Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: ordet-är-fritt-väl-valda-ordhälsa-och-harmoni
Läst 1128 ggr
LiteAvVarje
2

Varför är det såhär vissa dagar?

Vet inte i vilken avdelning jag ska lägga denna tråd, finns ingen avdelning som heter "Värk", vilket jag tycker är konstigt.

Vad kan det bero på att man vissa dagar har ont lite överallt och är allmänt hängig, och det som vanligtvis hjälper en mot det, inte alls hjälper en just dessa dar?
Jag har problem med att jag är stel i nacken, skuldrorna, axlarna, halsen, ja typ den delen av kroppen, och jag brukar stretcha, stretcha, stretcha ut hela kroppen, och håller på tills värken släpper. Träning och rörelse överhuvudtaget hjälper oftast mycket bra!

(Ibland hjälper värktabletter jättebra, ibland blir det ingen skillnad alls med det, hur kan det komma sig att de hjälper ibland och ibland inte? Jag kan tala om att jag tar det väldigt sällan! Eftersom det inte alltid hjälpt så känns det onödigt att lägga pengar på det, så det var ett bra tag sedan jag provade "värkisar" nu.)

Min huvudsakliga fråga gäller att vissa dagar, som idag, har jag ingen hjälp av stretching, motion eller nånting. Jag är extra öm och har inte ens energi att röra på mig, förutom att gå ut med hunden. Musklerna känns inte bara stela, utan inflammerade. Enstaka gånger har det varit när jag varit på gång att bli sjuk, men oftast så hittar jag ingen förklaring. Jag är även mer stressad och "låg" dessa dagar, utan synbar anledning, och lyckas inte varva ner (normalt sett kan jag ta till strategier för att stressa ner och varva ner).
Vet inte om jag är stressad och låg pga mer värk, eller om jag får mer värk pga stress?
Det känns iallafall som att hela jag är i obalans dessa dagar.

Jag har ingen diagnos för detta, men fysioterapeuten nämnde myosit en gång.. Vilket låter som att det stämmer, efter att jag googlat runt om det. Jag sökte en massa olika hjälp när jag bodde i Sthlm, blev inte tagen på allvar, inte utredd ordentligt, hänvisad hit och dit.. och sen dess har det inte blivit av att jag tagit tag i det. "Nu kommer en sån där Sveda-Värk-och Brännkärring" igen, typ, eller vadå? 😆

Även när jag reser långt, tex med långfärdsbuss, så blir jag stel i kroppen som en 100-åring, aj aj vad jag har ont när jag kliver av! Jag har ett träningsprogram jag kör då, "smygträning på resan", jag sitter på min plats och gör speciella övningar för att få lindring. Men måste ändå "köra ett träningspass", dvs sträcka ut hela kroppen och få igång den igen, så fort jag klivit av och innan jag börjar gå dit jag ska.

Det var lite bakgrund.. jag har vant mig och accepterat att min kropp funkar som den gör; jag har haft ett liv fyllt av själsligt och psykiskt lidande så det skulle vara konstigt om kroppen inte alls hade fått några sviter av det!
Undrar bara vad det kan bero på att det vissa dagar är så att det inte finns något som gör skillnad??

Mina konstaterade diagnoser:
Högfungerande autism
ADD
Polycyklisk njursjukdom
Rosacea

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

• Redigerat 2023-02-11 11:08 av Maria
[Mulka]
0

#0: Vet inte

LiteAvVarje
1

#0: Polycystisk njursjukdom ska det vara, inget annat!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Zadeira
5

Du verkar inte ha fått göra en ordentlig smärtutredning. Finns en sida här på iFokus för Fibromyalgi, gå in och kolla där om du hittar något som kan vara hjälptsamt, även om du inte har just den diagnosen. Det är ju en väldigt liknande sjukdom till det du beskriver med värk och smärta som inte blir hjälpt av tabletter alltid osv.

[Mulka]
0

Det är så fö mig också ibland 😨

[Mulka]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här är det för mig ibland:

LiteAvVarje
1

#3: Okej tack för svaret, jag ska gå in och kolla där!
Har tänkt på fibromyalgi faktiskt, men jag tycker att jag har "för lite ont" för det.. Finns väl dock säkert olika grader av det, som med allt annat.. Har ett par bekanta som är diagnostiserade med det, och de ligger i sängen största delen av dygnet. Därför har jag skjutit ifrån mig det liksom. Jag har ju legat mycket i sängen under mitt liv jag också, pga autism, ADD, högkänslighet och depressioner. Jag har kanske inte tagit mina fysiska symptom på allvar, trott att det är psykiskt..

[Mulka]
1

Stackars dig…

LiteAvVarje
1

#3: Har gått in och läst lite. Tycker ändå inte att det stämmer överens med mina symptom.

Zadeira
2

#8 Ok, men då har du i alla fall kollat!

LiteAvVarje
1

#9: 😃 Tack!! Inte ofta jag fått höra att jag gjort något bra! 👍💜

Calcifer
4

#6: Jag har varit så utmattad senaste året att jag legat i sängen nästan dygnet runt. Ibland har jag inte ens kunnat sätta mig upp. Antog att det var min depression, min insomnia, och sorgen efter mamma som knäckte mig - utöver min asperger och ångest. Men det visade sig att jag även hade extrem järnbrist, och jag fick rätt akut en tid för att få järndropp. Är fortfarande trött men inte alls på samma nivå. Kommer få en dos till inom några veckor för att fylla på med mer järn igen.

Varför jag säger det är just för att jag också antog att det "bara" var psykiska saker som gjorde mig så extremt trött. Men det är alltså inte så, utan det fanns även nåt fysiskt som jag behövde söka hjälp för. Du kan ju alltid ringa hälsocentralen och be om att få boka en tid så du kan prata med t:ex en läkare eller en sköterska och förklara dina tankar och det du upplever och kanske be om att få ta några blodprov eller dylikt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LiteAvVarje
1

#11: Tack, men jag tog ganska nyligen blodprov, som inte visade några konstigheter.
Sen, ska sägas till alla som läser detta:
Sjukvårdens prover visar inte allt! Man kan få veta att allt ser normalt ut på deras prover, men man kan ändå ha brister på en massa saker. Ska man få ett ordentligt svar bör man söka sig till alternativ vård, men dessvärre är det långt ifrån alla som har råd med det!

Sindri
2

Vissa livsmedel kan var boven bakom inflammatoriska tillstånd i kroppen. Har man sedan andra saker som tillstöter kan det bli riktigt besvärligt.
Du är ju jätteduktig som håller dig igång och stretchar, du vet redan mycket om din kropp. Men ta och googla lite på kost och inflammationer. Du behöver inte ta till de mest extrema begränsningarna, det kan räcka att ta bort de värsta bovarna.

Som du skriver så visar inte ett blodprov allt, och i den alternativa vården finns alldeles för många oseriösa aktörer - det är en djungel.

