Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 435 ggr
Maria
1

Kroppen

Hur har ni det med förhållandet till era kroppar?
Är ni nöjda?

/Maria

Maria
1

Det kan tyckas vara en ytlig fråga men kan ändå betyda ganska mycket.

/Maria

Syntium
1

Nöjd utseendemässigt, nej.
Jag vill ta bättre hand om min kropp. Jag kan röra mig, alla lemmar fungerar så nu när jag blir äldre känner jag mer tacksamhet över det som faktiskt funkar (fortfarande).

"I'm too old for this shit."

Soligajag1
1

Absolut inte en ytlig fråga tycker jag.
Jadu , , jag måste gå ner i vikt , känner att jag ätit för mycket sötsaker och sent på kvällen. Annars mår jag bra. Har inga andra symptom .

HH 🙂

flocken
1

Mitt kroppsliga mående hänger ihop med mitt psykiska mående.

Dalar psyket mår jag inte bra i min kropp. Även att jag vet att kroppen är bra. Utsidan, inte insidan med alla mina sjukdomar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

Sedan jag fick barn är jag mindre nöjd

Men går upp och ner. I perioder tycker jag absolut ingenting passar på kroppen. Jag känner mig verkligen inte nöjd, Sedan i perioder så bryr jag mig inte lika mycket.

Främst min mage och lår jag inte är så nöjd med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2022-06-22 08:59 av Fridaaaa
DesK
1

Ingen ytlig fråga. Jag är tacksam för att jag inte har några allvarliga åkommor eller fel på kroppen, men behöver gå ned lite i vikt och träna lite mer.

/Désirée

Zadeira
1

Jag har inget sunt förhållande till kroppen. Lider delvis av fysiska sjukdomar som påverkar min kropp negativt, dels har jag ätstörningar som gör att jag inte ser sunt på min kropp.

[Elina07]
3

Jag är väldigt nöjd med min kropp.
OM jag hade ändrat något så hade jag gjort det för min egna skull och inte någon annans.

MonicaLagerquist
1

Jag har förlikat mig med mitt utseende
Så jag är hyfsat nöjd

Stolt ägare till tre La permer

[EM_L]
1

Inte speciellt nöjd. Har rätt så grova kroppskomplex pga samhället där alltid ska vara så perfekt, fritt från bristningar helst och smal.

Tränar gör jag redan på ett sunt sätt och kan ju gå ner i vikt några få kilon men för vem? För att se perfekt ut?

Lyckligtvis har jag börjat att släppa kroppskomplexen dock tack vare några vänner som är helt obrydda om vad andra tycker om deras kroppar :)

Irmelina
1

Nöjd vet jag inte direkt, men den får väl duga, den är bra att ha och den gör sitt jobb

RackarFia
0

Jag har ingen bra relation till min kropp just nu.
Jag är överviktig, jag har ont i handleden, ena foten och höften och kan där med inte direkt träna. Lugna promenader går bra.
Men det går i perioder. Ibland bryr jag mig inte ett skvatt om hur jag ser ut medan jag kan ha små-panik andra dagar. Nöjd är jag inte, men det är som det är.

/Fia ☁️

Pilspets
0

#0: För mig är det en riktigt konstig fråga.

MonicaLagerquist
1

På vilket sätt?

Stolt ägare till tre La permer

citytjejen
1

Är nöjd med det mesta, jag är frisk och trivs bra i min kropp. Enda som jag kan tycka är mindre fint är mina fötter som är beniga och platta😁

/Christina

Tarotstollan
1

Efter att tappat över 30 kg på mindre än 1 år p. g. av diabetes, så känner jag fortfarande knappt igen mig själv i spegeln. Är väl inte så nöjd med magen, den är ganska så lös och sladdrig men överlag så ser jag bättre ut!😉
Har fått en bättre form på kroppen än innan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

Jag älskar min kropp. Visst, det är ganska ofta som jag jämför mig med andra, men det går över

CasaRamon
3

Jag är mycket nöjd. Tack vare LCHF, har jag gått ner dom 5 kilona jag behövde (inte mycket, jag vet) och dessutom omfördelas kilona, så magen är nästan platt. Att jag dessutom är fullt frisk och inte äter några mediciner alls, gör att jag är väldigt nöjd.
Har inte haft ett nytt hål i tänderna på ca 50 år. Det beror ju på bra gener. Min son är 41 och har aldrig behövt laga en tand.

CasaRamon
2

Glömde tillägga att jag är 73 år. Att jag har problem efter att bytt ut höftleden, räknar jag inte. Inte heller att jag har restless legs. 1 Alvedon ibland så sover jag gott.

Maria
1

#19 Jag tänkte mer på utsidan.😉

/Maria

Fridaaaa
1

Ja jag vill gå ner i vikt, gick upp under graviditen, gått ner men upp lite igen.
Men svårt att hitta bra sätt som fungerar för mig

Maria
1

Jag är i stort sett nöjd.
Borde gå ner ca 10 kg men huvudsaken är att jag inte går upp mer.

