Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 334 ggr
Maria
6

Alltså tidningar...

Har de inget annat vettigt att skriva om än hur folk har sex???
Dessutom med bilder som gör att man sätter i halsen.

Åtminstone jag haha😀

https://www.expressen.se/amelia/premium/svenska-par-sa-har-vi-sex-i-sommar/

/Maria

Här berättar tre par om hur de lever ut sina sexuella fantasier tillsammans.
Soligajag1
2

#0:

Nej, , fy sjutton , Det är väl så att man säljer inga tidningar längre , då måste man göra nåt för att sälja mer tidningar.

Jag läser inte sånt i alla fall.

HH 🙂

Syntium
3

Sex säljer är väl det enkla svaret. Sex säljer nog extra bra på sommaren om man har ordet sommar i rubriken också. Det är semestrar, folk slappnar av etc.

"I'm too old for this shit."

Carmarino
4

För min del är det tvärt om. Eftersom i princip alla tidningar skriver massor om sex så har jag blivit så trött på det att jag undviker de tidningarna. Det hade räckt om de hade skrivit om det någon gång då och då, och inte i vartenda nummer. Vilket gäller även andra ämnen för övrigt. Skrivs det för mycket om det blir det tjatigt till slut. 😖

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Thunder Storm]
5

Det här kan vi faktiskt vara utan så enkelt ser jag på det vi ska inte utsättas för något vi vill undvika men det har blivit som tvång och där måste vi sätta emot.

Maria
8

Jag skiter fullkomligt i hur, när eller var andra har sex. Jag undviker att läsa och vill absolut inte se bilder haha.

Det finns viktigare saker i världen.

/Maria

Sindri
2

Man väljer ju själv vilka tidningar man vill läsa. Det finna ju allt från rena porrtidningar till torra faktatidningar. Själv har jag inge aning om vad kvälls- eller skvallerpressen skriver om, jag ser det inte ens.

[EM_L]
4

Sånt är ju trevligt att läsa till frukosten när man nyss vaknat…. 😀 Ja jag är väldigt sarkastisk. Mår på riktigt illa och tänker också på barn som läser tidningen (som vissa gör för ren nyfikenhet). Visst det är väl nice för de som har sex att de kan ha det och vill det, men inte vill andra läsa och se bilder på det!

Lona
1

😮
Alltså, jag kan tycka att någon enstaka artikel om "sex och samlevnad" kan vara berättigad i en tidning som amelia, likväl som annat som har med relationer och vårt vardagliga liv att göra - men detta?!
Att kvällsblaskor som Expressen säljer lösnummer med braskande rubriker om sex får man nog stå ut med men där sjönk amelia rejält i min aktning.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
4

Sex och nakenhet är inget konstigt i mina ögon, så jag skiter fullständigt i såna artiklar personligen. Det gör mig varken till eller från. Däremot tycker jag inte man ska trycka det i ansiktet på folk som inte frågat själva. Och jag förstår de som faktiskt tycker det är jobbigt med såna artiklar, de har all rätt att inte behöva se sånt uppkört i sitt ansikte.

Tänker lite på det här med barn och sex… Barn är inte så jävla dumma, och tycker att man som vuxen bör avdramatisera nakenhet och sex så mycket som möjligt när barnet är gammal nog att fundera kring det självmant. Det är olika från barn till barn tror jag. En sån artikel är kanske ändå ett steg för vissa att börja prata om sånt med sina barn. Men återigen får man ta hänsyn till de som inte vill ha att göra med andras sexliv. det går att prata om sex mer generellt och allmänt än att bli personlig.

• Redigerat 2022-07-10 09:51 av Zadeira
Maria
5

Nakenhet och sex är absolut inga problem för mig. Det handlar inte om det utan snarare att jag inte kan välja eller välja bort.

/Maria

Zadeira
2

#10 Håller med att det blir påtvingat en och det är aldrig okej. Man ska kunna välja vad man vill och inte vill se. Tyvärr lever ju tidningarna på att skapa reaktioner och klick, så det verkar som att vissa saker är okej att pådyvla andra.

Syntium
2

Jag menar inte detta respektlöst, jag är genuint nyfiken men hur mycket påverkar detta ert vardagliga liv? Till exempel denna länken? Är det inte bara att inte dela den, inte klicka, scrolla förbi? Alltså välja att inte aktivt delta, så att säga?