Calcifer
5

#12: Nja, det stämmer inte riktigt, däremot kollar de inte direkt ALLT på ett generellt blodprov. Jag tog blodprov i början av december - men där kollade de inte järnnivåer eller något liknande och därför märktes inget av. Sen tog jag ett nytt på akuten på nyår och då kollade de järnnivån, eftersom jag hade beskrivit min totala utmattning.

Det finns hundratals saker att kolla efter via blodprov, de kan inte testa allt med bara några få rör. Det är därför man måste beskriva allt man går igenom och man upplever och känner så gott man kan för de vet de vad de ska kolla.

LiteAvVarje
1

#14: Okej, men om man har beskrivit allt då? Då får man ringa och tjata om att de ska ta nya prover på andra grejer, och fortsätta så tills man hittar nåt alltså?
Grejen är att det tar så sjuinihelvetes massa energi av mig och totaldränerar mig att hålla på och ringa vården (likaså att ringa andra samtal till folk jag inte känner personligen!), att ha kontakt med dem osv, så jag undrar om jag inte bara blir sjukare av det!
Borde gått på cellprov någon gång, borde kolla upp min njursjukdom en gång om året, borde kolla upp massa saker men jag orkar fan inte, det är rena döden för mig för att det tar så mycket energi!!

Calcifer
3

#15: Ja, det tär som fan på mig också och jag är askass på att be om hjälp. Jag ringde ambulans enbart när jag gallskrek av smärta och inte kunde andas. De flesta skulle nog ringt flera timmar tidigare. Men det är ändå du som måste ta initiativ och ja ibland kräver det många möten och tester. Det är inte kul eller lätt och ibland finns ingen ork. Men sjukvården är inte ett magiskt land som alltid kan hitta rätt på första försöket.

Tarotstollan
1

Har de tagit sköldkörtelprov? Diabetes?

De ställer ju allt i kroppen på ända.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

LiteAvVarje
1

#16: Men att jag är lite öm och stel i leder och muskler/nerver, vad tänker du att det skulle kunna vara något som syns på blodprover??

LiteAvVarje
1

#17: Sköldkörtel, ja. Det såg bra ut.
Diabetes, nej.
Hur menar du att värk och stelhet skulle kunna vara diabetes och sköldkörtelproblem??

Calcifer
4

#18: Nu har jag inte sagt att just DU måste ta en massa blodprover, min poäng är att ibland kan det behövas en hel del prover eller koll för att ta reda på vad problemet är. Sen kan man se rätt mycket via blodprover. Jag lider av värk nu i hela kroppen, men mest akut ryggen, och det är för att jag varit för stilla så länge pga min utmattning. Jag har alltså fått problem med smärta som bara är en biprodukt av ett annat problem. Återigen säger jag inte att det stämmer för dig, men ibland är det inte bara in och ut ta ett prov och prata med en läkare sen så får man alla svar.

Tarotstollan
2

#19. Därför att de slår ut allt i kroppen som var normalt innan, lite lätt sagt.
Läs på om de olika sjukdomarna så förstår du bättre vad jag menar.

LiteAvVarje
1

#21: Ursäkta men är du inte lite ute och cyklar nu? Jag har haft dessa problem i flera år. Om jag hade diabetes så skulle det väl märkts på annat sätt?! Jag känner mig frisk i övrigt, promenerar med hunden, lyfter vikter osv. Men är deprimerad och har typ alltid varit det!

LiteAvVarje
1

#21: Ska varenda människa som inte flyger fram genom tillvaron gå och ta hundratals prover, eller vadå?
Nej jag vill inte belasta sjukvården i onödan!

Calcifer
9

#22: Jag förstår inte riktigt ditt syfte med att skapa trådar där du verkar söka hjälp, tips, råd, och sedan blir sur när du får svar du inte anser är "rätt"?

#23: Nä men då väljer du ju det själv och då får du acceptera att ingen här kan ge dig svar heller. Sen sa jag ingenting om hundratals prover. För mig räckte det med två…

LiteAvVarje
1

#24: Då har du missat att jag skrev att jag nyligen tagit olika prover?

Jag skapar trådar för att få tips och hjälp, ja. Men när man får svar som är långsökta, och jag svarar och förklarar, och ändå får lika konstiga långsökta svar tillbaka, ja då reagerar jag!

Calcifer
10

#25: Nåja, det är ju inte första gången direkt, så felet kanske inte ligger hos alla andra? Du verkar ha en föruppfattad bild inom dig som du anser ska vara rätt svar, och när du inte får exakt just det svaret så blir du sur och rätt hätsk ibland. Liksom, förlåt för att vi inte vet allt medicinskt med dig eller hur allt ser ut i ditt liv eller allt du någonsin gjort… Du skriver inte alltid ut all information på en gång, då är det väl inte så konstigt att du får en del tips och svar som kanske inte är aktuella?

Men okej, det är väl bara att sluta ens försöka vara schyst och hjälpa eftersom du inte reagerar vidare trevligt. 🤷‍♀️

LiteAvVarje
1

#24: Om du tex tipsat om kiropraktor, massage eller nåt annat för VÄRK, som tråden handlar om, skulle jag inte reagera negativt! Jag reagerar negativt för att jag känner mig "sjukförklarad" på alla möjliga sätt när ni drar upp saker som diabetes, järnbrist, sköldkörtel..! Det är riktigt långsökta svar så ni måste ju förstå att jag reagerar. Speciellt när jag förklarade att det knäcker mig att hålla på med vården, det ger mig ännu mer stress och värk!
Du skrev om att du ringde ambulans för att du knappt kunde andas och var jättedålig; jag menar Inget illa men förstår inte vad det har med min värk att göra? Jag har svårt att andas i flera timmar efter att jag tagit min morgoncigg, känner mig dödssjuk vissa morgnar pga för mycket kaffe och cigg, men jag ringer inte ambulans för det! Vill ha så lite som möjligt att göra med vården, och det är därför jag skriver i forum för privatpersoner framför allt!

LiteAvVarje
1

Någon annan som har något vettigt svar som gäller värk, och inte något annat??

LiteAvVarje
1

#26: Okej men jag kanske förväntade mig svar från folk som själva har värk. Jag bemötte era svar trevligt först, men ni dumförklarade mig då totalt och fortsatte skriva att jag bör ta prover och att jag kanske kan ha diabetes etc.. Jag undrar ju om ni driver med mig!!

LiteAvVarje
1

#26: Jag måste väl få fråga hur ni tänker etc utan att du reagerar med att dra upp allt jag skrivit i andra trådar, "nåja det är ju inte första gången som…" Det är DIN tolkning att jag blev sur och hätsk, jag frågade bara hur ni tänkte! Såklart man BLIR sur när man blir bemött så! "Du är alltid si och så.." , att kommunicera på det sättet gör att den andra går i försvar, det har jag lärt mig i kurser jag gått om kommunikation. (Tyvärr verkar jag dock själv aldrig lära mig!! 🙄🙄) Vem som helst skulle gå i försvar mot dig när du uttrycker dig så!

