Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 343 ggr
[Tismon]
3

Bröd till frukost

Vad för bröd brukar ni äta till frukost? Köper ni i affär eller bakar ni eget? Köper ni ett speciellt märke eller äter bara en viss typ av bröd?

Jag brukar alltid försöka köpa svinnsmart då sparar man pengar och det slipper slängas. Det bröd som blir över fryser jag 😁 Är inte särskilt petig över vare sig märke eller typ.

[EM_L]
3

Just nu äter jag inte lika mycket bröd pågrund av de höjda och sjuka priserna på bröd. Men ifall det är rabatter och sådant som har kort datum köper jag oftas det.

DesK
3

Riktigt matbröd skall vara osötat, jag föredrar surdegsbröd, men äter inte bröd dagligen. Förr bakade jag allt vårt bröd själv, men det har inte blivit så mycket bakande dom senaste åren. Jag fryser alltid in allt bröd skivat, på så vis kan jag ta fram så mycket som behövs vid varje tillfälle och det blir mindre svinn.

/Désirée

[Tismon]
3

#2: Attans! Jag kanske skulle skivat det innan jag frös in det…. Jag tänker inte så långt haha, smart av dig!

Pilspets
3

Polarbröd.

[Undertaker]
2

Brukar äta rågbröd, hönökaka (gör den oftast på grovt rågmjöl) eller scones (rågmjöl och havregryn) när jag väl äter bröd till frukost. Jag bakar alltid själv och fryser sedan in (bortsett från scones då dem är som godas färska) och lever då på det tills jag har tid och ork att baka nytt. Köper sällan bröd samt att brödet här inte lämpar sig att frysas in så det skulle bli en hel del tillövers.

[Goldie2010]
3

Äter alltid mörka, glutenfria limpmackor🙂”Fria” tror jag märket heter.

HaMsTeRpLaMsTeR123
3

Äter alltid ljusa rost mackor, inte så nyttigt men gott!
Annars så äter jag polarbröd om det finns hemma.

Tarotstollan
1

Grovt bröd med max 5, 0 % socker i, någon enstaka gång kan jag äta ljust bröd som omväxling.
Hade gärna bakat men har ingen plats längre i frysen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
3

Ljust eller mörkt är ingen bra beskrivning, eftersom många mörka brödsorter är färgade med sockerkulör, mörk sirap mm. Bättre är att säga att brödet är fiberrikt, oavsett färgen på brödet.
Då och då höjs det röster för att det är för mycket socker i vår mat. Personligen har jag aldrig fattat varför det ens finns matbröd med socker i. Bröd med socker i är kaffebröd och ingenting som man äter dagligen, utan ytterst sällan. Genom åren har jag tittat på brödutbudet i vanliga butiker och det är skrämmande att se att dom flesta brödsorter än i denna dag innehåller socker och/ eller sirap! Socker är ett billigt utfyllnadsmedel. Det var så vi fick alla dessa bröd med socker eller sirap i här i Sverige, när vi drabbades av akut mjölbrist efter WW2. Staten rekommenderade att man skulle fylla ut mjölet med socker.
Om alla slutar att köpa billigt sockerstint bröd, så försvinner det snart nog från våra butiker, men så länge en majoritet köper bröd med socker/ sirap i, så finns det kvar i butikerna. Det är det som är konsumenternas makt. T o m Polarbröd har börjat saluföra osötade surdegsbröd, vilket är en god och bra utveckling och just det brödet köper jag då och då.
Det skall vara 0 % socker i det matbröd som vi äter dagligen. Jag anser att det är mycket oansvarigt att personal inom diabetesvården rekommenderar bröd med socker och/ eller sirap i!

/Désirée

[Tismon]
3

#9: När jag köper bröd från matsvinn, alltså kort datum, så kontrollerar jag inte direkt vilka bröd som har socker i där. Det är mestadels plånboken som talar då jag kan få en hel brödlimpa för 14kr!

Har det en påverkan? Brödet där kommer ju slängas annars och då är det väl också bättre för miljön att det äts upp?

DesK
3

#10 Visst är det bättre att brödet äts upp, för miljön, men för din egen hälsa är det avgörande att du undviker bröd med socker i.

