Kontantkortsregistrering.
Fick meddelande igår att jag var tvungen att registrera min kontant telefon och det står i meddelandet att man skall registrera sig med antingen Bank-Id eller svenskt personnummer.
Loggar in och får besked att det går inte med personnummer, varför vet de inte vad de själva skriver i sina meddelanden!?
Nu måste jag försöka ta mig ner till Telia, vilket inte kommer att bli under den närmaste tiden.
Vad händer om man inte registrerar sig, (förundantag att det är olagligt) stänger de av telefonen?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-09-14 21:01 av Tarotstollan
Oj vad konstigt.
Hoppas någon vet.
/Maria
Operatören får låta dig ha kvar funktionen på telefonen fram till första februari 2023, skriver PTS.
https://www.pts.se/sv/nyheter/telefoni/2022/anonyma-kontantkort-inte-tillatet-efter-1-augusti-2022/
Sen kan ju förstås enskilda operatörer gå snabbare fram än så.
#2. Tack för informationen!
#2 Aha, detta har jag missat.
/Maria

Det har jag också missat
Men jag har inget oreggat kort så för mig gör det ingen skillnad.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#5 Inte jag heller.
/Maria
Här handlar det om att ingen ska få ringa anonymt. Det ska alltid gå att spåra det samtal till en person.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Som jag har fattat det är det ett led i att bekämpa organiserad brottslighet (där anonyma kontantkort är vanligt). Det kommer sluta med att vi kommer få telefonmålvakter, precis på samma sätt som vi har bilmålvakter. Tror jag.
Jag har förstått det likadant, att de i alla fall skyller på att det ska bekämpa brott. Jag tänker mig att det kommer gå att hitta lösningar ändå om man är ute efter att göra fuffens. Som du sa, målvakter, ID-kapningar osv kommer säkert bli roligt.
Det är typiskt övervakningssamhället, de ska ha koll på precis allt du gör. (Ja, jag tycker det gått lite för långt)
Funderar, hur blir det då för folk som har skyddad identitet.
Ska de inte kunna ringa alls? 🤔
#10. Det står om särskilda anvisningar för dem, så de skall kunna ringa.
#11: okej, vad bra.