Tvål
Använder ni tvål och i så fall vad använder ni för sorter?
/Maria
Jag använder mest flytande två, Ph5 Eucerin med doft, fast jag har också tvål i bit vid handfatet.
/Désirée
Använder bara fasta tvålar, både hand och duschtvål.
Tycker att de räcker mycket längre.
Beställer dem från jordklok.
Märket heter Nurme.
Har nyligen köpt hem en tvål av annat märke för handdisk, så ska bli spännande att se om den är lika effektiv som flytande och om den håller längre.
De här

Tjena^^
Var köper du tjärtvålen?
/Désirée
Jag köpte den på Uddevalla museum i butiken där men jag hittade den på nätet så jag ska köpa fler.
https://www.gravlingsnaturprodukter.se/tjartval/tjartval-extra-tjara
/Maria
Tack, då kan jag också köpa tjärtvål 🙏😊
/Désirée
Tjärtvål har jag haft för många år sedan, den gillade jag! 🙂 Den är bra om man har eksem på händerna. Nu har jag inte eksem längre så jag har inte haft någon sådan tvål på väldigt länge men man kan ju ha det ändå, den luktar gott och är bra för huden! 🙂 Tack för länken! Det var en del andra intressanta saker där också! 🙂
Nu har jag en flytande tvål - Milk & Honey, Oriflame. Luktar gott! Har också framme en tvål jag gjort själv i glycerin, de är snälla mot huden. Jag gjorde lite sånt för många år sedan, det var kul! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Jag använder fasta tvålar.
Till händer och kropp har jag en afrikansk svarttvål från Loelle
Till håret har jag en aleppotvål (32% lagerbärsolja) från Lagertvål
Älskar de här tvålarna!
// Harley
#6: Den vill jag prova! 😍
// Harley
#9 Afrikans svarttvål låter ju spännande. 🙂
/Maria
Intressant ändå, att flera av oss tycks föredra fasta tvålar framför flytande.
Trodde jag var rätt ensam om det hittills. 😃
- Redigerat 2022-09-25 14:09 av [Moon AppleGrey]
#12 Jag läste någon gång att fasta tvålar är mer hygieniska.
De torkar mellan varven så attt säga.
/Maria
#13: åhå, där ser man. Hade jag ingen aning om. 🙂
#14 Nu har jag inget belägg för det men det låter ändå lite logiskt.
/Maria
Vi har alltid flytande tvål i badrummet, just nu har vi den här som doftar väldigt gott
Gillar även de flytande tvålar som Lagerhaus har.
/Christina
Vi har någon flytande parfymfri, då vi har parfymallergiker och exem havare i familjen.
När jag duschar använder jag The body shops mango tvål i flytande form
Flytande tvål i badrummet :) Olika märken beroende på vad som är billigt den veckan jag ska inhandla, köper refiller, billigare.
Om duschtvål ingår : Jag älskar olika märken och olika dofter :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Använder både flytande och fast. Den flytande från Yves Rocher för det mesta men kan köpa på Ica också. Den hårda är en handgjord tvål från Auroshikha som jag köper på Stengården.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Handtvål blir olika varje gång, tycker det är trevligt att byta doft mellan gångerna. Men jag gillar märket Bliw. Alltid flytande tvål.
I duschen använder jag just nu duschmousse från Ida Warg eller vad det nu heter. Fick i present och den doftar gott men jag föredrar mina flytande tvålar från The Body Shop faktiskt.
/Fia ☁️
Använder fast tvål. Har ett litet lager. Den har Ph 5, om jag minns rätt.
Aleppotvål till händer, kropp och håret. Så smidigt att bara behöva ta med sig en enda sak när man åker bort, spar så mycket plats i necessären.
Minns när jag var liten och mamma hade köpt vår första flytande tvål. Märket var Bliw om jag inte minns fel och den var formad som en liggande droppe.
Jag testade med en gång och när jag kom ut från tvättrummet så sa jag
-Den flöt la inte.😉
Det fick jag höra i flera år sen.
/Maria
Flytande på handfat och i kök. Kan bara ha en sort pga allergi. Reagerar även på färgämnen
Barnängens fasta i duschen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#23 Har barndomsminnen från den ”liggande droppen”. Min mammas mormor hade alltid den. Men jag har inte sett dem på länge nu? Jag fyller snart 27 och tänker som sagt på dem som en grej från barndomen, haha 😊
/Fia ☁️
#25. Här finns den "droppen" kvar och det är bara några veckor sedan jag köpte 2 stycken. De har haft en korg med utförsäljning på dem hela detta året, så det kanske är något gammalt restlager de gör sig av med nu. Inget fel på dem bara att de är en annan färg på dem än de som ligger i ordinarie hylla.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag använder flytande tvål av märket Lactacyd, både till kroppen och som handtvål.
//Jessie
Flytande tvål. Vi växlar mellan olika sorter.
Vad är tjärtvål?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#29 En tvål gjord på bland annat trätjära.
/Maria
#30: Aha, förlåt för dum fråga men vad är tjära? Googlade men förstod inte riktigt
För mig är tjära doften av Bohuslän bland annat. Båtar, sjöbodar, trossar och tåg.
/Maria
#32: Någon annan kan säkert ge en bättre förklaring men tjära är en trögflytande, kladdig brunsvart vätska som man kan få ut ur trä genom att "koka" veden.
Doftar underbart tycker jag.
Det har använts länge för att vårda och impregnera trä (tex båtar, tak och staket) men används också en del inom hudvård. Jag hade också en suverän tass-salva till hunden som innehöll tjära. Gav otroligt mjuka trampdynor.
// Harley
- Redigerat 2022-09-28 13:54 av Herveaux
#33 & #34: Tack så mycket för svar! Tjära verkar vara väldigt användbart, bra och vårdande "tjock vätska".
Har aldrig luktat på det (tror jag) då jag inte vetat vad det var. Nu blir jag lite nyfiken på hur det doftar! 😊
#35: Ja! Just den ja. 😀
Jag hade den till mina händer också, funkade suveränt.
#36: Jag tycker det doftar lite som varmt trä. Nyhuggen ved som ligger ute i solen.
// Harley
#37: Det låter som en underbar doft 🥰
Jag har köpt tjärtvål tidigare men den i länken i #6 är verkligen extrastark. Doftar i hela badrummet 🙂
/Maria