/Maria

Pilspets
0

#14: Tycker det är väldigt fångt bara…

Inte illa menat!

[EM_L]
2

#23 Skulle du kunna vidareutveckla dit svar? Rädd att jag inte förstår vad du menar med ordet "fångt" som inte verkar finnas i ordboken eller på Synonymer…

91Marran
1

Alla tycker att jag ser gravid ut. Får frågan nästan varje dag. Volontärarbetar i en kassa. Men jag är inte gravid. Flera som dubbelkollar med mig om jag verkligen inte är gravid.
Sa till en kund att jag inte gjort det på ett år för att hon skulle vara tyst. Hon visste inte hur hon skulle reagera. Hon började stamma.

Jag är 176cm. En kund som alltid klagar på min vikt och en massa annat jämförde mig med en annan kollega som är typ 160-165 och väger 50kg. Hon sa till mig att så ska man se ut. Själv så är kunden som ett stort tält och verkar inte följa alla råd hon har gett mig. Hon är inte trevlig och säger det för att vara snäll, utan hon är otrevlig. Hon är sån och alla kollegor som vet om det säger att jag inte ska ta åt mig. Hon är bara sån mot mig vad det än gäller inte mot någon annan.

Själv tycker jag att jag är för tjock. Ska gå ner 25kg.
Tycker att jag är äcklig, men känner att den känslan är okej. Jag kan hantera den och tar inte så illa vid mig. Jag vet hur lite jag behöver äta för att bli mitt smala jag igen. Alla tycker att jag äter lite men det gör jag inte. Ingen verkar förstå att jag vet själv vad jag behöver för att må bra.

Som svar på frågan, jag är rätt nöjd med min kropp. Det kanske inte lät som det.

Mvh
Mig

Syntium
2

#25 Vad i helvete är det för fel på folk?? Så säger man inte, man kommenterar inte hur någon ser ut och gör man det är det definitivt med välmening, enligt min åsikt. Som du skriver, du vet ju vad du behöver. Ingen kan säga att "du ska göra si och så" för att gå ner i vikt, men de vet inte alla dina förutsättningar. Du kan gå på mediciner, det kan vara hormonellt.
Helvete vad arg jag blir på folk som ska lägga sig i med sånt som de inte har med att göra, det låter ju som om det inte ens är folk du känner? Inte för att det hade varit acceptabelt ens med nära familj, men liksom!

Skulle aldrig fråga om någon är gravid, hur säker jag än är på det. Känns för privat att fråga om, det får personen berätta själv om den vill att jag ska veta.

[Elina07]
2

#24: hon menar kanske fånigt, att det kanske är fånigt att ställa en sådan fråga.
Hon har kanske också skrivet för fort så Autocorrect har tagit över.

Självklart så finns "fångt" i den svenska ordboken.

[Undertaker]
2

Jag måste säga att jag varken är missnöjd eller nöjd med min kropp. Den bara är och så länge den fungerar någorlunda hyfsat att leva med så är jag väl tillfredsställd. Sakerna som stör mig har inget med utseendet att göra utan andra saker. Till exempel problem med olika leder.

91Marran
2

#26 Hon som klagar på min vikt brukar sitta vid kassan. Vi har tagit bort den pallen så jag förhoppningsvis slipper ha henne vid kassan en längre stund. Hon klagar på allt som gäller mig så får sådan lust att säga till henne på skarpen, men det går ju inte. Har lust att säga att hon kan prova min medicin så kan vi se vad hon tycker, men hon är så stor att 20kg inte kommer märkas direkt. Känner mig taskig nu, men ja vi vet vad varandra heter och det borde räcka.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#29: usch vad äckliga människor kan vara. Kan du inte säga till henne ändå? Helt lugnt och sansat, så säger du att det inte är ok.

Syntium
2

#29 Men om hon själv är överviktig, varför är hon på dig? Låter som projicering i så fall. Jag håller med #30, tycker du ska säga till, man kan göra det på det bra sätt. Säg hur du känner. Man kan inte säga vad skit som helst till folk och komma undan med det.

Maria
1

Säg att du förstår att det är hennes egen självbild hon försöker projicera på dig.

/Maria

91Marran
4

Får försöka säga ifrån till henne på ett bra sätt nästa gång hon kommer.

Mvh
Mig

CasaRamon
2

#20: ok, kanske jag missförstod rubriken, kanske skulle den då heta : Är du nöjd med din figur? Svaret för min del är = Ja.
För mej är kroppen både in- och utsida.

Maria
3

#34 Nja, figur är en sak men det finns så mycket annat med kroppen som hår, hy naglar, längd, vikt, stora/små fötter osv😉

/Maria

Fridaaaa
3

#35 Figur och kropp är ju inte samma sak
Som Maria skrev är ju kroppen även tex ögon, naglar, hår mm :=)

fruktgumman
2

I stort är jag nöjd idag. För några år sedan mådde jag väldigt dåligt över min kropp. Jag vägde då 30 kg mer.