Halloween đ
NÀr Àr det som barnen gÄr runt och sÀger bus eller godis?
Jag har aldrig varit med pĂ„ sĂ„dant innan, men killarna sa att det bor ju sĂ„ mĂ„nga barn hĂ€r i byn. SĂ„ vi kan vĂ€l fixa en pumpa och lite godis och frukt. Vi köpte en pumpa och en av killarna fixade den, sĂ„ nu Ă€r vi redo för bus eller godis đ FĂ„r nog ta ett nytt foto nĂ€r det Ă€r mörkt ocksĂ„ đ
/Désirée
I USA Àr det alltid den 31 november, men hÀr i Sverige varierar det.
https://www.expressen.se/leva-och-bo/halloween--darfor-firar-vi-helgen/
https://www.sydsvenskan.se/2022-10-27/halloween-2022--allt-du-behover-veta
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det förekom aldrig nÀr jag var barn. Men jag tror mig lÀst att traditionen startade för ungefÀr 20 Är sedan i Sverige.
#2: Det började sÄ smÄtt i början av 1990-talet. Har sjÀlv aldrig heller firat det.
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2 de förrekom pÄ vissa hÄll Àven för ca 30Är sedan men dÄ var det ofta nÄgon inflyttad amerikansk familj som drog igÄng firande och ex. gick runt och delade ut godis till grannarna som de skulle ge barnen nÀr de kom och knackade dörr, kanske inte nÄtt som medelsvensson sysslade med.
Tycker det Àr synd att de helgdagar dÄ vi svenskar klÀdde ut oss och gick runt och knackade dörr verkar dö ut. NÀr jag var liten var i stort sett alla barn utklÀdda till pÄskkÀrring och gick runt och knackade dörr man fick ofta hyfsat mycket godis och pengar minns jag som lades i kaffepannan av koppar + Àven pÄ knutsmasso Àr man ju utklÀdd pÄ mÄnga hÄll och knackar dörr
Intressant frÄga, minns jag sÄg utklÀdda redan pÄ tidigt 90-tal som var pÄ vÀg till nÄgot firande. LÀste pÄ och tydligen fanns det redan pÄ 50 talet sÄ hÀr skriver Nordiska museet.
De allra första spÄren av Halloween i Sverige finns i universitetssammanhang i början av 1950-talet, nÀr amerikanska gÀststudenter arrangerade Halloween-fest. Men som allmÀnt spridd högtid syns den först under sent 1980-tal, dÄ sÀrskilda Halloweenaftnar arrangerades pÄ storstadskrogar.
https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/halloween
Tydligen har det funnits med ett tag sen har det utvecklats och i morse nĂ€r jag var ute och krattade kom ett par smĂ„tjejer iklĂ€dda hĂ€xhattar och hĂ€xklĂ€der pĂ„ vĂ€g till skolan och dom var sĂ„ himla söta dĂ€r dom med förvĂ€ntansfulla steg gick till skolan utklĂ€dda đ
NĂ€r jag vĂ€xte upp fanns inte det hĂ€r men vi gick Lucia och sĂ„ hade vi fettisdagen dĂ„ klĂ€dde vi barn ut oss och fick godis och leksaker i butikerna. Vet inte om den traditionen finns kvar för vi flyttade frĂ„n den orten sen men det höll i sig mĂ„nga Ă„r sĂ„ lĂ„ngt vet jag och orten Ă€r ganska traditionsbunden med mycket sĂ„ jag skulle inte förvĂ„nas om det finns kvar idag men halloween det hade vi nog inte ens hört talas om đ
HĂ€rlig bild DesK det Ă€r sĂ„ mysigt med pumpor som lyser đ
#1 Tror du menar oktober, inte november đ
NÀr vÄr son var liten var Halloween inget som firades hÀr i omrÄdet.
Han Àr född 84.
Det var pĂ„skgubbe och stjĂ€rngosse som gĂ€llde. đ
/Maria
#6: Du har sĂ„ rĂ€tt. Var lite för lĂ„ngt fram i tankarna. đ
Lille barnbarnet ska till Liseberg och fira. DĂ€r Ă€r det stort med monster och pumporđ
/Maria
En av mina killar Ă€r dĂ€r ikvĂ€ll med sina kollegor đ
/Désirée
Korrekta r 31/10, och enbart till de med halloweenpynt utanför
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
#12 JĂ€ttefint.
Bra idé. Jag ska ocksÄ kolla i vÄra lokala grupper.
Jag vet att vĂ„r lilla granne 4 Ă„r kommer att knacka pĂ„ för hans mamma kom och frĂ„gade om det var OK đ„°
/Maria
Man kan ju lĂ„ta pumpan och godisskĂ„len stĂ„ kvar ifall nĂ„gon dyker upp den trettioförsta ocksĂ„ đ
/Désirée