Att vänta på akuten
Tycker du att väntan är lång eller hör du dom jag tar det med ro och är glad att du inte är högprioriterad.
Jag har en bok lite snacks och en flaska vatten plus mobilen med mig.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
- Redigerat 2022-06-20 13:37 av MonicaLagerquist
Jag har varit inne många gånger på akuten under mitt liv och dessvärre så har jag sällan haft tid att förbereda mig i förväg 😅
Som yngre så var det pappa som fick hänga med efter mina olyckor och han var också den som fick fart på dem, då mina skador ibland var av det lite mer akuta slaget… När jag har varit inne själv, t ex efter att en häst hade trampat på mig, så har jag bara accepterat att det blir min tur förr eller senare.
Jag alltid hinna bli vrålhungrig då ett akutbesök alltid tar lång tid 😅
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2022-06-20 14:22 av TatsuOni
Varje gång jag varit inne på akuten har jag varit en av de som får vård direkt eftersom man inte riktigt kan vänta med anafalytisk chock. Ofta är jag för neddrogad/"döende" för att märka vad som händer eller så hänger jag inte riktigt med men det går snabbt tycker jag
Är jag i det stadiet att jag kan sitta och läsa en bok och ta det lugnt så hittar ni INTE mig på akuten för då känns det faktiskt inte akut. Jag har bara varit på akuten 3 ggr med urinstopp och det är väldigt smärtsamt och man måste bli tömd annars kan både urinblåsa och njurar skadas men trots det fick jag vänta ca 5tim vid ett av tillfällena och det kändes inte ok att ha ont så länge
Jag har oftast kommit in pga sådant som behövs sys, och det brukar gå förhållandevis snabbt ändå eftersom man inte kan sy skador efter en viss tid. Men ja, ett par gånger har man fått vänta så länge att man nästan är beredd att åka hem och dö istället.
Jag har kommit in då det varit så akut att det gått väldigt snabbt.
/Maria
Längsta jag fått vänta är ändå på psyk-akuten, där satt jag 8 timmar en gång i väntrummet.
#2: Jag glömde nämna att man däremot får vänta efter det akuta. Vid varje allergisk reakrion är det minst 4h för att se så att man inte får någon efter-reaktion. Vid en riktig allvarlig reaktion har jag stannat ett dygn.
Ofta har jag ju inte med mig något eftersom… Ja… Jag befunnit mig i en anafalytisk chock eller panikat över att hamna i en anafalytisk chock. Det slutar väl att man sitter med mobilen i 4h om jag har tur att ha batteri. Annars får man stirra på klockan på väggen… Eller sova. Ibland kommer familjen förbi med saker till en.
- Redigerat 2022-06-20 16:34 av [Tismon]
Med bruten han är det akuten som gäller
Jag är inte den som söker vård i första habd
Jag har nog bara varit på akuten en gång för min egen skull (åtminstone som jag minns, vet att jag varit där fler gånger som litet barn) och då tyckte jag egentligen inte att jag hörde hemma där. Det var när min diabetes upptäcktes. Vårdcentralen skickade mig på akuten för att blodsockret var så högt och att jag hade socker i urinen. Pga min ålder antogs det vara diabetes typ 1.
Men jag mådde ju bra. Så jag hade mest dåligt samvete över att jag var på akuten när jag inte tyckte det var akut. Särskilt när timmarna gick. Väntan i sig var inte så jobbig trots att jag inte hade med mig något mer än mobilen (jag fick gå direkt från vårdcentralen). Mamma kom och höll mig sällskap.
Det är jobbigare att vänta när jag har följt med som anhörig, och någon av mina nära och kära mår dåligt/har ont. Men det har varit akutsituationer så väntan har inte blivit så lång då.
//Jessie
De gånger jag varit på akuten har jag oftast haft så ont så jag har travat runt som en idiot eller haft feber så jag halvsovit. En gång satt jag på golvet i en korridor och sov medan läkarna skrev ut mediciner och fixade med pappren innan jag fick åka hem, det fanns inga stolar att sitta på.
