Att pruta
Är det något ni brukar göra?
/Maria
- Redigerat 2023-02-13 11:32 av Maria
Nej, inte jag.
Det är inget jag som jag gör särskilt ofta, men jag drar mig inte för att göra det.
Ska jag pruta så ska det kunna löna sig dvs röra sig om relativt stora summor, inte 10-20:-
Så, det beror på lite olika faktorer.
Jag har jättesvårt att pruta och det har svenskar överlag enligt. TV nyss.
Minns när vi var i Khan el Khalili i Kairo. En marknad från 13 hundratalet.
Jag skulle köpa ett par draperier och frågade vad de kostade. Mannen svarade och jag tog upp pengar.
Då skrattade han stort och sa: Now litle Lady I am gioing to teach you how to buy😃
Det slutade med att jag fick betala mindre än hälften. 😉
Vi hade ett långt samtal om hur man handlar i våra olika kulturer.
/Maria
#3 Kulturella skillnader finns helt klart.
Nä fy det här är jag dålig på och just det där när man möter det utomlands fast man vet att så går det till i en del länder så är det så himla svårt och det är som om man skäms och känner sig dum det sitter så oerhört långt inne att pruta.
Situationer där det vart helt naturligt någonstans och jag har tänkt nu är det ok men icke jag kan inte jag är väl den där godtrogna svensken som betalar det faktiska priset men utomlands har jag blivit tillsagd hur det går till precis som Maria skriver men ändå något känns så fel vad gäller att pruta, jobbigt läge det där 😂
Min man däremot prutar hej vilt. Jag tycker det är oerhört pinsamt. Han är aldrig påstridig och gör det med glimten i ögat.
Nu sist när vi köpte mattor så prutade han såklart men det slutade med att vi fick halkunderläggen på köpet. De skulle kostat närmre 300 såvisst går det. 😄
/Maria
Brukar göra absolut inte men i vissa länder och på vissa platser förväntas man till och med att pruta. Minns att jag som barn lärde mig det av en trevlig försäljare. Jag gör det till och från men absolut inte ofta och jag drar nog sällan ner priset så mycket som man ”borde”.
Trött på morgonen efter jobbkväll, läste "prutta" haha
Nej inget jag brukar göra, hänt någon gång på marketplace men inte annars
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker inte om att pruta. Det känns lite "skämmigt" på något sätt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#9: Lustigt nog blir ibland även försäljaren förolämpad om man inte drar ner på priset.
Det var utomlands, minns absolut inte vart men någon ö. Jag såg (och hörde) en kvinna som vägrade pruta (försäljaren ville lära henne). Det slutade med att försäljaren frågade om han såg så fattig ut. Han lät både arg och förolämpad.
Nu är det ju inte normen att försäljaren tar illa upp över att få mer pengar men det finns säkert några sådana exemplar med.
#10: Tror det är vanligare utomlands. I Sverige reagerar nog ingen säljare så. Åtminstone inte särskilt många.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har en väninna som skaffade nya läsglasögon för några år sedan och hon prutade det var här i Sverige men jag var inte med vi tillfället och hon lyckades få bågarna på köpet när hon sen berättade för mig kändes det både pinsamt och skämmigt för jag hade aldrig klarat av att göra så men hon gjorde så heja henne vi borde kanske bli bättre på det här 😎
#10 Just den där biten har jag mött när en försäljare blir förolämpad och man hamnar i en knepig situation där man själv är lärd en sak från sitt land och försäljaren är lärd och van från sitt land så ta seden dit man kommer är inte alltid det enklaste i alla fall när man ska pruta 😂
Jag försöker pruta så ofta det bara går, både i Sverige och utomlands. Framförallt då på marknader.
Här hemma prutar jag alltid ifall jag köper kapitalvaror, som Tv, dator, mobiler. Det brukar alltid gå bra. Brukar säga: "som pensionär har jag egentligen inte råd med detta. Men du kanske kan ge mej ett bra pris?" Brukar då nästan alltid få någon form av rabatt, om nu varan inte redan är rabatterad. " På Elgiganten, där jag handlat en hel del genom åren, brukar jag hänvisa till just detta, att jag är stamkund. Min förra man, klarade inte av ens att lyssna på detta, så han gick ifrån. Han tyckte det var skämmigt, men var förstås glad efteråt.
Jag jobbar i en second hand. Många kunder prutar och påstår att på en loppis ska det vara billigt.
Var t.ex. en kund som inte ville betala priset för en Orrefors skål, eftersom det fanns sådana på Ikea till ett billigare pris.
Jag prutar inte ofta. Ger oftare dricks, någon krona.
Mvh
Mig
#14: Då tycker jag att kunden ska handla på Ikea, en kopia av Orrefors. För det lär ju inte vara original som säljs där.
Min man försökte pruta på Systembolaget vilket jag tyckte var grymt pinsamt.
Efter en del skratt så bjöd killen på påsen😃
Min man sa då till mig att det lönar sig alltid😆
/Maria
- Redigerat 2023-02-13 11:05 av Maria
I Sverige skulle jag aldrig få för mig att pruta i någon butik, däremot så kan man göra ett försiktigt test om priset går att få ned något på blocket och Facebook marketplace, speciellt om man ser att annonsen legat uppe en längre tid.
På marknader utomlands tillhör det nästan till att man testar att pruta 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#13 Jag förstår din man😃
Du skulle passa med min man istället när ni handlar 😉
/Maria
Har aldrig prutat i Sverige och skulle nog inte göra det heller, i alla fall inte i butik, men kanske på Blocket eller dylikt.
Gillar inte prutgrejen som det är i vissa länder, stå och dividera om pris innan man köper något, bara tidsödande tycker jag, sätt ett fast pris istället 😂
/Christina
Min man älskar att pruta som tur är brukar han inte pruta på loppisar som hör till någon kyrka där vinsten går till välgörenhet för de vi går till har ofta extremt låga priser som det är. Men åker vi till en liten stad nära våran sommarstuga som kallar sig själva antikstaden så händer det att han faktiskt försöker få till paketpris och han lyckas ofta, jag tycker dock ofta att de har rätt höga priser i de butikerna så det lär finnas prutmån. +Han älskar ju att pruta utomlands med jag tycker det bara är pinsamt pruta så jag håller mig på avstånd
#18: 😄
Nej, jag prutar aldrig. Jag betalar vad det kostar eller så avstår jag från köp.
Sajtvärd Katter iFokus