I synnerhet att klicka på och dela länkar ger väl tidningen uppfattningen om att det engagerar folk, folk "köper" det och vill ha mer. De ser inte varje delning i en kontext som "titta här vad jobbigt det är att tidningar skriver om detta", de ser att det händer saker när de skriver om vissa ämnen.

Maria
2

#12 Det påverkar inte mitt liv ett skvatt men man måste ju ändå kunna prata om vad tidningar har för innehåll.

Jag irriterar mig på att det inte finns något vettigare att skriva om. Det vill jag prata om.

/Maria

Syntium
1

#12 Jag förstår det. Och jag förstår att det är en bra tanke med att länka till artikeln för att visa vad du menar.
Men ett tips är lite att "rösta med din plånbok".
Länka inte till artiklar du egentligen inte vill se för det gynnar dom, det blir fler.

Sen är det väl en helt annan diskussion om varför sex inte är värt att skriva om i mångas ögon, den hade också varit intressant att ta.

Maria
0

#14 Då blir ju alternativet att man är tyst med sina tankar.

/Maria

Syntium
1

#15 Blir det? Hade du inte kunnat skriva om det utan länken som specifikt exempel?

"Jag tycker att tidningarna skriver alldeles för mycket om sex. Här är en länk som exempel"
X antal personer klickar på länken. -> Expressen: "Åh, titta, vi får massa klick när vi skriver om sex, vi skriver om det mer!"

Jag menar absolut inte att du inte ska säga vad du tycker. Jag menar bara att länka artiklarna du inte vill ha är kontraproduktivt. Effekten blir det motsatta mot vad du vill, dvs mindre artiklar om sex.

Maria
4

#16 Jag förstår att det blir kontraproduktivt men i det här fallet ville jag visa bilden också. För mig blir allting sammantaget osmakligt och hör inte hemma i en nyhetstidning tycker jag.

Nu har jag sagt mitt😉

/Maria

Zadeira
2

Artikeln är låst, men det är väl ingen bild på sex i sig? Det jag ser är en bild på två nakna människor som står och håller om varandra på en brygga. För mig är det helt okej att visa sån form av nakenhet, men hade blivit äcklad om de faktiskt hade bilder på människor som har sex eller det är fokus på könsorganet. Här ser man ju inte ens könsorganen.

• Redigerat 2022-07-11 08:55 av Zadeira
Pyttelite
1

Hellre nakna levande kroppar än döda brända och påklädda kroppar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-07-11 10:19 av Pyttelite
Zadeira
1

#19 Antar att du syftar på bilden på Expressen idag. Håller helt med, hellre nakna, levande friska kroppar än det där.

Pyttelite
0

#20: Ja det var dagens expressen jag syftade på.

Maria
2

Nu var det ju inte enbart bilden jag hade synpunkter på utan ämnet.
Jag är kanske gammalmodig men jag ser Expressen som en nyhetstidning.
Magda Gad är utrikeskorrespondent och hennes rapporter går inte att jämföra med "hur svenskar har sex" Inte ens i närheten tycker jag.

/Maria

Pyttelite
0

#22: Fast Magda Gad reportage är låst men de hemska bilderna är kvar.

Sedan fanns det väl inga sexbilder i egentlig mening utan bilder på nakna kroppar och dessutom någon på alldeles naturliga kroppar - inte unga tillrättalagda.

• Redigerat 2022-07-11 11:02 av Pyttelite
Maria
2

#23 Inlägget om sex var väl också låst men bilden kvar?

/Maria

Pyttelite
1

#24: Men bilden är väl ingen sexbild utan nakna människor som kramas.

Dessutom har de mogna kroppar, varken solbrända, ungdomliga eller förbättrade.

Känns som vi fått tillbaka det Viktorianska synsättet när kvinnor svimmade när de såg bara bordsben.

Maria
2

#25 Det kan jag också se, att det inte är någon sexbild men reportaget handlade om det.

Vi har inte alls fått tillbaka något viktorianskt synsätt bara för att jag uttrycker mina åsikter.😄 Sådan makt har jag inte haha.

/Maria

Pyttelite
1

#26: Men när det gäller ord måste du besluta aktivt att läsa - när det gäller bilder kommer tolkningen direkt.

Nakna kramande inte så perfekta människor väcker alltså avsky - medans det är ok att visa brända offer som vi egentligen inte vet var och hur bilden kom till?

CasaRamon
2

Allra värst tycker jag att det är med all sex i filmer. I en tidning kan man bläddra förbi, men med en film på Tv så är det svårare.