LiteAvVarje
1

#21: "Läs på om de olika sjukdomarna så förstår du hur jag menar".
Vad får dig att tro att jag inte är påläst om dem? Jag uppfattar det som att du idiotförklarar mig!

Calcifer
13

Du anklagar mig för att inte läsa ordentligt, men har du behagat dig läsa mina inlägg korrekt? Jag skrev själv att jag fått värk, och att den värken berodde på något helt annat än vad man först skulle kunnat gissa sig till. Jag skrev även att det inte nödvändigtvis är samma som gäller för dig, men det är inte alltid så att värken är t:ex kopplad till något uppenbart.

Sen är det inte lite lågt att formulera dig som om jag var en idiot som ringde ambulans när jag skrek av smärta och inte kunde andas. Ambulanspersonalen var jävligt oroliga för mig och tyckte jag gjorde exakt rätt. Jag tog upp det som exempel när du fick det att låta som om du är den enda i världen som inte ber om hjälp av vården. Jag gör som sagt inte heller det, men när jag trodde jag skulle dö så hade jag inget annat val.

Väldigt otrevligt att påstå att vi skulle driva med dig också. Flera här som tagit tid och energi på sig att ge lite förslag och brainstorma lite vad det kan vara. Vi kan omöjligt veta, bara spekulera och gissa utefter vad du beskriver.

Du är välkommen att låta bli att söka hjälp från vården men vi som privatpersoner kan inte - och SKA INTE - försöka sätta en konkret diagnos på dig som om vi vet exakt vad som är fel och som om vi vet exakt vad du borde göra för att lindra det. Vore extremt oansvarigt av oss att göra det.

Om du redan funderat på kiropraktor eller massage varför provar du inte det då? Det kanske hjälper, kanske inte, vi kan inte veta det. Du har ju redan där två saker du skulle kunna testa om du känner att det skulle kunna vara rätt.

Och jag uttryckte mig inte så fören du redan hade blivit trist att ha att göra med. Jag förstår att du vill ha svar och veta exakt, men det är som sagt inget vi kan hjälpa dig med. Mer än tips och funderingar och små förslag här och där.

LiteAvVarje
1

#32: Jag tycker inte alls du är en idiot som ringde ambulans för att du inte kunde andas och trodde att du skulle dö!! 💜 Men från att ha lite värk, som jag skulle ge en 3:a på smärtskalan men som är nog så irriterande, till att få svar om ambulanser osv, jag förstår liksom inte kopplingen! Min värk har aldrig fått mig att känna det som att jag ska dö; inte ens i närheten, förstår du inte varför jag inte kan relatera??!

Omg NEJ NEJ NEJ, jag vill INTE att privatpersoner sätter diagnos på mig!! Knappt att vården klarar av det, så hur skulle vanligt folk klara det! 😉 Jag har väl aldrig krävt att någon här ska VETA, bara att få svar från andra som har samma eller liknande problem, eller är insatta i min problematik! Som jag skrev så tror jag på myosit, som min fysioterapeut var inne på, men jag vet ju inte säkert. Min fråga var: VARFÖR HJÄLPER INTE STRETCHING, MOTION, VÄRKTABLETTER ETC VISSA DAGAR?
Jag skrev att jag har accepterat att min kropp är såhär, att jag bara undrar varför inget hjälper vissa dagar!

Jag har provat kiropraktor och massage! Men de kommer liksom inte att vara med mig 24/7! Jag har inte råd att gå på det just nu, där har du svaret! De kan ju inte finnas tillhands varje dag, eller när just jag behöver dem!

Nej jag kräver inte alls att ni härinne ska veta exakt! Jag tyckte era svar var lite väl långsökta bara!

LiteAvVarje
1

#13: Tack så jättemycket för svaret!! Jag har hört att vissa livsmedel kan orsaka inflammation, och även depression. Tyvärr har jag mina neuropsykiatriska diagnoser som gör det svårt att ändra kosten, pga dålig ekonomi, omöjligt att få struktur och överblick, bor med en vän som jag delar matkostnaderna med m.m.
Men Tack ändå!

Calcifer
10

#33: Jag skrev ganska tydligt varför jag tog upp just mitt exempel med ambulans, men okej.

Ja, vi har kommit med de tankar och funderingar vi har. Du gillar dem inte, det är fine, men något magiskt rätt svar lär du inte få. Speciellt inte eftersom du inte vill kolla med vården om det skulle kunna vara så att något av det vi föreslagit stämmer.

Finns inte mycket mer att göra då. Jag ger upp i alla fall, jag har bättre saker att lägga tid och energi på. Lycka till.

LiteAvVarje
1

#35: Okej jag får väl kontakta vården och be dem ta prover på diabetes, sköldkörtel, järn m.m.! Är du nöjd nu?

Calcifer
8

#36: Suck och tack för mig. 🙄

LiteAvVarje
1

#37: Du är nu dränerad på energi pga mig? Varför låter du en främling på nätet påverka dig så mycket? Eftersom du tycker att JAG inte borde reagera negativt av era svar! Varför är du då likadan?
Era svar kanske påminner mig om hur jag aldrig blivit respekterad, aldrig tagen på allvar osv..

Tarotstollan
7

#22. Nej, jag flyger inte fram! Jag stapplar fram, har ont i hela kroppen, har svår diabetes, sköldkörtel problem, andningsproblem, sömnproblem, ångest och är deprimerad en stor del av min vakna tid.
Så nu kanske du förstår mina förslag!

LiteAvVarje
1

#39: Okej jag är ledsen för det! Men började det med att du hade värk som jag?

Calcifer
7

#39: Stor kram, vet hur mycket du kämpat specifikt med din diabetes. Du gör det bra med den lilla energi du har. 💗

#38: Och du tror att du är den enda som blivit behandlad som smuts av vården? Öh, vi är rätt många…

LiteAvVarje
1

#41: Därför undviker jag vården till varje pris! De söndrar och förstör!

LiteAvVarje
1

#41: Du, det är INTE BARA AV VÅRDEN!! Det är av privatpersoner också, och ofta helt utan anledning!!

LiteAvVarje
1

#41: Du är ganska hatisk och hätsk själv!
Som man känner andra känner man sig själv, som det heter.

LiteAvVarje
1

Iallafall, värken har släppt nu, tack allihopa för att jag fick annat att tänka på! 😀😀🙏🙏
Folk är så jävla konstiga så man glömmer bort sina krämpor!!

Tarotstollan
5

#40. Jag vet inte, misstänker att värken i kroppen och ryggvärken kan ha något att göra med att jag ramlade ner för en trappa och slog i svanskotan så jag var nästan helt förlamad i kroppen i några timmar. Kunde bara röra armarna då, kunde inte ens prata. Inget rapporterades, då det hände i skolan i slutet på 60-talet.

LiteAvVarje
1

#46: Dina sjukdomar och problem kan ha med det att göra, ja! Nej jag vet att allt sopades under mattan på den tiden! Fick du inte ens träffa någon sjukvårdspersonal?

