Åskoväder
Har ni varit med om att åskan slagit ner eller något annat obehagligt.
Vad gör ni för att skydda er?
/Maria
#0:
Inte kanske obehagligt , , men när jag cyklade hem från jobbet en kväll började det ösregna och blixtra och åska ordentligt , då blev jag rädd. Men jag fortsatte cykla hemåt. Va helt dyngsur när jag kom hem.
HH 🙂
Inte att det slagit ner.
Men var ute o red när ett oväder började med blixt och dunder.
Var inte speciellt roligt då hästarna blev rädda o vi var tvungna att gå över e22an för att komma till stallet.
Men vi kom hem. Efter lite problem
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

För många r sen kom det ett enda ådknedslagnsom slog ut massor av elektronik på hela vår gata.
Helt oväntat och det var bara en snäll inget regn
Den har åskan slagit ner i en tall bakom vårt hus.
Tallen delades på längden och är helt svart bränd.
Stolt ägare till tre La permer
När jag var i 12-års åldern på landet så var det ett rejält oväder.
Åskan slig ner någonstans och kylskåpsdörren flög upp. (kylen var kass efter detta).
Mamma och jag satt på köksbordet och det slog gnistor ur kontakterna längs golvet. Det blev liksom ljusbågar emellan. Det var obehagligt.
/Maria
#2: Har varit med om liknande situationer och en gång slog det faktiskt ner bland oss ryttare. En tjej blev skadad och fick åka på sjukhuset.
Jag har varit med om många åskoväder genom åren, som bl a har slagit ut diverse elektronik. Om jag bara är inomhus, så tycker jag det är fascinerande att titta på åskoväder.
/Désirée
När det började slå som blixtar ur elkontakterna var det lite obehagligt… 🙂
Eller det där åskvädret en natt när det blixtrade oupphörligt i flera timmar … Det var vackert, på sitt sätt. Man känner verkligen att man inte kan göra något.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Enda gången som jag tyckt att det varit obehagligt när det åskat var när jag satt i ett flygplan på väg till Frankfurt. Då brakade ett riktigt oväder lös med regn, blixt och dunder. Hela planet hoppade och skakade och folk skrek och bad till gud. Det var väldigt tacksamt att landa på fast mark sen efter det äventyret😁😲
/Christina
#8 Det låter minst sagt läskigt att sitta i ett flygplan i åskoväder! Förstår att det var skönt med fast mark under fötterna sedan! 🙂
#9: Det var läskigt! Men skulle tro att det kändes mer farligt än vad det egentligen var🙃
/Christina
#5: så läskigt. Man märker verkligen i såna situationer hur små vi är mot hästarna. Detta var travare i träning som vi red mellan passen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
På landet hade vi ett rejält åskoväder en kväll. Vår stuga gränsande till en gigantisk hästhage.
Dagen efter så kom en traktor körandes på en död häst. Usch vad det kändes obehagligt.
/Maria
#12 Förstår det. 😢 Så tråkigt.
#8:
Ojoj. . Förstår att ni va rädda 😱
HH 🙂
Ja, när jag bodde ute på landet. Det blixtrade från varenda kontakt i köket och även från fläkten. Det regnade och åskan dånade så blomsterkrukorna hoppade och skakade på fönsterbrädorna.
Det var det värsta ovädret jag varit med om. Jag var panikslagen av åska innan men efter det ovädret gick min åskrädsla över.
Jag tänkte att dör jag inte nu, så dör jag inte av åska senare heller.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!