråd om ilska så här kommer tråd om att gråta.
Har ni lätt eller svårt att gråta?

/Maria

Fridaaaa
2

Jag har lätt för att gråta, alltid haft
Jag är HSP dvs högkänslig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Totum
2

Gråter för minsta lilla. Både av glädje och sorg.

RackarFia
2

Jag har väldigt lätt till tårar. Vid glädje och skratt, sorg, smärta, frustration och alla möjliga sinnesstämningar.

/Fia ☁️

Maria
3

Efter min hjärnoperation så grät jag för ingenting. Det kunde bara komma helt plötsligt och det var en slags onormal gråt.

Vanligtvis har jag lätt för att gråta. Det kan vara något fint klipp på nätet, en film jag sett hundra gånger😉.
Jag kan gråta för orättvisor, hur barn och djur far illa osv.

/Maria

LiteAvVarje
0

#0: Svårt, tyvärr. Det är pga av att jag gråtit inför andra som reagerat starkt och trott att det hänt något fruktansvärt eller att de måste ta hand om mig, eller hur det var. Längesen jag grät inför folk och jag lärde mig att hålla igen eftersom folk tycker tydligen det är onaturligt att gråta och att det betyder att man mår så dåligt att man behöver deras hjälp.
Det är bara tårar! Att gråta är liksom bland det naturligaste som finns och det rensar ut gifter ur kroppen, och rent själsligt så är det helande.
Jag har fått svårt att gråta överhuvudtaget pga att jag inte fått göra det ifred förr.
Det är sunt att gråta, och skönt, men folk tror tydligen det är farligt. Man kan gråta av vad som helst; sorg, ilska, glädje, stress, lättnad, för att man är rörd..
Känns ju inte klokt att man inte kan få göra det när som helst och var som helst då man behöver! För att omgivningen brukar göra en stor grej av det.

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
0

Det glädjer mig att ni andra som svarat har lätt till tårar och att ni ser det som så naturligt! 👍

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

citytjejen
1

Gråter sällan, är mest om jag är riktigt ledsen eller besviken över något.

/Christina

[Mulka]
1

Jag har jättelätt att gråta för småsaker, jag är väldigt känslig och börjar nästan gråta så fort jag hör om hemska och orättvisa saker. Jag är den typen av person som vill att alla ska få ha det bra. 😢❤️

Maria
2

#5 Att någon bryr sig när man gråter brukar kallas medmänsklighet😉

Om någon börjar gråta i kassan på ICA så är det klart människor reagerar. Konstigt vore väl annars.

/Maria

LiteAvVarje
0

#9: Beror på HUR de reagerar.

Maria
3

#10 Hur vill du att de ska reagera eller inte reagera? Du verkar ju vara väldigt speciell i hur du vill att andra människor ska bemöta dig.

/Maria

LiteAvVarje
1

#8: Högkänslig personlighet? Jag med. 💟
Du är en väldigt fin människa om du vill att alla ska ha det bra och lätt gråter när andra har det dåligt! Men du får inte glömma bort dig själv, du är lika viktig som alla andra! ♥️ Och tyvärr finns det folk som utnyttjar såna som dig, för att ni har svårt att säga nej och är mån om att alla ska må bra! Snälla människor tror att alla andra är lika snälla och ärliga som de själva. Men det finns en del som rent av "spelar på" det och på att ge er dåligt samvete, för att få nåt av er (pengar, tjänster etc).

LiteAvVarje
0

#11: Tack för att du ställer frågan! 🙂👍

Ja jag är väldigt speciell i hur jag vill bli bemött.. Det är ofta som folk bemöter mig på något sätt som inte känns bra för mig.. Det är skitjobbigt! Jag har inte valt att vara "sån"! 😥

Maria
2

#13 Kanske dags att inse att problemet ligger hos dig och inte hos andra då.

Du har i flera trådar pratat om hur illa du tycker andra beter sig.

Nu handlar sidan om livskvalitet och frågan var om ni har lätt eller svårt för att gråta.

/Maria

LiteAvVarje
0

#14: Jag är mycket medveten om att det är ett stort problem jag har! Men det betyder inte att inte andra gör fel heller!

LiteAvVarje
0

#14: Du ställde ju en fråga till mig, och jag svarade och skrev lite mer kring det, så varför poängterar du vad ämnet i tråden är för mig?

LiteAvVarje
0

#11: Glömde visst svara på själva frågan:
När jag gråter vill jag vara ifred, dvs vill inte att någon rör mig, vill inte ha tröst eller att någon pressar mig på svar om varför jag gråter.
Det är medmänskligt att bry sig, ja, men det räcker med att fråga en gång om personen vill prata om det eller om man kan göra något för den. Inte att vägra respektera att hen vill gå iväg och vara ensam, fråga om och om igen, tvinga till sig svar eller tjata, bli orolig och tro att det beror på något annat än det är eller bete sig som om personen höll på att dö typ..E ller till och med att säga nåt taskigt eller vara hånfull. Folk kan reagera på alla möjliga konstiga sätt, och jag tar ansvar för mina känslor genom att inte gråta offentligt eller säga till utomstående när jag mår dåligt!

Maria
2

#16 För att du har en tendens att vara väldigt negativ och dra iväg åt fel håll.

/Maria

LiteAvVarje
0

#18: JAG drar iväg åt fel håll?! Haha 😆 I den där tråden som stängdes var det inte bara jag som drog åt fel håll, det var många som drog åt alla möjliga håll!

Du har skrivit massor om vad du tycker om mig på flera olika ställen i forumet. Jag tycker också saker om dig, men varför skulle jag skriva ut det?