Vill du ha healing? Jag är inte professionell healer, men naturlig begåvning och framförallt har jag viljan. Men det kostar en liten slant (kompispris), för energiutbytet, och jag måste förbereda mig ordentligt innan osv. Jag är fucked up i huvudet, men har visat mig kunna hela och hjälpa andra. Trots att jag inte klarar att hjälpa mig själv.

Tarotstollan
4

#47. Nej, lärarna bar in mig och lade mig i vaktmästarens säng (han hade ett litet rum där han kunde vara mellan varven) och där fick jag ligga tills jag kunde stappla upp på mina ben och in i klassrummet igen.
Vet inte ens om det rapporterades hem, antar att jag berättade när jag kom hem sen när skolan var slut för dagen.

Jag har redan andra som hjälper mig men tack för förslaget!

LiteAvVarje
1

#48: Andra som hjälper dig? Jag menar att befria dig helt ifrån allt som plågar dig, ta bort din diabetes, värk och allt annat!
Du kanske inte tror på sånt och det är OK! Det var bara ett erbjudande från en medmänniska.
Men jag kan inte tvinga någon, det krävs att personen själv vill och är mottaglig!

Tarotstollan
5

Jag jobbar med sådant själv men tack ändå!

LiteAvVarje
0

#50: Åh, jaså ok! 😀👍

Maria
12

Jag har läst igenom den här tråden och den är ett gränsfall till att låsas.
Här på Livskvalitet så har vi en vänlig ton mot varandra.
LiteAvVarje, du får ta och skärpa till dig i hur du bemöter andra som bara vill hjälpa.

Tråden har lugnat ner sig och det är bra att vi bemöter varandra med respekt.

/Maria

CasaRamon
7

#27: Jag har bara ett förslag: sluta röka och dra ner på kaffet. Det är det bästa både för kroppen och ekonomin.

[Mulka]
1

👍

Sindri
7

Ja, jag såg att du skrev om cigarett och tänkte också på det, men vet att det alltid är väldigt känsligt att föreslå sådant.
Cigaretter kan orsaka så mycket skada i kroppen. En av dem är att de förstör blodkärlen så att man får sämre cirkulation. Bara det gör ju att många leder och muskler blir påverkade. Hur skall de kunna fungera normalt när de inte får blodgenomströmning?

[Mulka]
0

#55: Jag håller med 🚭

[Mulka]
1

Och vad jag har sett så har den här tråden blivit lite bråkig

LiteAvVarje
0

#53: Jag har försökt, jättemånga gånger!

LiteAvVarje
0

#55: Jag har försökt sluta jättemånga gånger, och det går inte!

LiteAvVarje
1

Ett rökstopp är en enorm påfrestning på kroppen och hjärnan när man är inbiten rökare sedan många år. Inget man bör försöka sig på när hela livet svajar!
Hade en kontaktperson som rekommenderade mig att inte fundera på att sluta om jag inte kände mig stabil.
Mitt ex's mammas läkare sade att med hennes övervikt och sjukdomar skulle det vara farligare för henne att sluta röka än att fortsätta! Så hennes läkare typ "förbjöd" henne att sluta!
Det ÄR INTE bara att sluta, även om man kan tycka det!

CasaRamon
7

#60: Jag har själv slutat röka, så jag känner till det. Slutade för 43 år sedan då jag var gravid.
Jag lyckades genom att trappa ner, från tidigare 10 cigaretter/dag till 7, till 5 till 2 per dag och till sist gick det att ta bort helt. En del klarar av att fimpa direkt, så alla är olika.
Numera finns hjälpmedel, som plåster, tuggummi och spray. Det fanns inget av det på den tiden, så därför bör det fungera om man bara vill.

LiteAvVarje
0

#61: Jag har provat alla hjälpmedel, och de har inte funkat! Dessutom är de dyrare än cigaretter, och när man har begränsat med pengar så har man inte råd med dem, men man har råd med cigg!

LiteAvVarje
0

#61: Var du djupt deprimerad när du slutade? För jag är DJUPT DEPRIMERAD!!

LiteAvVarje
0

#63: Varför skulle jag vilja sluta, när jag knappt ens vill leva för att allt är så smärtsamt???

LiteAvVarje
1

Det känns som MOBBNING att folk här hyllar dem som svarar mig, men ingen hyllar mig (trycker på hjärtat) när jag skriver hur jag kämpar trots att jag mår så dåligt!!

Maria
9

#65 Ingen mobbar dig utan det står var och en fritt att trycka på gilla.

Denna sajten heter Livskvalitet och är en sajt om livets goda och det är en positiv sajt.

Här inne finns människor med olika problem här i livet. Alla har vi något som tynger.
Men du skriver som om du har det värst.
Du har fått många råd i tråden.

/Maria

[Mulka]
0

Ja det är så

LiteAvVarje
0

#66: Jag började skriva positivt, men sen tog andra fram det negativa!
Skyll inte på mig när det är andra som tar fram det negativa!

LiteAvVarje
2

#67: vem är du???

Maria
6

#68 Allt är inte andras fel utan det största ansvaret vilar på dig själv.

Nu får du sluta med att skylla på alla andra. Var hellre tacksam över att folk bryr sig och kommer med tips.

/Maria

LiteAvVarje
0

#70: Jag tycker att andra är elaka och jag förstår mer och mer att jag bara har mig själv att förlita mig på!

[Undertaker]
7

#71: Jag förstår att du har det svårt i dagsläget och att ditt liv är allt annat än enkelt men som redan nämnts i tråden så har även andra problem och hittills har alla på sajten alltid velat hjälpa dig. Många av dina svar har dock verkat, i alla fall i mina ögon, väldigt försvarande och som om du känt dig angripen vilket lätt till att de som försöker hjälpa har, när de velat förklara hur svaret var menat, åkt på lite mindre trevliga kommentarer.

Du har tydliggjort att många personer du mött i livet inte menat väl eller varit villiga att försöka hjälpa dig, alternativt antagit att de känner dig väl nog för att komma med en ”perfekt” lösning. Men tänk även på att den andra individen fortfarande är en människa med känslor och det blir lätt missförstånd. Då du egentligen har skapat ”murar” känns det nog dessutom allt för ofta för den som försöker hjälpa som om du helt plötsligt inte vill ha hjälp eller att den duger. Jag vet att du antagligen absolut inte menar det så men problemet är att dessa missförstånd från båda hållen snabbt leder till en mindre trevlig stämning som nog får dig att känna att du inte är uppskattad eller att man inte vill lyssna på dig/hjälpa.

Det är svårt att få rätt hjälp, framförallt när man mår dåligt. Men det är viktigt att man trots sin förtvivlan inte själv börjar döma andra eller liknande. Så länge man bemöter sina medmänniskor så som man själv vill bli bemött får man faktiskt tillbaka det nog minst 80% av fallen. Jag vill inte leka allvetande eller hävda att jag känner dig eller förstår ditt beteende men jag förmodar att du har fastnat lite i att känna ett behov av att alltid försvara och rättfärdiga sina handlingar/det man går igenom. På så vis är det svårt för bland annat alla här på iFokus som verkligen menar väl att nå fram eller kunna hjälpa dig att hitta en lösning eller i alla fall något råd.