/Désirée

Tarotstollan
3

Jag letar efter bröd med så lite socker i som möjligt men eftersom de har det utspritt över ett stort område är det jättesvårt att hitta något. Dessutom skall det ju vara ätbart också, jag köper ju inte ett bröd eller något annat i matväg som smakar vidrigt bara för att det är nyttigt eller billigt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Tismon]
3

#11: Det är ju tyvärr svårt :( Bröd är så dyrt nuförtiden. Jag undrade bara att jag tror inte att det man köper som matsvinn påverkar efterfrågan?

DesK
0

#13 På sikt tror jag faktiskt att det gör skillnad, eftersom det brödet ändå ger en viss inkomst, till skillnad från det som kastas.

/Désirée

flocken
3

Jag brukar baka eget. Men nu under sommaren har jag inte fixat det pga värmen.
Men nu när hösten är på g så är det dags att börja igen.
Annars får jag ta det barnen äter.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Soligajag1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bakar oftast mitt eget bröd , väldigt sällan jag köper bröd från affären .Dem gånger jag har köpt bröd från affären är det finsk rågbröd.

Det godaste brödet / limpan bakar du själv, här har jag bakat limpor med oliver och morötter i . Så gott .

Idag blir det enkla tekakor med havregryn och fil i .

HH 🙂

CasaRamon
3

#9: Mycket bra skrivet. Exakt mina tankar som du satt på pränt. Själv äter jag sällan bröd, men då, bara det jag bakat själv, och självklart utan socker. Fryser i skivat i flera påsar. Har ljust bröd till ex. räksmörgås, då med egengjord majonäs. Mörkt bröd bakas med olika frösorter, kokosmjöl eller mandelmjöl.

citytjejen
3

Det varierar. Kan vara rostat bröd, surdegsfralla, mjukt tunnbröd eller om vi slår på stort och bakar kesobröd med råg- eller havreflingor. Om vårt lokala Ica har bagels så brukar vi köpa det och rosta och äta med Philadelphiaost och marmelad 😀

/Christina

MonicaLagerquist
3

Äter sällan bröd till frukost men om jag gör det då är det hembakt.
Bakar i princip allt matbröd.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

moln50
2

Jag köper skivat bröd lägger in det i frysen tar sen fram 1-2 skivor till frukost

Soligajag1
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag bakar själv .
Jag fick knäckebröd av min väninna , så gott , från Leksand .

HH 🙂

[Tismon]
2

Så gott 😋

Soligajag1
1

#22:

Tack !! 😊

HH 🙂

Maria
2

Sällan jag äter frukost men jag gillar rostat vitt bröd med någon god ost och marmelad ibland.

/Maria

Soligajag1
3

#24:

Ja , det är gott med rostat bröd 🥖 och marmelad på , och en stark ost 🧀
När jag bakar mina limpor brukar jag skiva dem och sen rosta , Yammi!!
Köpte nyplockade blåbär och gjorde sylt , mums va gott! 😊👍😋

HH 🙂

[Tismon]
1

#25: Jag hade gärna smakat brödet på bilden!

Soligajag1
1

#26:

Tackar!!
Ja , va synd att vi alla bor så långt ifrån varann , annars kunde man ha en träff , ha med sig bröd och annat gott , haft en trevlig dag .kväll ihop.

HH 🙂

[Tismon]
1

#27: iFokus fikaträff låter "wholesome" (vet inte det svenska ordet) 😊

Soligajag1
1

#28:

"Wholesam "" - hälsosam" betyder det på svenska.

Ja , , men vi bor ju på olika ställen / städer i Sverige .
Jag bor i Västerås - det är ca 10 mil till Stockholm .

Vi skulle kunna ses i Stockholm , om det går att boka nåt .
Det blir nog inget detta år utan man får planera framåt, ,

HH 🙂

[Tismon]
1

#29: i denna kontexten betyder wholesome trevligt eller hjärtevärmande 😊

Tyvärr bor jag inte i närheten av Stockholm utan i Skåne.

EquusCaty
1

Alla slags Polarbröd.

Tjena^^