Oöppnad filmjölk?
Kanske är fel sajt, men verkar som om folk frågar om allt möjligt här ibland så provar jag med. xD
Jag köpte filmjölk för typ en vecka sen och glömde helt bort att jag hade den. Kom på det idag och kollade datumet och det står att den går ut idag. Är helt oöppnad förpackning. Är den okej att äta ändå? Tänkte i så fall äta det till mellanmål och kanske kvällsfika senare idag.
Att prova och lukta på den hjälper tyvärr inte mig eftersom min näsa och hjärna inte samarbetar om jag får för mig att den kan lukta illa så registreras det som illaluktande även om det inte stämmer. x]
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Syrade produkter typ filmjölk, yoghurt, creme fraiche håller i flera veckor efter bäst föredatumet ifall de är oöppnade (även grädde), det enda är att syrade produkter kan bli något friskare i smaken med tiden. Jag köper ofta yoghurt, fil och dyl på kort datumhyllan. Jag vet de som tycker filen smakar bättre efter några veckor och lagrar den hemma tills den har fått rätta smaken
Jag hade inte tvekat.
Det kommer vara jättegott 🙂
/Maria
Självklart kan du äya den
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Oöppnad i kylskåp håller lång tid. Och du skulle snabbt känna på smaken om den var dålig.
Mvh // Johan
Tack för svaren! Jag gissade på det men ville vara säker. :)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Är också skillnad på bäst före och sista förbrukningsdag.
#6: Det, samt vilket livsmedel det handlar om, glöms ofta bort när folk stirrar sig blinda på datum-märkningen.
#7: precis.
Och hur man förvarat produkterna brukar också spela in på hur länge de håller. 🙂
#8: Ja, det är ju inte så smart att börja på kylavdelningen i affären och sedan gå runt hela affären och handla resten. För att sedan när man kommer hem vänta med att sätta in kyl-/frysvarorna. Sätter man sedan fram paketet med yoghurt, smör eller mjölk (eller vad det nu är) och låter det stå på bordet hela tiden man äter så minskar hållbarheten snabbt.
Är väl miljöskadad efter att ha jobbat 17 år på ett fryshusföretag. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0: Jag tror det. 🥛