Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 240 ggr
Maria
4

Inläggningar (sylta/safta)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ät det något ni gör nu på sommaren när det finns både frukt, bär, rotsaker och grönsaker?

Förr när vi odlade i stugan gjorde jag mängder. Tog vara på allt.

Idag kokar jag tomatchutney av egna bifftomater 😃

/Maria

• Redigerat 2022-07-17 14:08 av Maria
MonicaLagerquist
2

Äppelmos och lingonsylt gör jag.
Sen skördar vi vindruvor gör vin och must.
Påronmust gör vi också.
Vi odlar ängssyra som vi fördar förväller och fryser in.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Maria
0

#1 Så gott.

/Maria

Carmarino
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har gjort nektarinmarmelad två gånger den här veckan. Det gäller att passa på när de är som mognast - och det är extrapris. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-07-17 15:25 av Carmarino
Maria
1

#3 Jättegott det också🙂

/Maria

Carmarino
1

#4: Ja, och det blir mycket billigare att göra det själv än att köpa färdigt. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Såg att jag faktiskt har kvar lite jordgubbssaft från förra året. Frös in den i mindre förpackningar, för jag dricker inte så mycket saft. Men det är gott med ett glas ibland. I år blir det nog inte av att jag gör någon jordgubbssaft, för jag tycker jordgubbarna är lite för dyra.

aggeelin
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har i mitt förra liv gjort massor av sylt och saft men under de senaste åren bara ibland. Förra året fick vi massor av plommon och då stoppade jag några påsar i frysen. Nu gick jag gör mig att göra plommonchutney och hittade ett spännande recept! Plommonchutney med stjärnanis, kanel, rödvinsvinäger och chili. Ja det blev så gott så jag måste smaka många gånger, det gick åt många skedar!

Nu har jag smakat med ost till … mmm.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Sindri
2

Jag tar vara på allt jag kan. Älskar syrat och picklat. Gör massor med äppelmos till makens gröt.
Det blir mycket druvor i år, jag fryser en del hela för att göra kvass av, eller bara pressa.

Soligajag1
1

#7:

Mums va gott !!

Har du något recept åt mig ? Annars kan jag googla oxå , tack.
Ser verkligen gott ut!!! Yammi!!!

HH 🙂

aggeelin
1

#9: googla så hittar du nog ett recept med de ingredienserna. Ett kg plommon, 2.5 dl rödvinsvinäger 2 stjärnanis, en kanelstång tror jag att det var - ta mer chili än vad det står. Såå gott!

Åsa S
2

Jag har en stor frysbox så jag fryser in bär och tar fram och rårör med lite socker alt kokar en lite mängd sylt jag har slutat koka några större mängder vi äter så lite sylt. I år testar jag dock odla frilandsgurka och min man älskar saltgurka så troligtvis testar jag göra några burkar iallafall. Jag fryser även grönsaker även tomater fryser jag hela bara som de är. Det jag mest gör och lagrar är mitt egna örtsalt

Maria
1

#11 Vad fryser du för grönsaker mer än tomater?
Hur blir tomaterna när du tinat dem?

/Maria

• Redigerat 2022-07-18 09:23 av Maria
Åsa S
2

Jag fryser grönkål, svartkål, mangold, broccoli, bönor, ärtor

Jag brukar slänga ner de frysta tomaterna i grytor köttfärssås och liknande istället för krossade tomater och det funkar jättebra

Maria
2

#13 Mangold och grönkål har jag alltid förvällt först men det kanske man inte behöver.
Bönor har jag frusit däremot.

/Maria

Carmarino
2

Köpte körsbär på extrapris idag. Enligt etiketten på asken ska det vara 500 gram, men det ser väldigt lite ut när de är urkärnade och utbredda så här. Ska nämligen styckfrysa dem eftersom jag har kylen full av nektarinmarmelad och yoghurt (och en del annat), så jag kan inte koka körsbärssylt än. Ska göra det när det börjar bli lite mer plats över i kylen. 😊

Åsa S
2

#14 mangold och bönor och sånt förväller jag kålväxter behöver man inte förvälla men jag tycker broccolin blir bättre förvälld grönkål och svartkål förväller jag inte

Maria
1

#16 Ok🙂

/Maria

Maria
3

Nu har jag gjort chutney av 3 kg egna tomater🙂Det krymper ju väldigt så det blir inte så mycket som man först tror.

/Maria

Soligajag1
0

Vad duktiga ni är , Maria och Åsa S .

Jag har inte gjort någon chutney förut , , får kolla på recept och försöka en dag .

HH 🙂

Soligajag1
0

#7:

Mums mums!!

Det ser himmelskt gott ut !!

Måste kolla recept och laga det en dag .

HH 🙂

aggeelin
1

Jag har gjort saft av älgört/älggräs. Smakar ungefär som fläder.

Sindri
0

Älgört är jag nyfiken på, har länge tänkt prova till kvass. Det doftar lite vanilj om blommorna, känner man det på smaken? Jag gillar inte fläder.

• Redigerat 2022-08-01 12:53 av Sindri
Maria
1

Jag har gjort saft av svartavinbärsblad . Smakar också åt fläderhållet.

/Maria

Sindri
0

#23: Det var spännande, jag har bara gjort "vuxensaft" av det, d v s snaps. Smakar svartvinbär och friskt grönt.

Carmarino
0

#23: Har också gjort saft av svartavinbärsblad, men det var rätt länge sedan. Tycker inte om flädersaft, men svartavinbärssaften tyckte jag var god. 😋

Maria
0

#25 Fattigmanssaft stod det på mitt gamla recept.😉

/Maria

Carmarino
1

#26: Ja, det får man väl nästan kalla det, men det var gott ändå. 😊

Maria
0

Jag har fått en massa röda vinbär med mig från min bror och svägerska. Får se vad jag ska hitta på med dem.

/Maria

Maria
1

Det blir chutney för hela slanten i år 😄

/Maria

aggeelin
0

#22: svårt att säga, du får nog prova själv- smaken är så olika.

aggeelin
1

#29: å så gott!

Maria
3

#31 Tänk vad det kokar ihop.

/Maria