MonicaLagerquist
2

Gråter ofta.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

Jag gråter flera gånger om dagen. Inte hejdlöst utan mer stilla när jag läser eller ser något som berör på TV eller nätet.

/Maria

Fridaaaa
3

Tårarna rinner just nu.
Tittat på gårdens avsnitt av Talang och de tjejerna från Ukraina, så gripande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

@NN@
1

Jag har lätt för att gråta, eller bli rörd, och speciellt nu med min hjärntrötthet så kommer det lätt.

[Mulka]
1

Det är både bra och dåligt att vara känslig och ha lätt att gråta tycker jag. Känner någon igen sig?

Tarotstollan
1

Försöker att inte visa att jag är ledsen men efter jag blev sjuk har det blivit svårt att hålla igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2

Jag gråter inte särskilt ofta, men kan gråta vid starka känslor. När jag är ledsen, arg, frustrerad eller upprörd på något sätt. Jag kan få tårar i ögonen när jag blir rörd men gråter sällan fullt ut då.
I vardagen är det nog oftast när jag läser böcker som jag verkligen gråter. Eller ser vissa filmer/serier.

Efter att min pappa dog så grät jag för minsta lilla. Både positivt och negativt. Utan förvarning och utan att jag kunde stoppa det. För mig kändes det jobbigt. Jag tycker det är helt naturligt att gråta och visa känslor men just att gråta gör jag helst inte bland folk. Men den överkänslighet (utifrån hur jag är, och hur det var innan) blev mildare med tiden.

//Jessie

Soligajag1
3

Jag har mycket lätt för att gråta , på sista tiden har jag gråtit mycket .

Det va så jobbigt när min syster gick bort .

Annars gråter jag av glädje med , när jag ser en film , ,

Sedan tycker jag det är naturligt att gråta och visa känslor på en begravning , bröllop , andra tillställningar , ,

HH 🙂

LiteAvVarje
0

#9: Vad är det du och alla omtänksamma människor som bryr sig tror att ni kan säga eller göra som skulle få en att bli mindre ledsen eller deprimerad eller förändra ens livssituation?!
Folk som varken är familj, nära vänner eller partner? Främlingar, bekanta, kollegor mfl, det är ju fint att de frågar om det är något man vill prata om eller om det finns nåt de kan göra. Men vad skulle det förändra??
Jag undviker att gråta inför någon alls i den mån jag kan eftersom ingen omtanke i världen kan förändra det jag är ledsen för!

Maria
10

#28 Det är förmodligen en inneboende medmänsklighet.

Jag tror ingen försöker "göra" något utan bara visa att man finns tillgänglig. Man kan knappast lindra sorgen utan bara visa att man finns om man skulle behövas.

/Maria

Zadeira
4

Sist jag minns att jag hade ett rejält, riktigt hysteriskt gråtanfall var nästan exakt två år sedan. Gråter lite då och då för jag är mest blödig i världen när det kommer till djurräddningar och andra fina djurhistorier, men minns liksom specifikt att den gråten var den sista sådär hysteriska att man inte ens kan andas och snoret bara rinner. Numera är det mest att tårarna droppar lite diskret, men det händer nog i alla fall nån gång i månaden.

Pilspets
1

Har väldigt svår för det fakrislr.

Inte ens när mina senaste hamstrar dött så har jag gråtit.

[åskar]
2

Det här är en väldigt stor och komplex fråga för gråt är en sån viktig ventil för oss alla och den behövs i både glädje, ilska och sorg för vi ska inte stänga in våra känslor gör vi det då mår vi dåligt dom ska ut och dom ska ventileras.

Jag har haft perioder i mitt liv där det vart lättare eller svårare att gråta men det beror också på vad det är men med åldern tycker jag det har blivit lättare än när man som ung skulle stålsätta sig och inte visa man var lite mer stolt då men visst även då grät jag och en sån där riktigt utbrottsgråt kan vara så oerhört befriande för oss för vi måste släppa och öppna upp gråtventilen för gör vi inte det och stänger in våra känslor då kommer vi att må så fruktansvärt dåligt efter ett tag så pass så det rent av kan bli sjukdom för oss.

Gråta är så sunt som det bara kan bli och det är något vi ska vårda ömt dom där tårarna som befriar så gråt mera, gråt av både glädje och sorg det är samma sak med skrattet det behövs det är också en ventil och befriande att till och med skratta så man gråter det är något jag burkar kunna vara en liten expert på 😂

Allt måste få sitt utlopp allt måste få sin plats för vi är människor med känslor, känslor vi inte ska stänga inne så gråt när vi behöver, skratta när vi behöver, va arg om vi behöver för allt är en sund ventil för att vi ska hålla oss i balans och vara friska sunda individer.

Stänger vi igen dom här ventilerna som är helt naturliga och normala för oss så kan vi göra oss själva sjuka så släpp ut våga gråta våga skratta och våga vara den du faktiskt är som människa med eller utan gråt var dig själv, släpp fram dig då mår du bra 😎

Soligajag1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#32:

Exakt så är det 🥲🥲😘👍

Så befriande för kropp och själ.
Allting släpper och du blir en ny människa efteråt .

Kan berätta att dessa månader som gått har jag grinat och grinat utav sorg ( min syster gick bort före Jul ) mycket tungt , , Alla grät mycket på begravningen som va den 9 Februari .
Sedan hade jag fått kontakt med min dotter igen efter 7 års avbrott , då grät vi båda två av glädje. 😻😘😊❤️😍

När vi ses på våran tjej kväll så skrattar vi tills tårarna rinner, , så härligt !!

HH 🙂