Jag ber dig, TS, att inte tolka detta som kritik eller ett angrepp då jag absolut inte menar något illa. Jag försöker bara hjälpa dig att förstå situationen. Själv tolkar jag alltid allt ordagrannt och jag baserar teorin jag har ovan på det jag läst.

Och nu till #0 och det egentliga ämnet:

Själv har jag sedan några år problem med värk i främst leder. I mitt fall beror det dels antagligen på en gammal ryggskada, även om läkarna säger att allt är som det ska. Jag får en strålande smärta från en kota neråt ända ut i fotlederna. Smärtan är som värst just i knäna, höften och fötterna.

Dessutom har jag i nog 8 år haft regelbunden smärta i knä- och fotlederna samt armbågarna och axlarna. Ursprunget är oklart och värken pendlar enormt. Vissa månader är allt hur bra som helst medan andra kan jag knappt gå i en trapp utan att mina knän gör ont. Den smärtan hänger ihop med överansträngning/skada från min barndom.

Utöver det får jag ont i alla leder vid tryckförändringar (och huvudvärk, ibland även migrän). Så om det blir plötsliga tryckförändringar kan jag få ont i några dagar.

Det är bara mitt andra problem som smärtstillande hjälper mot.

Mitt svar är antagligen långt ifrån en förklaring men det ger i alla fall lite olika orsaker till smärta.

LiteAvVarje
0

#72: Tack för ditt fina svar!
Jag orkar inte leva, livet är ett skämt! Klart man blir "dum" mot folk som inte förstår!

[Undertaker]
6

#73: Jag är i dagsläget tyvärr inte rätt person för att komma med några uppmuntrande ord gällande hur härligt livet kan vara då jag själv mår allt annat än lysande psykiskt.

Vad jag dock kan råda dig om är att ändå försöka göra så mycket du orkar. Sedan mitt första självmordsförsök (admin får censurera om det blir för känsligt) bestämde jag mig för att nyttja min tid. Jag visste att döden är allt annat än läskig och började därefter att mer eller mindre konstant försöka lära mig något nytt och arbeta mot en framtid. Utvägen finns alltid och att jobba/sysselsätta mig varenda minut får inte bara alla tankar att försvinna utan dessutom har jag en framtid om det inte tar slut innan dess. Visst, den metoden funkar absolut inte för alla och är långt ifrån hur man borde leva för att må bra i längden men samtidigt har jag på så vis trots ett flertal självmordsförsök hållit ihop.

En annan ”fördel” med den metoden är att jag för det mesta slipper umgås med andra och på så vis undviker missförstånd eller slipper höra hur jag borde bete mig. Sedan så vill jag hävda att ”överarbeta” sig i alla fall för stunden är bättre än vissa andra saker man kan hitta på. Absolut inte bra men långt ifrån det värsta jag kommer på.

Som redan nämnt ett antal gånger: Det är långt ifrån en lösning utan något jag gör för att få tiden att gå och slippa allt jag vill fly från. Det är svårt att bara bestämma sig för att må bra så enligt mig behöver man finna små mål på vägen. Ibland visar det sig dessutom att livet inte alltid är något smärtsamt, även om det under vissa perioder bara handlar om ett fåtal timmar eller minuter.

(Nu är jag lite långt från tråden ämne men aja. Angående smärtan bör du försöka kontakta en speciallist/läkare för att i alla fall utesluta allvarligare orsaker.)

[Mulka]
0

Suck 😮‍💨

Maria
5

#75 Vad suckar du över?

/Maria

LiteAvVarje
0

Om vi återgår till det vissa skrev om att jag bör sluta röka:
Tycker ni det är rätt läge att be en djupt deprimerad att sluta röka??!

Maria
7

#77 Du frågar om värk och får förslag från människor som lägger ner tid på att skriva.

Passar inte svaret så skrolla vidare.

/Maria

Sindri
7

#77 Ja, det tycker jag. För jag tror inte att rökning hjälper mot depression. I så fall skulle det vara lätt som en plätt att bota depression.
Om du skulle sluta röka skulle du dels bli gladare bara av det. Sedan skulle du bli gladare av att bli friskare och få bättre ekonomi.
För att inte tala om hur stolt du skulle bli över dig själv.
Så kan jag berätta att min far som varit storrökare i över 20 år slutade "bara sådär" för att han tyckte att han var värd bättre än att vara slav under en fånig last.
Själv höll jag bara på i tre år, men blev dels förbannad på mig själv, och dels unnade jag inte tobaksbolagen mina slantar. Jag tyckte också att jag var värd ett bättre liv och bättre hälsa. Livet blev så mycket roligare.

• Redigerat 2023-01-31 20:17 av Sindri
LiteAvVarje
1

#72: Ang. att bygga murar så är det väl pga min autism som jag inte förstår vad folks avsikter är.
Nu tänker vissa kanske: "Men jag har också autism, och jag…" Men det är olika för alla!
Min autism gör att jag INTE FÖRSTÅR vad som är illa menat och inte!!

LiteAvVarje
0

#79: Men har du en aning om vilken påfrestning ett rökstopp är för kroppen och hjärnan???

[Undertaker]
2

#79: Håller med dig. Rökning hjälper inte mot stress eller depression och dessutom skadar det både ens egna kropp, medmänniskor, djur och resterande omvärld. Billigt är det inte heller.

Sedan förstår jag om man känner att det är svårt att sluta med rökning om man samtidigt kämpar med andra saker men rökningen i sig är inget som hjälper en.

LiteAvVarje
0

#82: Som sagt, förstår ni vilken påfrestning det är för kroppen och hjärnan att sluta, när man redan mår dåligt??

[Undertaker]
1

#80: Jag har samma problem men tolkar allt precis som det sägs/står oavsett tonfall eller andra saker som är tänkta att visa hur det bör uppfattas.

Tarotstollan
1

Har du någon kurator eller psykolog att prata med om din depression?

LiteAvVarje
0

#85: ja

[Undertaker]
2

#83: Naturligtvis. Jag säger bara att rökningen i sig inte hjälper kroppen och att den inte heller botar depressionen. Jag är fullt medveten om att rökning är ett beroende och allt annat än enkelt att sluta med. Om du vill sluta eller inte måste du välja men jag tror du inte kan sluta om du inte känner att det finns nog skäl, oavsett om du har en depression eller om du nu skulle må hur bra som helst psykiskt.

Sindri
2

#81: Ja, det har jag. Har sett min far sluta och har gjort det själv. Jag fick också en sorts "syn" på mig själv med en pinne som åkte in och ut ur munnen och kände mig fruktansvärt löjlig.