De enda gånger jag kommit in direkt på ett rum var när jag hade blivit myggbiten så armen var som en korv på mig och läkaren bara tittade en sekund på den och började ropa efter mediciner, något att dricka direkt och sen fick jag en spruta av vad det nu var.
Sen då med ambulansen för diabetes.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Sista gången jag var på akuten, fick jag vänta 11 timmar. Sen blev jag inlagd.
Sällan behövt in men inte behövt vänta så länge.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Så om du tex bryter ett ben så åker du inte till akuten? Det är ju faktiskt dit man ska åka vid ett större benbrott.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#13 Om man har brutit benet åker man nog direkt dit inte går man runt hemma och letar böcker och snacks för att ha medans man väntar då har man nog för ont för att ha ro och sitta och läsa och ta det lugnt. +Faktiskt så står det på vårdcentralen här att man kan ta sig dit med enklare benbrott ifall de har öppet och inte belasta akuten så nej inte alltid man måste åka till akuten ens med benbrott.
#14 I min stad så är man inte välkommen till vårdcentralen med benbrott.
Och sen så beror det väl lite på hur smärttålig man är m.m. När jag bröt armen efter att ha blivit avkastad av en häst, så tog det över en timme innan vi ens fattade att det här är nog något att åka in med. Så vi tog hand om hästen och åkte hem. När armen sen var rejält svullen hemma, så åkte vi in. Det klart det gjorde ont, men hade det hänt samma sak idag, då hade jag definitivt tagit med mig något att äta och nog hade jag kunnat skumma igenom en bok med den smärtan också.
När mamma hade problem med knät, så skickade vårdcentralen henne vidare till akuten, eftersom att de misstänkte propp (vilket det inte var). Hon hann ju då packa med något att äta och dricka för att hålla blodsockret i styr redan i förväg.
Det är samma här
VC har. Inte någon rtg då att åka dit vid misstanke om benbrott är ju slöseri med tid och resurser.
#15 förra gången när jag bröt handen gjorde jag det när jag red .
Jag fixade klart i stallet åkte hem och lagade mat till barnen och sen ringde jag akuten
Jag hörde ju att det krasade i handen så jag visste ju att det var trasigt.
Det blev gips över natten och op dagen därpå.
Jag hade inte ont alls
#17 Det där med smärta är ju högst individuellt och inte alltid en indikation på om det är dags för akuten eller inte.
Sedan när man ringer 1177 så kan de ju ordinera att man åker in för saker som man inte har direkt ont av. Framförallt om det är kvällstid och vårdcentralen har stängt, så är det ju inte helt säkert att det är en bra idé att vänta till dagen efter.
Jag ringde 1177 men det var 40 minuter väntan då jag var tämligen säker på att min hand var trasig så jag valde att åka in.
#18 Aj då var det definitivt rätt att åka in! Jag har alltid haft turen att komma fram snabbt till 1177, när jag har ringt.
Kom att tänka på ett annat besök för fyra år sedan, då inte jag var patienten. Sambon råkade skära upp fingrarna när vi skulle flytta tvättmaskinen. Det blödde rejält, så jag lindade om hans fingrar och "tvingade" honom till akuten. Han trodde att det var helt onödigt, men jag tyckte att såren var djupa, så att det var bäst att åka in.
Det klart att det gjorde ont på honom, men inte så att han inte kunde surfa på mobilen och längta hem från akuten.
Efter några timmar lyckades vi få en sjuksköterska att kika på hans fingrar. Sambon tyckte nämligen att om det inte behövde sys, så kunde vi ju få åka hem. Han konstaterade att det behövdes sys. Så efter ytterligare väntan, så fick äntligen en urtrevlig läkare tid för oss. Hon sydde tre av hans fingrar och skickade hem honom med en sjukskrivning.
#20:
Vilken tur att ni åkte in så han fick omvårdnad och sjukskrivning!
