Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 323 ggr
Maria
0

Surströmming

Det brukar vara delade meningar om surströmming 😃

Vad tycker ni? Delikatess eller pest?

/Maria

[EM_L]
0

Pest och pest.

Syntium
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Aldrig smakat själv men enligt en som gjort och som gillar det så ska man INTE äta det "rent" utan det ska vara med tillbehör i en tunnbrödrulle eller liknande. Tror det jämnar ut smaken då. Jag är lite nyfiken faktiskt.
Äter man det som det är som vissa gör i såna där "challenges" på youtube så får man skylla sig själv lite. Särskilt om man testar i bilen. 😜

"I'm too old for this shit."

• Redigerat 2022-06-20 13:08 av Syntium
MonicaLagerquist
0

Har ätit ett.par gånger men sista gången tyckte min kropp att det skulle man inte äta då jag spydde upp det.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
0

#3 Förstår dig fullkomligt 😃

/Maria

Åsa S
0

Jag tycker det är gott om man har det mera som umamikrydda i en tunnbrödsrulle med Potatis och lök + dricka mjölk, vatten eller lättöl till

Carmarino
0

Eftersom jag inte klarar att äta vanlig sill/strömming ens, så är surströmming överhuvudtaget inte att tänka på för mig. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
0

Hade en granne på landet som alltid bjöd på surströmmimgsfest.
Hon var från Norrland och bakade eget tunnbröd. Serverades med norrländska mandelpotatis, rödlök och annat gott.

Jag testade varje år men det är nog det vidrigaste jag ätit 😝

/Maria

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

🤢pest för mina smaklökar

citytjejen
0

Har endast känt lukten av surströmming och jag har inget intresse av att smaka på eländet😆

/Christina

kara_murray
0

Älskar det!! Det är gott men man ska äta det med mandelpotatis, tunnbrödsrulle, lök och ost. Det är något som man antingen älskar eller avskyr…

Maria
1

#9 Du har definitivt inte missat något 😉

/Maria

Zadeira
0

Enda fisken/skaldjur jag äter är lax och makrill, så surströmming är en lång väg att gå. Fixar inte ens vanlig sill.

citytjejen
1

#11: Vad bra, litar på att ditt svar stämmer😁

/Christina

Scorpio97
0

Jag har aldrig testat och planerar inte att göra det heller. Jag har känt lukten och det räcker, särskilt när jag inte gillar sill/strömming i övrigt heller.

//Jessie

RackarFia
0

Nu är jag vegetarian men redan innan jag blev det vägrade jag äta allt som bor i vatten. Surströmming kommer absolut inte i närheten av min mun, haha.

/Fia ☁️

Fridaaaa
1

Aldrig ätit och vill inte heller.
Stinker för mycket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CasaRamon
0

Gud vilken töntig video.
Jag älskar surströmming. Är man från Norrland så har man växt upp med surströmming. Den ska ätas med alla tillbehör. Man bör öppna burken i en hink kallt vatten. Då sprutar det inte ut från en överjäst burk. Och lukten dämpas betydligt.
Många ostar luktar också illa, men man äter dom ändå.
Man kan inte ha en åsikt om man aldrig provat.

Fridaaaa
3

#17 Klart att man kan ha åsikter även om man inte provat.

Syntium
0

#17 Möjligt att lukten blir en för hög barriär för många.

"I'm too old for this shit."

[EM_L]
1

#17: Har aldrig provat många saker och har fortfarande åsikter om det. Så det är väl klart att man inte behöver göra sakerna för att ha en åsikt? Vissa saker däremot kan vara annorlunda att man måste verkligen prova för att ens ha en åsikt kring det.

CasaRamon
0

#18: #20
Man kan ha åsikt om lukten men inte om smaken, ifall man inte testat.

CasaRamon
1

Smaken överensstämmer INTE med lukten. Samma gäller flera ostar.

[EM_L]
0

Vet väldigt många som tycker att smaken överensstämmer med lukten, samma gäller flera ostar. Så vad du har är DIN åsikt, inte ren vetenskap om att alla ska tycka exakt samma.

Maria
0

Jag tycker det smakar lika illa som det luktar.
Jag har dessutom provat många gånger.

/Maria

CasaRamon
0

Ren vetenskap, har jag inte pratat om här. Så det var att ta i. Däremot känner jag många personer , som blivit förvånad över hur gott det smakar, just med tanke på lukten. Själv tycker jag inte att det luktar illa, just för att jag vet hur gott det är.

Maria
0

En annan vidrig sak är att man rapar surströmming flera dagar efteråt känns det som😉

/Maria

Fridaaaa
0

#22 Det är din åsikt. Jag vet de som tycker det smakar lika illa som det luktar:
Så högst individuellt. Jag kan inte ens vara nära det pga stanken.
personligen äter jag inte ost som luktar illa heller.

Är som ärtsoppa. Stinker illa, och ser ut som ja ni vet nog vad jag menar.

Irmelina
0

Jag har inte smakat. just pga lukten. Det är många saker jag avstår att smaka pga lukten. T.ex blodpudding och ärtsoppa.

aggeelin
0

Å det både smakar och luktar gott!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0

#24: det brukar vara löken som gör att jag smakar illa i munnen.

Soligajag1
1

#16:

Håller med dig Fridaa , , usch o tvi för surströmming.

HH 🙂

Magi-cat
2

När jag bodde i Norrland (ljuva tid!) var det ofta surströmmingsfest. Jättepraktiskt, enkelt och trevligt! Även på jobbet hade man surströmmingsfester. (Ibland när man kände lukten fick man tänka efter om det var fel på något avlopp eller om det var fest. 😀🎉)
Och ja, jag tyckte det var jättegott! En del tyckte att det t.o.m. luktade gott, fast riktigt så långt vill jag inte sträcka mig … 😀

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

aggeelin
2

#32: det vattnas i munnen på mig när jag känner doften! 🐟🐟🐟🐟 när jag var liten ville jag alltid vara med när burken öppnades!

[Elina07]
0

Jag har aldrig ätit surströmming, men det är något jag vill testa.
Enda anledningen är att jag bor så nära grannar att det kommer lukta surströmming i hela området och i min lägenhet 😅

Finns det någon speciell surströmming som är bäst? Lukten kan man inte komma undan oavsett😅

CasaRamon
0

#34: Alla luktar, men man minska på lukten om man öppnar i en hink vatten. Välj en av årets surströmmingar. Fjolårets brukar vara mera jästa, det syns på att burken buktar ut. En ide är att man sköljer strömmingarna, ifall det är första gången man äter. Kanske en i taget, för att testa.
Själv köper jag helst fjolårets, då dom oftast är lättare att rensa och smaka mera.