Du skulle INTE må sämre av att sluta. Tvärtom. Jag tror att du tror det, så det gäller att intala dig själv att det inte är så. Det gäller att du kan se framför dig vilket fritt liv du skulle få utan denna last. Du kan hitta på andra riter att utföra istället. Det är inte farligt att sluta röka.

LiteAvVarje
0

#87: Hur kom den här tråden att handla om att jag ska sluta röka??
Nu känner jag mig påhoppad, så jag tycker vi lägger ner detta nu!

LiteAvVarje
0

#88: Du vet inte hur JAG mår av att sluta! Jag har slutat förr och mådde JÄTTEDÅLIGT! Du känner inte mig!

LiteAvVarje
0

#88: Du har ingen aning om hur jag mår av att vara utan cigg, varför hoppar du på mig???

Sindri
2

#90: Alla beroenden är tuffa att bli av med. Men jag tror att följderna av ditt beroende är värre än abstinensen.

Att vi diskuterar din rökning beror på att de flesta tror att det är en stor orsak till dina fysiska problem. Jag vet två personer som varit nära att dö p g a att aortan var när att brista. Enligt läkare helt rökningsrelaterat. Gissa om man får värk av det!
Jag vet de som tappat sina tänder p.g.a. rökning. Jag har läst om folk som fått amputera ett eller båda benen för att de fått så dålig cirkulation av rökningen.

Det är fakta och inget påhopp. Du skulle må bättre utan. Det gäller bara att övertyga dig själv och bli lite förbannad för att något annat har makt över dig.

Jag kan sluta skriva om du vill - du vill inte sluta röka och då får du nog leva med dina problem.

• Redigerat 2023-01-31 20:29 av Sindri
Tarotstollan
2

Hur mycket hjälp har du fått för din autism och ADD? Har du maxihjälp där?

[Undertaker]
4

#89: Det var du som frågade i #77. Du fick svar på vad för fördelar det finns med att sluta samt våran syn på rökning dessutom nämndes det av någon att räkning kan vara en orsak eller något som bidrar till värken.

Naturligtvis så får du välja om du tycker att det är ett alternativ och rökning är bara en teori gällande orsaken till din värk. Värk är det tråden handlar om. Sedan blev har tyngdpunkten i tråden växlat lite och att prata mer om rökning var ju att svara på din fråga.

Återigen så menade ingen illa men det är lite svårt för oss att undvika att säga saker som får dig att gå in i försvarsläge. Ingen har kritiserar dig för att du har en ”dålig vana” eller ett beroende. Vi alla har vanor som är skadliga och som man kan fundera på om man bör sluta med. Just rökningen togs upp på grund av sammanhanget det kan ha med värk.

Att vissa låter ”otrevliga” eller ”dömande” när de sedan svarar på din reaktion till förslaget är för att de försöker hjälpa men väldigt snabbt blir påhoppade. Jag förstår att det inte är enkelt att be om hjälp eller få ens livsstil eller beslut ifrågasatta men samtidigt gör vi det för att få en tydligare bild samt kanske kunna hjälpa dig att hitta ett spår. När det gäller värk finns det en lång lista med möjliga orsaker så där får man försöka arbeta sig igenom det man hittar och se vad som är en möjlig orsak.

LiteAvVarje
0

#93: Jag har psykolog och sysselsättning. Boendestöd har jag inte pga att jag inte klarar att passa tiderna.

LiteAvVarje
0

#95: Nej det var menat som en pik! Jag är DJUPT DEPRIMERAD, TROR NI ATT JAG KLARAR ATT SLUTA I MIN SITUATION??!

LiteAvVarje
0

#94: Och den som blir påhoppad ständigt här är jag!

LiteAvVarje
0

Maria, lås den här tråden innan jag tar ännu mer skada!!

[Undertaker]
3

Angående att sluta med rökningen (till TS): För vissa hjälper det inte med tugummin eller liknande utan det handlar om att ersätta vanan på andra vis. Känner någon som rökte 12 cigaretter om dagen och började med att ersätta en varje dag med en klubba för att sedan byta till frukt och därefter bytte nästa cigarett till en klubba och frukt. Personen gick fortfarande ut till rökområdet/där hen brukar röka men ersatte cigaretterna sakta men säkert. Tog nästan ett år för att sluta helt men det var det ända som funkade. Tidigare försök gick aldrig bra.

Något andra gör är att de springer eller tränar för att bli utmattade. Funkar nog sämre ju mer man röker men det kanske kan vara ett alternativ? Där vore då ett problem värken.

Vad jag egentligen försöker säga är att man ibland måste bli lite kreativ och hitta på mer eller mindre ovanliga metoder. Vi alla är individer och fungerar olika.

(Nu säger jag absolut inte att du ska testa dessa saker eller behöver sluta men jag vill tydliggöra att man ibland behöver leta och testa mer. Sedan är det naturligtvis fortfarande allt annat än enkelt.)

[Undertaker]
5

#97: Jag beklagar att du tolkar det så men jag hoppas ändå att du kanske fått ett eller annat hjälpsamt svar. Jag kan inte göra mer än att försöka förklara hur både du uppfattas men även andra menar sina svar.

Maria
5

#98 Varför skulle du ta skada av att människor ger dig tips och bryr sig?

/Maria

LiteAvVarje
0

#101: För att jag inte klarar av att folk bryr sig, för alla som bryr sig bara sårar mig och stressar mig. Så har jag alltid upplevt det både IRL och på nätet.

LiteAvVarje
0

#102: Och för att jag mår för dåligt för att kunna ta emot omtanke!

Maria
5

#102 Då är det kanske bra att inte fråga andra som du har gjort i trådstarten.

/Maria

Tarotstollan
4

Det kanske kan hjälpa dig lite om du gör som jag gör när jag skall träffa läkare och andra när det blir mycket information att ta in.

Alltid ha med sig papper och penna, skriva upp vad de förslår och anteckna det man behöver komma ihåg.
Inte kommentera deras förslag så mycket, utan bara lyssna noga och anteckna.
Säg till dem att du vill fundera på deras förslag innan du ger ett slutgilltligt svar.

Sen när du kommer hem och känner att du orkar läsa igenom det du skrivit, ta det lugnt och fundera på förslagen en efter en, skriv ner dina tankar om hur och vad du känner för dem och nästa gång du skall träffa dessa personer har du en grund i vad du tycker och tänker om deras förslag.

Känn efter vad det egentligen är vad det är du innerst inne vill ha hjälp med.
Du skrev din värk men som du nu vet, så kan värk bero på så mycket.
Du kanske omedvetet går och spänner dig på grund av din depression så även det kan var en anledning att du har ont.

Maria
4

För att prata om rökning igen.
Jag slutade röka då jag hade en väldigt dålig period I livet. Jag mådde inte alls bra men det gick ändå på något vis.

/Maria

[Mulka]
0

Bra

LiteAvVarje
0

#104: För att jag vill ha objektiva svar, inte omtanke!

LiteAvVarje
0

#106: Grattis, vad roligt för dig! Men alla är inte du!