Ibland är det värt denna väntan.
HH 🙂
Igår på kvällen åkte jag till akuten med pappa , han är 93 år , hade svårt att andas , även ont efter att dem satt in en kateter .
Kunde inte gå på toaletten .
Vi fick vänta några timmar , sen fick han vård , läkaren sa att han fick vara kvar ett dygn för dem ville ta prover .Så han är kvar där, jag ska gå dit senare idag efter ronden kl 10.
Så skönt att han mår bättre.
HH 🙂
Har inte varit på akuten själv men min pappa har varit det många gånger. Fått sitta och vänta kring 4 timmar vilket jag tycker är rent ut sagt för jävligt.
Har dock spenderat flera långa dagar på sjukhuset pågrund av andra anledningar där jag också har fått vänta otaliga timmar. Tycker allmänt att akuten och sjukhusen eller vårdcentraler är platser där man kan få vänta i väldigt många timmar. Samma med liknande för psykologer m.m.
#23 Akuten är ju ett ställe där inte vanligt kösystem tillämpas utan det beror på prioriteringar. Då kan väntetiden bli väldigt lång beroende på åkomma.
/Maria
- Redigerat 2022-06-22 13:13 av Maria
#24:
Visst är det så , det är ju därför man vill undvika det så mycket man kan , 🤨
Men nu tycker jag att det är bra , pappa togs in på röntgen , hoppas det går bra.
Jag tycker han är så duktig , orkar vänta , säger ingenting , han klagar inte , ber inte om nånting!!
Jag sa till pappa : Vi har ’sisu’ , finskt go’ i oss! 👍
HH 🙂
#25 Hoppas att det går bra för din pappa!
#24 Ja även ifall min pappa har varit en av de som borde prioriterats högsts (andnings svårigheter bla) så har han ändå fått vänta även om det inte ens finns någon som sitter och väntar på akuten. Så det är därför jag är väldigt skeptiskt.
#27 Man ser inte alla som kommer till akuten, de som kommer med ambulans åker ju direkt in "bakvägen" så att säga och säg att det varit en trafikolycka med tre-fyra skadade som kommer med ambulans och behöver livsuppehållande akuta åtgärder…
På akuten i Enköping så finns det två knappar för inskrvning kommer man in med andnins lung och hjärt besvär trycker man på en knapp och andra trycker på en annan knapp
#26:
Tack så mycket!
Det har gått bra 😊🥰
Han blir kvar idag , får åka hem imorn på förmiddagen.
Sen följer jag med i sjuktransporten ! 😊👍❤️
HH 🙂
#30: Vad skönt att det gått bra! Krya på honom nu! ❤️
Jag var dessutom länge lyckligt ovetande om de speciella väntrummen för anhöriga som finns på en del sjukhus. Har man en svårt skadad/sjuk anhörig blir man visad till väntrum som ligger mer i fred.❤️😢
#31:
Tack så mycket! 🥰❤️
Ja , jag va verkligen lättad 🥰🌺
Älskade pappa vad han har kämpat , vi spelade ’Fia med knuff’ 😊 han tyckte det va så kul.
HH 🙂
#30 Vad bra!
#32 Ett sånt fick våran familj sitta i för 11 år sedan. När pappa blivit sparkad av en häst i magen och vi väntade på att få veta om de lyckades rädda livet på honom med en operation. Det var många timmars väntan innan vi fick veta att han var inte bara var färdig-opererad, utan även hade hunnit vakna.
Jag har varit där 7ggr dock inte så akut.
Det var 6ggr när jag var väldigt liten och 1 gång när jag var 5,5år och 10år
För mig har det varit att jag har varit där i ca 5-7h varje gång…
Dock har det som varit värst när jag var äldre och fattade vad som hände.. Som för 2 år sedan när jag fick en utgjutning i armen (svullnad på skelettet) då var det att de tittade, röntgade och jag fick gips i 10 dagar men sen var det över 😀