Calcifer
5

#108: Du får nog inse att på ett öppet publikt forum kan man inte diktera vad andra får och inte får svara när man skriver inlägg. Klart man kan be om svar som t:ex är objektiva och inte personliga, men man kan inte kräva att andra ska skriva som man tycker.

Ignorera de som skriver nåt du tycker inte stämmer istället för att bli arg och börja skälla på folk.

LiteAvVarje
0

#105: Men snälla du, just DEN HÄR tråden gäller värk!! Jag har massa andra problem också!! 😠

LiteAvVarje
0

#105: Ursäkta, men vad har anteckningar och mycket information med övriga tråden att göra? Jag fattar ingenting!

LiteAvVarje
0

#110: Bra svar, men jag KAN INTE ignorera och låta bli att ta åt mig! Har aldrig kunnat det. Kommer att ta upp det i terapin.

Calcifer
6

#113: Då kanske det är bättre att inte göra sådana här trådar tills du lärt dig att hantera det bättre? Det måste ju vara utmattande för dig att bli arg och upprörd för att du tror människor menar si eller så, tänker jag. Säger det inte för att vara taskig, men just att det måste ju vara rätt trist att känna så hela tiden.

För folk kommer skriva vad de tänker och tycker i många fall, oavsett vad du tycker de ska säga istället.

LiteAvVarje
0

#114: Jag reagerar på att folk missförstår hela tiden!

LiteAvVarje
0

#79: HUR VET DU att jag skulle bli gladare av att sluta röka?! Jag kanske skulle må ännu sämre, det vet du inte!! Ciggen "hjälper till" i hjärnan att reglera! Du känner inte mig!!

Calcifer
9

#115: Men om det händer "hela tiden" kanske du bör se över hur du startar trådar och vad du uttrycker i dem? Det lär ju i så fall inte vara alla andras fel utan det kanske ligger något i att du inte beskriver saker rätt eller lämnar ute information som gör att folk missförstår.

Oavsett så reagerar du väldigt aggressivt när du uppfattar att folk menar x eller y, trots att det faktiskt inte alls är vad de skrivit eller menat. Det är ju något som ligger hos dig som du då får jobba på. Inte att alla andra ska kunna läsa dina tankar om vad du vill ha ut från trådarna.

Maria
6

#115 Ja och du missförstår alla svar hela tiden.

Jorden kretsar inte kring bara dig utan andra har tankar, erfarenheter, upplevelser och mycket i sina bagage. De tar sig tid att skriva svar till dig som bara kastar allt.
Ganska föraktfullt många gånger.

/Maria

Calcifer
6

#118: Ja det är nog den hätska tonen och de anklagande orden (att vi är bl.a mobbare) som gör att folk ledsnar mer än något annat. Får man svar som inte stämmer tar det inte längre tid att skriva "tack för svaret, men passar inte in på min situation" än något annat. Dessutom gör det att folk gärna kommer med fler tankar som kanske kan vara mer till hjälp än att man kastar upp händerna i luften och suckar åt situationen. Det hjälper ju ingen heller.

Sindri
7

#115 Hur vet du att det är vi och inte du som missförstår? Kan det vara så att du är den som en fientlig inställning till din omvärld och därför tolkar alla kommentarer som fientliga.
Vad är det förslags svar du väntar på egentligen? Ta ett piller som inga läkare upptäckt att det finns? En magisk rörelse som stoppar all smärta? En kristall som botar allt ont?

Din kropp mår inte bra och du verkar inte vara sams med den. Det är faktiskt så att din kropp bestämmer mer än vad du gör, och vill du inte rätta dig efter vad den vill så kommer den att fortsätta jävlas med dig. Det måste ske en förändring, och den måste komma från dig och det kommer att smärta på sitt sätt, men kanske i slutändan ändå mindre än de smärtor du har nu.

#116: Jag är istadig som en åsna. Vad gör cigaretter för positivt för din hjärna?
De flesta jag känner som slutar röka upplever helt tvärtom. Och det gjorde jag också. Blev nästan euforisk av att bli så befriad.

CasaRamon
2

Jag brukar säga, att det är 2 saker som jag är riktigt stolt över:
1: Min son
2: Att jag slutat röka.
När röksuget är borta, så känner man en otrolig stolthet och lycka över att man klarat av det. Efter en tid så tål man inte ens röklukten.
Rökning bryter ner kroppen och då menar jag inte bara lungcancer. Man kan t.o.m. bli nekad olika operationer om man är rökare. Min man hade inte fått Byepass -operation (hjärtoperation) ifall han rökte.

[Mulka]
1

#121: Det är faktiskt inte klokt!

[Mulka]
0

Min bonuspappa röker, han försöker sluta med det, men det går inte så bra. Mamma säger dock att han MÅSTE sluta för att vara en bra förebild för deras barn.

Maria
5

#122 Jo det är faktiskt jätteklokt.
Det innebär stora risker med de flesta operationer och läkningen kan försvåras avsevärt om man är rökare.

/Maria

[Mulka]
0

👍

Calcifer
4

#124: Ja när jag skulle göra min gastric bypass var de extremt noga med att jag inte fick röka innan, annars skulle de inte göra operationen.

CasaRamon
0

#126: Du mer väl att man var noga med att du slutat röka helt? Inte bara undvika rökning innan operationen?

Maria
5

#126 Jag slutade innan min hjärnoperation för jag var rädd att operationen inte skulle bli av.

Jag mådde inte bra alls. Man skulle operera en tumör i hjärnan som var aggressiv grad III. Dessutom skulle ja bli av med min tröst cigaretterna. Den perioden hade jag gärna sluppit.

TS ska inte tro att hon är ensam om att må dåligt. Ensam med problem.

/Maria

Calcifer
1

#127: Jag skulle vara rökfri från sex veckor innan.

Visst nu 10 år senare är jag rökare igen, men men. :P

Sindri
2

Vissa operationer är inte meningsfulla att göra om man inte slutar röka helt. Ex paradontit (tandlossning) är oftast orsakad av rökning, de opererar inte ifall man inte slutar, för det kommer tillbaka annars.
Så det är nog lite olika.

LiteAvVarje
1

Jag gjorde fettsugning på 90-talet, fick veta att jag MÅSTE sluta röka minst 2 veckor innan. Jag var helt inställd på att sluta men klarade det inte, tyvärr. Allting gick bra ändå. Men förstår att alla inte har lika stor tur!

Maria
2

#131 Turen var väl att du hade en läkare som som gjorde ingreppet ändå eller höll du tyst om det?

/Maria

LiteAvVarje
1

#132: Hon visste om det, och hon tyckte självklart inte det var bra.
Hon är en erkänd plastikkirurg.

Maria
3

Min upplevelse är att vården blivit mer uppmärksam på detta senare tid och att det inte pratades sp mycket om det på 90-talet.

/Maria

LiteAvVarje
0

#134: Ni alla tror att jag har kontroll över mitt liv! Jag har ingen kontroll, det är någon annan som har! Välkommen till min verklighet!!

LiteAvVarje
1

#134: Eller så hade hon förståelse för att alla inte kan sluta röka!!

LiteAvVarje
1

JAG KAN INTE!!; Hur mycket ni än skriver att jag kan!! JAG HAR FÖRSÖKT!!!

Calcifer
7

#135: Detta är sant för läskigt många personer av massor med olika anledningar. Att man inte har kontroll över sitt liv betyder inte att man inte kan försöka ta kontroll över små små delar av sitt liv i taget tills man kan öka på.

I skrivande stund har jag kontroll över kanske 5% av min tillvaro, men jag försöker med små steg att öka det till 6%, sen 7, osv.

Det är liksom ingen direkt ursäkt till att bara säga att det finns ingenting jag kan göra åt nåt någonsin så kommer aldrig försöka men vill ändå ha råd så jag kan skälla på er sen…

LiteAvVarje
0

#138: Jag är som styrd med fjärrkontroll! Så nu är jag på väg till krogen!

Calcifer
8

#139: Och eftersom det är varken mitt fel eller mitt problem så, och? Gör som du vill, som du känner, som du behagar. Men kom inte sen och klaga och försök få det till vårt fel för att vi inte gav rätt tips.

Jag mår fruktansvärt psykiskt, men jag hoppas folk håller mig till svars för det faktum ändå att jag är vuxen och lever i samhället. Jag har ingen rätt att behandla folk som smuts pga mitt mående, och sen ursäkta det med gnäll om hur jag har det.

Om du vet om att du har sådana kraftiga förhinder att vad folk än tipsar om kommer du aldrig kunna följa dem så be inte om tips. Speciellt inte om du tänker kalla dem för ord eller bete dig illa mot dem sen. Det är okej att du är fast i ett så dåligt mående att du inte kan förändra det. Det är tråkigt, men okej. Men ta ändå ansvar för det eller ordna så du får mer hjälp om du inte kan ta ansvar för det.

Ha en trevlig helg.

För att göra en direkt jämförelse med ditt mående. Jag är också rökare, och jag vet att jag borde sluta, men det finns inte med på kartan för fem öre just nu pga hur jag mår. Dock så ber jag inte heller om tips där just att sluta röka kan finnas med på kartan. Och skulle någon tipsa om det så kan jag medge att jag förstår att de har rätt egentligen, men det är inte något jag kan göra just nu och så enkelt är det bara. Skulle någon fortsätta propsa på det skulle jag inte svara helt enkelt, för det är onödigt. Jag kan inte följa det tipset just nu, även om jag förstår det. Men jag tänker inte bråka med folk om det. Räcker att jag säger tack men nej tack. Utöver det så är det inte ens nåt att fråga om eller prata om.

Tarotstollan
3

#139. Så dåligt som du verkar må, så är jag förvånad över att de inte lagt in dig och försökt att hjälpa dig på plats istället.💚

LiteAvVarje
1

#141: Du tror aldrig att jag gjort det?? Jag fick ingen hjälp där heller!

LiteAvVarje
0

#140: Men du, JAG BAD INTE OM TIPS PÅ ATT SLUTA RÖKA!! Jag skrev bara att jag har svårt att andas ibland efter morgonciggen, DET ÄR INTE ATT BE OM TIPS FÖR ATT SLUTA!!!

LiteAvVarje
1

#141: Man blir ihjälmatad med mediciner, får knappt träffa läkare.. Jag förstår inte hur sånt skulle hjälpa mig??

Maria
5

#143 Sluta upp med att skriva med versaler som är detsamma som att skrika.

Den här sidan handlar om livskvalitet i första hand och du bestämmer inte vad andra vill ge dig för råd.

Passar det inte så skrolla vidare.

/Maria

Syntium
4

#0 Ett svar på din fråga varför det vissa dagar inte hjälper med tabletter och sånt som brukar hjälpa är: dagsformen.
Vilket är ett samlande ord för alla variabler som påverkar oss och många har man inte en aning om.
Har du ont för att du omedvetet spänner dig så är inte det något som kommer på en gång. Du skulle kunna föra dagbok för att få överblick. Hur var det i förrgår; det kan påverka idag.

Är det jobbigt så sök vård. Ibland måste man tänka låååångt utanför boxen för att komma på vad som är fel, det kan såna här forum vara bra för. Du verkar ha fått flera rimliga ändar att börja nysta i i den här tråden, upp till dig att ta till dig tankarna eller inte.

"I'm too old for this shit."

Zadeira
4

#146 Det där med att skriva dagbok är faktiskt en jättebra ide. Det fick vi göra när jag gjorde smärtutredning och gick på Smärtrehab. Tanken var att man ska lära se sig mönster i hur smärtan beter sig för en själv. Tex om viss kost eller viss motion gör smärtan värre, om vädret påverkar mm. Samlar man tillräcklig data länge nog så lär man sig se ett mönster och kan i viss mån avgöra om det är lönt att ta medicin eller bara vänta ut det, eller hur man ska hantera de tyngre dagarna.

LiteAvVarje
2

#145: Trycker gilla på ditt inlägg för jag tycker du har rätt!

LiteAvVarje
0

#146: Ja så är det!

LiteAvVarje
1

#147: Tack så jättemycket ❣️ Men min smärta är framförallt psykisk!

[Mulka]
1

#150: Min också.

Zadeira
6

#150 Du kan använda dig av det av dig ändå, du kan ju skriva ner saker som påverkar dig i ditt mående oavsett om det är psykiskt eller fysiskt. För att få en överblick tänker jag i om du hittar några triggers eller vad som påverkar hur du mår.

[Mulka]
1

Det är rätt bra tips! Tack! 🙏🏼

Denna kommentar har tagits bort.
LiteAvVarje
0

#141: Jag har gjort det! Det hjälper inte!

Maria
7

#155 Nu har du gått till personangrepp.
Snart låser vi tråden om du inte skärper till dig.

/Maria

LiteAvVarje
0

#156: Vad var det för personangrepp? Kan inte hitta nåt sånt?

LiteAvVarje
1

#156: Varför raderar ni inte bara tråden?? Tycker ni att det är underhållande att läsa hur exakt alla är emot mig? Verkar så. Jag tar inte åt mig särskilt mycket eftersom det är så jag haft det hela livet pga att jag tänker, känner och resonerar annorlunda mot de flesta.

LiteAvVarje
0

#158: Jag har tröttnat på denna tråd för längesen, men kan inte låta bli att läsa svar, och då känner jag att jag hela tiden måste försvara mig!

LiteAvVarje
0

#158: OK, inte emot mig på det sättet, men jämför andras gilla-markeringar de fått, och jämför med mina! 🙄

Maria
11

Då var det väl dags att låsa denna tråden som är så långt ifrån Livskvalitet man kan komma.
Vill bara påpeka att ingen har varit elak, mobbat eller gått till personangrepp mer än TS själv.

/Maria

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer